wie heeft er ook een colibri?

• Topicstarter Topicstarter Anonymous
  • Startdatum Startdatum
A

Anonymous

Guest
Hallo allemaal.

Ik heb een vraagje.
Ik heb sinds kort een colibri, ook een goed beginners model bijna afgebouwd. :D
Maar mijn vraag is nu... wie heeft er ook een colibri?
En heb je er al mee gevlogen??
Het lijkt me me fijn om wat tips te krijgen over het vlieg gedrag in de lucht.
alvast bedankt. :D

groetjes matthijs

uit een van je net geplaatste posts elders uit het forum:

ik heb maar weinig gevlogen.
maar ik heb wel heel veel vlieg ervaring.
en
Ik heb zelf een colibri.
Dit is een heel fijn toestel om mee te beginnen.
Het lijkt een beetje op een charter, ook een goed toestel.

dus schijnbaar weet je zelf het antwoord op je vragen al :wink:

hey.

Ikweet wel hoe ie er uit ziet, ik heb hem hier, maar ik heb nog nooit met een colibri gevlogen.
Dus daarom zou ik graag willen weten wat het gedrag van zo'n vliegtuig is in de lucht.

groetjes matthijs

Ik herhaal :wink:

gerard_nl zei:
Ik heb zelf een colibri.
Dit is een heel fijn toestel om mee te beginnen.
Het lijkt een beetje op een charter, ook een goed toestel.

Volgens mij conflicteert de ene uitstraak de andere.
Als je dan advies wil geven geeft het dan op ervaring en niet op een wilde gok. Daar heeft niemand wat aan.

Advies wees gewoon eerlijk en durf te zeggen ik weet het niet kunnen jullie mij vertellen......

gr Remco

hey.

Ik heb er nog nooit mee gevlogen nee.
Maar ik ben pas naar het vliegveld geweest, en toen had ik m'n colibri mee genomen, toen ging ie ook de lucht in, en hij vloog heel goed en heel stabiel, maar ik stond er naast, en ik heb er ook 5 min. mee gevlogen, maar dat noem ik dan niet egt vliegen, oke, als je al een stuk of 10 keer hebt gevlogen, dan noem ik dat pas 'mee gevlogen'
ik zit niet te liegen hoor :o

groetjes matthijs :D

Ik moet er ander wel om lachen hoor Remco
Er zitten er hier genoeg op het forum die heel wat ouder zijn en precies dezelfde taal uitslaan. :wink: :wink: :wink:
Dus wat mij betreft, ik vind het wel gezellig.

hey.

Maar als nog m'n vraag.
Heeft hier iemand ook een colibri en heeft meer dan 5 min. gevlogen, dus wat meer ervaring over het vlieg gedrag van een colibri.
Alvast bedankt.

Groetjes matthijs

toch erg knap wat je allemaal kan, toveren noemen ze dat is het niet ??

Ik heb er nog nooit mee gevlogen nee.
Maar ik ben pas naar het vliegveld geweest, en toen had ik m'n colibri mee genomen, toen ging ie ook de lucht in, en hij vloog heel goed en heel stabiel
en dan uit je bovenste post in deze draad:
Ik heb sinds kort een colibri, ook een goed beginners model bijna afgebouwd.

knap.....................zeer knap.

je bent vollop mensen advies aan het geven op basis van aannemingen, doe eerst eens zelf goed wat uren maken, dan kan je ook echt beoordelen wat de colibri voor toestel is aan anderen, nu verkondig je steeds hoe een goed en fijn toestel dat wel niet is, terwijl je er 5 minuten mee hebt gevlogen (alhoewel ie nog afgebouwd moet worden) :?:

niks mis met anderen proberen te helpen maar grijp niet zo maar vanalles uit de lucht omdat jij toevallig een colibritje hebt.
vlieg straks ook eens met iets anders als je het een beetje kan, dan heb je ook vergelijkings materiaal.

hallo allemaal.

Gerard.. zijn we nu uitgepraat.
Maar alsnog m'n vraag, wie heeft er ook een colibri en heeft er vaak mee gevlogen en wie kan me daar wat tips over geven?

groetjes matthijs

Ik heb er een tijd geleden 1 gehad, ik had er een te zware motor op en toen ik dit demonstreerde aan een collega... Ik zij hem hij vlieg wel goed, maar niet lekker met een te zware motor kijk maar en toen ik gas gaf brak de vleugel. Mijn advies neem geen te zware motor en je zal er lekker relaxed mee vliegen.

Rob

hey.

alvast bedankt voor de tip.
Maar een hoeveel ..cc motor zat er op?

groetjes matthijs

Het was een Irvine motor, iets van 6,5cc of zo, hij ligt op de zaak dus ik kan niet effe kijken.

Rob

Sorry, ik had me vergist het was geen Colibri maar een IBIS , de colibri heb ik nog staan met een 4cc alleen moet daar eigenlijk een stuurbaar wieltje op.
De IBIS is het grotere model en die zou een 6,5cc moeten kunnen hebben. ... dus niet, dat merkte ik al aan het vlieggedrag. De Colibri is een goed beginnersvliegtuig mits je er een stuurbaar achterwieltje opzet anders is het geen doen. Een handstart gaat prima maar een beetje taxien en opstijgen is veel beter.

hey.

Dat heb ik ook, een 6.5cc.
Maar heb je er wel glasvezel op gedaan, tussen de vleugels?
want dat moet wel, en heb je er wel een stuk of 10 elastieken op gedaan.
en was het een rib vleugel op direct hout.
want rib vleugels zijn veel zwakker.

groetjes matthijs

matthijs kroese zei:
hey.

Dat heb ik ook, een 6.5cc.
Maar heb je er wel glasvezel op gedaan, tussen de vleugels?
want dat moet wel, en heb je er wel een stuk of 10 elastieken op gedaan.
en was het een rib vleugel op direct hout.
want rib vleugels zijn veel zwakker.

groetjes matthijs

Hij brak op een plaats waar je het niet verwacht. Zoals je boven ziet had ik me in het model vergist. Maar een 6,5cc op een colibrie gaat wel, kijkend naar de vleugelbelasting maar zou ik nooit doen, als je op volle snelheid een looping gaat maken is de kans op breken zeker aanwezig. De Colibrie is helemaal niet geschikt om te turbo vliegen. Dus ik zou aleen het volle motor vermogen gebryuiken bij het opstijgen.

hey.

Ja, dat doe ik ook, want ik ben ook niet van plan om turbo te gaan vliegen, het is ten slotte geen stund vliegtuig.
Ik ga er mee leren.

groetjes matthijs

bij ons op de club vloog ook een Colibir met een 6.5 voorop maar dan ga je meer de kant op van een geleid projectiel.. omhooggaan is geen probleem maar je krijgt door de overpowering een nerveus vliegbeeld.
vooral landen was een kunst zelfs op stationaar kwma hij meestal veel te snel binnen.

groet,,

vinze

Matthijs,

Eerst een vraagje, hoe oud ben je?

Goed:vliegeigenschappen;
Zoals ik in een van je andere posts al aangaf vliegt de Colibri best aardig, maar er zijn diverse trainers die veel beter vliegen.
De Colibri is 1 van de kleinste trainers op de markt. (vergelijk hem maar eens met een charter die op dezelfde motorisering (4cc) prima vliegt).
Hoe groter een kist hoe makkelijker hij vliegt.
De colibri vliegt wat onrustig. Op lagere snelheid reageert hij slechter als andere kisten op het richtingroer. Ook vliegt de Colibri vrij snel, een groot nadeel voor een leskist.
Het landingsgestel zit wat te ver naar voren, waardoor de kist weliswaar niet makkelijk voorover slaat, maar daardoor erg onrustig is in de start.
Daarnaast ben ik zelf voorstander van het leren vliegen met een rolroerkist. (PT-40, Calmato etc.)

Wat erg mooi is bij de Colibri/Laser Models bouwdozen is de constructie. Erg makkelijk te bouwen, zeer goede passing en goede handleiding.

Overigens waren de Colibris waar ik mee gevlogen heb allen voorzien van een 4cc en hadden hiermee ruim voldoende vermogen.

Groeten,
Gerben

Hé Gerben,

Vergeet niet te vertellen dat een Ibis (de grote broer van de colibri) één groot nadeel heeft: Hij is nogal water gefixeerd....

(Ik heb 'm meerdere malen de sloot in gevolgen...)..

Back