Wie heeft er ervaring met Wieldeuren maken............

Hallo,

Ik ben de T34 mentor van Topflite aan het bouwen.
In de vleugel en neus komen retracts van Robart, ook wil ik wieldeuren in de vleugel maken die gelijk zijn aan het vleugelprofiel.

Ik heb over de ribben balsa gespelt en dat met epoxy en een dun glasmatje (3X) in de vorm van de wieldeur gelijmd.Toen het uitgehard was en ik het los maakte bleef het niet in de exacte vorm ook was het niet stug genoeg.
Waarschijnlijk heb ik dus de verkeerde materialen gebruikt.

Wie heeft er ervaring met het maken van wieldeuren(gelijk aan het vleugelprofiel) en kan mij wat tips geven???

Laatst bewerkt:
Hoi Eelko,

Waarschijnlijk heb je te dunne glasmat of verkeerde hars gebruikt. Ik gebruik alleen glasmat, dat over de
totaal ingedekte vleugel wordt gelegd. Voordat je dat kunt doen moet er wel een folie onder worden
gelegd, daar het anders op het hout plakt. De totale dikte is dan ongeveer 1 millimeter en stevig genoeg.
Het vervormt niet en, mits goed bevestigd, waait ook niet van het model af.

Bert

Hoi Eelko,

Heb zelf de volgende metode toegepast:
De deur 2x ruim uitsnijden uit 1,5 mm. balsa.
De bolling van de deur bepalen.
Een smal latje van deze deze hoogte onder het midden van wieldeur plaatsen.
Vervolgens de tweede laag (dubbeling) hierover heen in de bolling drukken/plakken met CA-lijm.
Deur afwerken met een 25 grams glasmatje.

Groeten, Ronald

He' Eelko,

Stukje koolstof er tussen word hij ook behoorlijk stijf door, glas is taai.
Welke epoxy heb je gebruikt? epoxy heeft ook even tijd nodig om goed uit te harden.
Maar kom maar van de week even langs bij mij op het werk dan heb ik nog wel een stukje koolstof liggen en dan hebben we het er nog wel over.

Groet Jan.

Heren,

Bedankt voor jullie reaktie en tips.
Ik ga het e.e.a. proberen om zo de wieldeuren te maken.
Jan > ik kom van de week wel even bij je langs.

Gr.Eelko

Hoi Eelko!

Ben ook net begonnen met de TF T-34. Mooi kist he? Is veel over te vinden op de fora wereldwijd.

Welke moter ga je gebruiken? Ik zit te denken aan de nieuwe Saito FG-20 Benzine.

Ga je hem glassen of bespannen? Ik las dat ie snel te zwaar wordt van glassen, maar het is natuurlijk wel heel mooi.

Kun je niet een bouwdraadje beginnen? Dan kan ik het mooi van je afkijken ;-)

Ik ben ook benieuwd naar de gear-deuren. Maak jij voor de main gear ook de binnen deuren?

Hoop vragen he?

Hoi Chielles,

Leuk om te horen dat er nog iemand deze kist aanhet bouwen is.
Ik weet nog niet zeker wat voor een motor ik erin ga zetten,ik zit te denken aan een 15cc 2T omdat je die helemaal in de motorkap kan wegbouwen.
Ik heb met andere ervaren bouwers overgehad hoe de kist af te werken en glassen wordt volgens hun ook te zwaar. Ik wil hem niet met folie gaan bespannen, een andere optie is spanlak. Voor de main gear wil ik beide deuren (binnen en buiten)gaan maken. In mijn fotoalbum heb ik al diverse foto's gemaakt van wat ik tot nu toe aan de kist gebouwd heb.

gr Eelko

Oh, jij bent al een stuk verder. Wij (ik bouw hem met mn pa) zijn nog bij de staart. Dat was wat extra werk omdat we de "corregations" er in hebben gefreesd. Je weet wel, van die ribbels in de stuurvlakken. Glassen is daar dus helemaal geen optie.

Spanlak.... ja dat kan ook nog. Moet er nog maar eens goed over nadenken.

Ik wil persee een bezine 4-takt, dus ik zal met de nokken uit de kap gaan steken dan. Dat moet dan maar.

Ik zal eens uitzoeken hoe ik foto's kan uploaden van de progress.

Eelko,

Wieldeuren kun je als volgt maken:

Als de vleugel beplankt is een stukje dun en flexibel triplex met tape op de vleugel bevestigen waar de wieldeuren moeten komen. Het triplex volgt dan de vorm van de vleugel. Vervolgens een stuk Oracover met de foliebout op het triplex plakken. De Oracover licht invetten. Tot slot het glasdoek aanbrengen (voldoende dik, meerdere lagen) en laag voor laag met epoxy lamineren. Als laatste 25 grams glasmat gebruiken. Als de epoxy droog is kun je de glasmat zo van de vleugel afhalen (omdat de Oracover is ingevet). Wieldeuren uitsnijden en klaar.

Groet,

Geert

Hoi Eelco,

Waarom maak je die wieldeuren niet van Litho plaat of dun Aluminium ?
Het is makkelijker te maken en veel beter te vormen als hout en balsa.

Het enige wat je doet is het profiel van de houten wieldeuren al basis nemen.
Je kan ze indien nodig, iets vergroten en /of een beetje een bolling geven in de vorm het vleugelprofiel.
Kijk voor het idee ook even bij het draadje van de Eurolight Spitfire van Frank Hartog. Een van de laatste berichten. Dan zie je op de foto's precies wat ik bedoel......:D

Groet,

Martin

Back