Wie heeft er ervaring met 4D vliegen?

ik ga er niet van uit dat de vliegtijd meer word omdat een symmetrisch blad nog altijd minder efficiënt is als een blad met profiel
anders waren alle propellers zo ;-)
 
nee hoor heli's doen dat niet ze kunnen de hoek van hun bladen veranderen en dan de luchtstroom omkeeren
 
ze hadden het er over dat de motor stopt en dan omdraaid en iemand dacht dat een heli dat ook dee
 
Dit is variabele pitch zoals dat bijv. ook in de 1:1 vliegerij wordt toegepast. Alleen wordt bij 1:1 vliegtuigen enkel negatieve pitch gebruikt als rem op de grond om de afstand na de landing te beperken.

Bij heli's wordt zowel pitch als toerental aangepast (pitch en throttle curve) om in alle situaties zo efficiënt mogelijk te zijn. Ik vermoed dat hier een lineaire pitch curve met een V vormige throttle curve toegepast wordt:
throttle stick benden: max. negatieve pitch + max. toerental
throttle stick midden: 0° pitch + motor stil
throttle stick boven: max. positieve pitch + max. toerental

Dat op en neer bewegen is nodig voor de stabiliteit tijdens het hooveren.

Doordat de prop exact op het CG ligt krijg je een indifferent evenwicht bij hooveren (=perfect stil hangen). Door het opwaarts bewegen wordt op een dynamische manier een stabiliserend effect gecreëerd aangezien het drukpunt (aangrijpingspunt van de weerstandskracht vector ten gevolge van de opwaartse beweging) achter het CG ligt. Op die manier ontstaat een stabiliserend moment aangezien de weerstandskracht vector vertikaal naar beneden gericht is en de trekkracht vector verminderd met de zwaartekracht vector vertikaal naar boven gericht is. De opwaartse beweging houdt het vliegtuig dus vanzelf vertikaal (met stuurvlakken in neutrale toestand)

Een van de voorwaarden om dit te kunnen is trouwens dat CG en drukpunt perfect op 1 vertikale lijn liggen (wanneer het vliegtuig zich in vertikale hoover positie bevindt)

Bij de neerwaartse beweging ontstaat echter een de-stabiliserend effect (labiel evenwicht). De weerstandskracht vector met aangrijpinspunt achter het CG (drukpunt) wijst vertikaal naar boven en de trekkracht vector verminderd met de zwaartekracht vector wijst vertikaal naar beneden. De kleinste verstoring (bijv. windstoot) zal het vliegtuig tijdens deze faze laten ronddraaien. Hier moet dus onmiddellijk gecorrigeerd worden.
 
Dit is variabele pitch zoals dat bijv. ook in de 1:1 vliegerij wordt toegepast. Alleen wordt bij 1:1 vliegtuigen enkel negatieve pitch gebruikt als rem op de grond om de afstand na de landing te beperken.

Bij heli's wordt zowel pitch als toerental aangepast (pitch en throttle curve) om in alle situaties zo efficiënt mogelijk te zijn. Ik vermoed dat hier een lineaire pitch curve met een V vormige throttle curve toegepast wordt:
throttle stick benden: max. negatieve pitch + max. toerental
throttle stick midden: 0° pitch + motor stil
throttle stick boven: max. positieve pitch + max. toerental

Dat op en neer bewegen is nodig voor de stabiliteit tijdens het hooveren.

Doordat de prop exact op het CG ligt krijg je een indifferent evenwicht bij hooveren (=perfect stil hangen). Door het opwaarts bewegen wordt op een dynamische manier een stabiliserend effect gecreëerd aangezien het drukpunt (aangrijpingspunt van de weerstandskracht vector ten gevolge van de opwaartse beweging) achter het CG ligt. Op die manier ontstaat een stabiliserend moment aangezien de weerstandskracht vector vertikaal naar beneden gericht is en de trekkracht vector verminderd met de zwaartekracht vector vertikaal naar boven gericht is. De opwaartse beweging houdt het vliegtuig dus vanzelf vertikaal (met stuurvlakken in neutrale toestand)

Een van de voorwaarden om dit te kunnen is trouwens dat CG en drukpunt perfect op 1 vertikale lijn liggen (wanneer het vliegtuig zich in vertikale hoover positie bevindt)

Bij de neerwaartse beweging ontstaat echter een de-stabiliserend effect (labiel evenwicht). De weerstandskracht vector met aangrijpinspunt achter het CG (drukpunt) wijst vertikaal naar boven en de trekkracht vector verminderd met de zwaartekracht vector wijst vertikaal naar beneden. De kleinste verstoring (bijv. windstoot) zal het vliegtuig tijdens deze faze laten ronddraaien. Hier moet dus onmiddellijk gecorrigeerd worden.

Jij maakt er een hele wetenschappelijke studie van ;-)
Maar ik geloof je meteen, denk dat het vliegen in elk geval knap lastig is...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top