Wie gebruikt er ook alleen maar NiMH accupacks?

Hallo! Wilde graag iets vragen hier op het forum.Zijn er nog mensen die (net als ik) eigenlijk alleen maar gebruik maken van NiMH accupacks met modelbouwvliegen?
IK wil namelijk graag wat informatie over dit onderwerp uitwisselen.Met name hoe mensen hun NiMH packs 'behandelen' of welk soort NiMH accupacks men gebruikt met modelbouwvliegen.
Met het 'behandelen' van NiMH accupacks bedoel ik de manier waarop mensen hun packs laden en met wat voor een soort lader.
Ik heb laatst al het hele verhaal over accu's hier op het forum doorgelezen.Heel erg interessant en ben nu nieuwsgierig naar wat voor een soort NiMH accupacks mensen gebruiken als ze met hun modelbouw toestel vliegen.
Ik gebruik namelijk alleen maar 9,6volt 8cellen 1300milli-ampere NiMH accupacks.Dit zijn dan niet van die penlight batterijen, maar van die kleinere cellen.Volgens mij worden die KAN cellen genoemd, maar dat weet ik niet zeker.
Graag jullie reacties.Alvast bedankt!!
 
Ik gebruik ook alleen Nimh accu's en laad ze op 0,1C of lager met de Robbe unicharger 6, gaat perfect, alleen even de tijd in de gaten houden.
 
Ik heb (nu nog) alleen maar nihm accu's.
Onder andere een Kan 1050 mAh 8celllen pack, en 2 intellec
1400 mAh 8 cellen accu packs. Hier ben ik minder tevreden over,
en heb er dan ook 1 terug gestuurd omdat hij echt onder maats presteerde.
Ik laad ze op met een robbe 5R lader. Je kunt daarbij kiezen tussen 60, 140, 180 en
500 mA. Voor de intellec 1400 laad ik ze 13.20 uur op met 140 mA, dit omdat 140x10 uur =
1400, maar nihm cellen nemen maar 66% ervan op, dus plus 33%= 13 uur en één
derde uur. Dat was dan wel de behandeling van mijn accu's :lol:

Hier nog wat leesvoer bij de modelbouw FAQ

gr
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik in mijn EZ accu's bestaande uit 8 Kan cellen van 2400 mAh.
Ook Nicd's heb ik nog (1500 mAh). Had eerst Kan cellen van 1200 mAh maar die zijn vernield/overleden door het gebruik van een verkeerde lader. Was een Conrad lader met Delta Peak afslag maar die ging meteen met zo'n 4 A aan het laden.

Het voordeel van NimH vind ik juist het gewicht want dan is de EZ minder windgevoelig.
Wel heb ik er een brushless binnenloper in.

Laden doe ik nu met een Ultramat 12 op max 2 A.
 
In mn EZ* heb ik 8-cellen KAN1050 stickpacks. Laad ze op met 1A. Zijn al de nodige jaren oud en doen het nog prima :) Leg ze altijd vol weg en laad ze ff na als ik ga vliegen. :)
 
Hoi DualdudE, laadt jij jouw accupacks op 1A of op 0.1A?
Ik dacht dat accupacks altijd het beste geladen kunnen worden op een tiende van hun capaciteit?
Ik heb zelf een 1300milli-ampere pack en laadt deze op mijn Graupner Ultramat 10 acculader op met 0.1A.Dan duurt het wel langer, maar volgens mij beter voor de levensduur.Mijn lader kan laden van 0,1A tot 5A.
Graag je reactie.Gr
 
Als je NIMH, laad zonder controle, (zonder afslag als ze vol zijn) dan kan je ze maar met max. 0,1C laden.
Wil je sneller laden dan kan dat met een automatische lader zoals de laders die ik heb (en nog veel meer),
Duratrax ICE charger,
Schulze ISL330 erg goede maar dure lader.
Triton junior.

Met de Ultramat 10 kan je prima snel laden, deze heeft een afslag voor NIMH (delta peak)

NIMH cellen kunnen erg slecht tegen over laden, ze worden dan erg warm en de capaciteit loopt dan terug.
 
Dylan sys150 zei:
Hoi DualdudE, laadt jij jouw accupacks op 1A of op 0.1A?
Ik dacht dat accupacks altijd het beste geladen kunnen worden op een tiende van hun capaciteit?
Ik heb zelf een 1300milli-ampere pack en laadt deze op mijn Graupner Ultramat 10 acculader op met 0.1A.Dan duurt het wel langer, maar volgens mij beter voor de levensduur.Mijn lader kan laden van 0,1A tot 5A.
Graag je reactie.Gr

Ik laad ze op 1A en als ik haast heb op 1.5 :P, heb een Jamara X-Peak 3 Lader dus hij stopt vanzelf met laden. :) Je ultramat 10 is ook een delta-peak lader dus kan ook automatisch stoppen. Ik blijf er wel altijd bij als ik ze oplaad. Levensduur, heb nog geen slechte ervaring met snelladen. Ik heb dus KAN1050 (1050mAh) pakketten, deze zijn 3.5-4 jaar oud, er gaat nogsteeds meer dan 1000mAh in/uit :) Merk ook niet dat de vluchtduur korter is dan toen ze nieuw waren :)
 
DualdudE, bedankt voor je reactie.Ik ben denk ik wat te voorzichtig met het laden van m'n NiMH accupacks.Heb mezelf aangeleerd door een tiende aan te houden van de betreffende accu tijdens het laden daarvan.Vandaar de 0,1A met laden.
Ik gebruik zelf 1300 milli-ampere accupacks.Ga proberen om ze sneller te laden.Gr
 
In m'n easystar gebruik ik 8 cellen intellect 1400 mAh en 8 cellen GP 1300 mAh. Ik laad ze altijd op 0,7 A met een ultramat 14 of 12. Delta-peak afslag bij beide laders is 7 mV/cel. Ik leg de accu's leeg weg (hoewel ze nooit helemaal leeggevlogen zijn) en laad ze voor het vliegen.
 
Ik gebruik 8,4 volt GP voor mijn corona en m'n skycat. Ik zal nog wel een tijdje aan de Nimh blijven zitten zolang ze zooo goedkoop blijven. Mijn skycat trekt een slordige 40Amp
en daar vertrouw ik lipo's nog niet helemaal.




TM
 
Hoi Mestdaght, hoe laadt jij jou NiMH accu dan op? Op welk amperage en met welke lader? En hoeveel milli-ampere NiMH accupacks heb jij dan? Gr Dylan
 
Ik heb een aantal NiMh accupacks, lopend van 4 cells 1800mAh (ontvanger) tot 7 Cells 2500mAh (zender). In totaal een stuk of 5. Daarnaast heb ik ook NiCD en Lipo's, maar daar gaat dit draadje niet over.

Laden.. ik laad de NiMH's altijd 2 keer; een keer na gebruik en een keer voor gebruik. Dat doe ik met 1C (dus 1 maal de capaciteit, dus een 1800mAh pakketje laadt ik met 1,8A) op een simprop intellispeed lader. Aan deze lader valt verder niets af te stellen (deltapeak) maar de pakketjes zijn altijd handwarm als hij afslaat.

Het pack in m'n zender (2500 mAh) heeft er nu iets meer dan een jaar en een slordige 200 cycles opzitten, en heeft nog geen capaciteitsverlies, sterker nog, hij is in het begin iets gegroeid.

200 Cycles? Ja ik ben zo iemand die z'n zender gewoon de hele dag aan laat staan dus aan het eind van de dag is ie bijna leeg en gaat hij aan de lader.

40 Ampere kun je echt prima trekken uit (bv) een 3s1P 3000mAh Lipo 15C, dat gaat probleemloos. Er vliegen bij ons mensen die 80 ampere en hoger uit hun lipo's trekken..
 
Ik gebruik een robbe ultimate li. Ik heb m'n cellen (GP3300 ) altijd op 3.3A geladen, maar het laatste jaar laad ik op 4A amp. Gaat net iets sneller en m'n racemakkers laden zelfs 5A ampere.
Ik heb ook nog een LRP quadra lader waarmee ik al eens laad, maar deze z'n afslag ligt merkelijk hoger. De packs worden echt heet daarom gebruik ik liever de robbe daar komen handwarm van de lader.

TM
 
Is NiMH niet een beetje uitstervend ras aan het worden voor modelvliegen?

Ik ben namelijk op zoek naar goedkope 7 of 8 cellen packs voor mijn Easy Star en dat valt een beetje tegen!
Je wordt doodgegooid met Lipo’s maar 2/3A NiMH packs zijn in niet veel winkels te krijgen valt mij op :?
 
Nou dan koop je toch bij de plaatselijk fotoboer 8 celletjes AA van ca 2500mA/h.
Aan elkaar solderen en klaar.
Is ook de goedkoopste oplossing. Zo heb ik het ook gedaan, in de EZ* vliegduur van ca 1/2 uur.
 
NiMH als vluchtaccu is wel een beejte aan het uitstervern, maar een winkelier die jou ze niet kan leveren is vrij waardeloos imo.. die pakketten zitte ook in je zender.

En de cellen van de fotoboer kunnen vaak niet de hoge stromen goed verwerken..
 
Ik heb het 'geluk' dat er een hele fijne winkel bij mij in de buurt zit waarvan de eigenaar gespecialiseerd is in het maken van allerhande accupacks.Meestal doet hij dat voor bijv accu boormachines of elektrische fietsen.Maar in mijn geval maakt hij ook NiMH accupacks op bestelling.Kan jullie vertellen dat dat echt werkt!! Mijn ervaring met bijv modelbouw winkels via het internet of bijv Conrad, dat die accupacks verkopen waarmee ik slechte ervaring heb.
Buiten de gerenomeerde cellen om, zijn het vaak kant en klaar paketten met van die goedkope cellen uit China.Eigenlijk niets mis mee, mits je een toestel wil gaan vliegen op een bijv brushed 480 motor of op een brushless motor.Dat soort motoren vragen vaak hogere stromen en dat kunnen die 'slechte' cellen uit China niet echt bijbenen.Het formaat penlight kan dat al helemaal niet.En dan maakt het niet uit of je dan goeie of slechte kwaliteit penlight cellen hebt.
Ik heb gemerkt dat die KAN cellen het beste werken en hun stroom zonder enige moeite kunnen afgeven.(het formaat fototoestel batterij cel)
Maar die goedkope KAN cellen uit China, kunnen dat ook niet altijd.Ik werk met KAN cellen van GP.Heb daar goeie ervaring mee.
Heb in het verleden via een modelbouw winkel meerdere 8,4volt 7cells 1000milli-ampere KAN NiMH packs geprobeerd en kan jullie vertellen dat die gauw uitgeblust zijn.Slechte kwaliteit cellen dus.
beter is het laten ( of zelf doen ) samenstellen van accupacks van betere merk cellen.Gaan langer mee, en leveren de juiste hoeveelheid stroom afgifte.
Oke, Lipo's wegen minder en hebben vaak meer kracht.Maar bij sommige toestellen wil men ook met wat meer windkracht kunnen vliegen en aangezien het met regelmaat veel waait in Nederland, vliegen sommige toestellen strakker en stabieler met 'zwaardere' NiMH accupacks dan met Lipo packs.Oke, dan wel kortere vliegtijd maar meer plezier met een strakker vliegende kist bij meer wind en minder kans op een crash door te veel crosswind bij een landing met een te licht toestel bij te harde wind.
Of toch wel lipo's gebruiken en veel lood plakken in de neus van het toestel.Kan ook.
Maar goed dat er keuzes zijn.
 
Aangezien ik Brushless wil gaan vliegen en inderdaad meer stroom wil trekken lijkt me dat wel wat :D

Heb je toevallig een naam of een adres van die winkel, kan ik eens een belletje doen :wink:
 
Back
Top