Wie gebruikt er Lithium Ion Mangaan cellen (konion-achtig) ?

enfin, na nog 3 maal een mail te hebben gestuurd naar de leverancier krijg ik toch 3 nieuwe cellen opgestuurd (de aanhouder wint ...)
Dan kan ik het pack repareren en toch nog gebruiken om rustig wat rond te zoemen.

Ten opzichte van lipo heeft het als voordeel dat ze , net als lifepo in een dik metalen omhulsel zitten. Dat was voor mij DE reden om ze aan te schaffen, ik begon met helivliegen en ik vond dat de accu robuust moest zijn, zodat ze een crash zouden doorstaan.
Nou heeft de heli helaas al een aantal klappers gemaakt en inderdaad blijven de cellen heel ....

Voordat ik ze kocht was door veel gebruikers gemeld dat zij er wel 200 a 300 cycli mee doen voordat ze de echt in prestatie achteruit gaan.
Wellicht heb ik gewoon domme pech gehad dat 1 cel stuk is gegaan en de andere 2 die eraan parallel stonden mee naar 0 Volt hebben getrokken.
Het is een 5S3P pakket , dus 15cellen. Daarvan heb ik nog een pakket die nog wel prima werkt.
Als je het zwart wit bekijkt is dus 1 op de 30 cellen niet goed gebleken.

Als ik dat vergelijk met al mijn FP lipo's dan is er nog geen 1 cel stuk gegaan. Ze hebben weliswaar niet allemaal evenveel laad/ontlaadcycli gehad maar goed, toch zegt het iets over betrouwbaarheid.
Ik heb nu in gebruik :
4 maal 3s 2170 = 12
2 maal 4S 3700 = 8
2 maal 5s 5000 =10
In totaal dus 30 cellen waarvan er nog geen een stuk is

Back