Wie gebruikt er ook alleen maar NiMH accupacks?

Ik werk met KAN cellen van GP
en ik heb een BIC van PARKER..

Het type batterij is 2/3A Zowel KAN,GP , IB leveren dit formaat en dit type van cellen wordt gebruikt in 1/18 racewagentjes.
Xray, lrp shark, scalpel
De IB hebben de hoogste capaciteit de 1500 dan de GP 1100 en de KAN1050mAH.

TM

Hoi P.E.T.E.R, Het adres van de winkel die accu's op bestelling maakt zit wel in Apeldoorn hoor.Maar ik denk dat als je hem een belletje geeft en uitlegt wat je precies wilt hij het zeker voor je kan samenstellen, maken en indien nodig kan opsturen via verzending.
Als je er met hem niet of moeilijk kan uitkomen omtrend welk accupack en met welk soort cellen jij nodig hebt, dan kan je het eventueel om te verduidelijken mij om hulp vragen.Je kunt mij jou uitleg dan mailen en ik kan het hem dan eventueel zo uitleggen dat hij het dan wel begrijpt.Maar ik denk zelf dat als jij het hem zo duidelijk mogelijk uitlegt wat jou wensen zijn dat dat best wel gaat lukken.
Alle accupacks die hij altijd voor mij maakt bestaan uit GP cellen.Misschien ken je dat merk al.Wordt veelal gebruikt met het racen van modelbouw auto's.

Ik heb in het verleden al heel wat geexperimenteerd met verschillende soorten NiMH accupacks van verschillende soorten voltages.
Dat deed ik omdat niet elk voltage accupack optimaal werkte bij een bepaald type brushed motor.
Ik vloog vroeger namelijk alleen met brushed motoren.Bijv de speed 400 6.0volt de speed 400 7.2volt en de speed 480 7,2volt.
Maar ik ben sinds kort overgestapt op brushless.Kan je vertellen dat niet ieder NiMH accupack optimaal werkt in combinatie met een brushless motor.Accupacks bestaande uit bijvoorbeeld penlight formaat cellen, werken lang niet zo optimaal als de KAN cellen.
Het nadeel van penlight batterijen waaruit een pack is samengesteld is, dat deze hun energie niet snel af kunnen geven op het moment dat dat echt nodig is.Vroeger gebruikte ik 8,4volt 7cellen 2500milli-ampere NiMH penlight formaat accupacks.
Lekker veel energie in zo'n pack zou je denken.Dat klopt ook wel, maar dat pack kon zijn energie nooit maximaal afgeven zoals een accupack bestaand uit KAN cellen is dat wel doen.
Ik kon dan wel lekker lang rondvliegen op zo'n accupack, maar het volle vermogen wat zich liet vertalen naar de motor viel er niet uit te halen.
Na heel veel uit geprobeerd te hebben gebruik ik nu alleen nog maar 9,6volt 8cellen 1300milli-ampere NiMH accupacks die bestaan uit de KAN cellen formaat batterijen.
Vlieg hiermee uitstekend brushless en deze packs geven hun energie perfect af.Vergelijk het maar met een soort van flessenhals waarvan de hals heel breed is.Op het moment van vol vermogen kan de KAN cel zijn energie vlot en makkelijk afgeven.(energie kan makkelijk door de brede hals stromen)Bij penlights is het net andersom.Dan heb je een flessenhals die redelijk smal is.Op het moment van vol vermogen vragen kan al die energie niet zo snel door dat smalle halsje.Klinkt logisch toch?
Ik laat al heel lang al mijn NiMH accupacks bij deze persoon maken.Wat jij wenst dat maakt hij.
Hij zit met prijzen zelfs onder die van de meeste gangbare modelbouw winkels.En hij maakt alleen gebruik van kwaliteits cellen.
Geef hem maar eens een belletje.Hij is heel schappelijk en kom je er niet uit dan kun je me altijd mailen.
Sukses.

Vlieg hiermee uitstekend brushless en deze packs geven hun energie perfect af.Vergelijk het maar met een soort van flessenhals waarvan de hals heel breed is.Op het moment van vol vermogen kan de KAN cel zijn energie vlot en makkelijk afgeven.(energie kan makkelijk door de brede hals stromen)Bij penlights is het net andersom.Dan heb je een flessenhals die redelijk smal is.Op het moment van vol vermogen vragen kan al die energie niet zo snel door dat smalle halsje.Klinkt logisch toch?

Hier ben ik het niet mee eens. Heb je al eens zo een cel opengemaakt? Je zal dan zien dat de inhoud via een kleine puntlas doorverbonden is met de pool. En het maakt niet uit welk formaat de cel heeft. Er heeft ooit eens een complete test in de FMT gestaan waar ze enkele cellen open gemaakt hebben om dat te bekijken. Deze test ging over het Matchen en Pushen van cellen.

Hoi Theo.Wil je absoluut niet tegen de haren instrijken hoor, maar ik denk dat jij mijn versie over dat voorbeeld van 'smal' en 'breed' flessenhals verhaal vanuit een andere hoek bekijkt.
Ik heb in het verleden veel uitgeprobeerd met verschillende soorten NiMH cellen, en heb gemerkt dat die KAN formaat cellen (die kleine dikke) ten opzichte van penlight formaat cellen dus echt wel hun energie afgifte bij vraag naar hogere stromen anders afgeven.
Dat bedoelde ik met brede en smalle flessenhals voorbeeld.Mijn bedoeling was niet inhoudelijk over de binnenkant van een cel, want daarin kan ik jou absoluut gelijk geven.
Maar Die Kan cellen (ik gebruik ze van GP) die kunnen tijdens het vliegen hun vraag naar vol vermogen duidelijk beter leveren dan die penlight formaat cellen.
Dus een fles met water (of figuurlijk gezien een accu cel met energie, in dit geval penlight formaat)) met een smalle hals kan op het moment dat ie op de kop wordt gezet hoe je het ook wendt of keert zijn inhoudelijke substantie maar met een beperkte snelheid afgeven.(doordat de hals zo smal is)
Maar als we dat naast een fles met een brede hals gaan vergelijken (de Kan cel formaat) dan gaat op het moment van omdraaien op de kop van de fles de substantie met hogere snelheid uit de fles.Toch??
Dat bedoel ik met met vorige bericht.
Ik denk dat we naast elkaar heen liepen, maar hoop dat we het uiteindelijk omtrend dit onderwerp toch eens worden.
Vr Gr Erwin.

Het sleutelwoord in deze discussie is inwendige weerstand of Ri. Elke batterij of accu heeft een inwendige weerstand. Het effect hiervan is is dat bij toenemende stroomsterkte de klemspanning daalt. Over de inwendige weerstand blijft immers spanning staan, volgens de wet van Ohm I X Ri. I is de stroom in Amperes, Ri de inwedige weerstand in Ohm.

Het verhaal dat rustig rondvliegen met penlites goed gaat, maar dat de energie er op vol vermogen niet uitkomt klopt. De klemspanning van de accu daalt door het toegenomen verlies over de Ri.

Accu's met een hoge Ri worden ook altijd warm. Het verlies over de Ri wordt in warmte omgezet.

En ehh, watervoorbeelden gaan altijd ergens fout.

Met vriendelijke groet,

N.P.S.

ah ok, op die fiets.

Dan moet ik toch het verhaal van N.P.S. volgen, maar ik weet nu wel wat je bedoelt. Het heeft allemaal te maken met de inwendige weerstand. Daarnaast is KAN een accu merk en niet het formaat. Helaas kan ik niet zo snel iets duidelijks vinden over de maat van de accu's

Theo!! We zijn het eens!! Gelukkig hebben wij elkaar begrepen.Dat Kan cellen een merk is dat wist ik niet.Dacht altijd dat het een bepaald formaat batterij was.Ze zijn ongeveer 2.7cm hoog en 1.4cm in diameter.
Mijn GP accupacks, 9,6volt 1300milli-ampere gebruik ik op een brushless motor.Gaat als de brandweer en geeft gelukkig ook nog een redelijke vliegtijd.Vol gas 6 minuten en half,3/4 gas een dikke 8 minuten.Gebruik ze dan op een Delta met 1200mm span bij een totaal vlieggewicht van 860gram.
Doet me deugd dat er toch nog zoveel mensen op dit forum onderwerp reageren.Altijd prettig.

Back