Wie heeft ervaring met de ASW15 van Robbe via Conrad

Zoals uit mijn foto's is op te maken kon ook een 3s lipo 2200mAh in de cocpit, + de servo's en regelaar ..ging net. Niet veel werkruimte over daarom toch maar besloten voor onderstaande oplossing

ZO IS HET NOG ORIGINEEL
750449032f9812e98.jpg

SERVO'S NAAR ACHTEREN, ONDER DE VLEUGELS
750449032f984a547.jpg

DAARDOOR MEER RUIMTE IN DE COCPIT
750449032ffe18d35.jpg

BIJ de meeste zwevers moet er gewicht extra in de neus om de balans goed te krijgen. Bij deze ASW is het andersom de neus is al gauw te zwaar.

Ik ben benieuwd of Harry dit weekeind nog is gaan maiden met de ASW-15

Laatst bewerkt door een moderator:
Whhoooooow............. Willem,

Dat je zo gaat snijden ik een gloednieuwe romp.............. Je hebt wel grote veranderingen aangebracht.

Heb je het zwaartepunt nog zonder gewichts toevoeging op de juiste plaats gekregen?

Eerste indruk is een stuk bewegelijker dan de EZ-glyder en de Graupner JS

Kort verslagje voor een maiden...............;)

Succes!!!

Gr Harry

ziet er goed uit willem/wim!!!
power genoeg zo te zien? ps als je de video's upload via photobucket krijg je een betere eindkwaliteit ;)

maiden ASW15

Whhoooooow............. Willem,

Dat je zo gaat snijden ik een gloednieuwe romp.............. Je hebt wel grote veranderingen aangebracht.

Klopt, maar ik zag alleen maar voordelen door deze aanpassing; Meer ruimte in de cocpit, geen extra gewicht in de staart, kortere boldenkabels met minder wrijving. Geen verzwakking van de romp want de grootste stijfheid komt van de carbon staaf die door de romp loopt

Ik heb uiteindelijk helemaal niets toegevoegd,
Motor = 59 gram Emax BL2215/20 Bidproducts, 14,5 dollar trust= 1000 tot 1200 gram. Deze motor zit momenteel in al mijn zwevers.
Prop: = 9x5 30gram(compleet) Bidproducts, 5stuks 8 dollar
lipo is 165 gram, 2200mAh 3S 25-30 C, E-bay 18 euro
regelaar is 28 gram 30A Bidproducts 18 dollar
Ontvanger= 7gram corrona Long range RS610, 6kan, bidproducts, 14,5 dollar.
Totaalgewicht= 289 gram

het uitbalanceren heb ik op twee vingers gedaan ca 5 cm van de voorlijst, de zwever helde dan lichtjes voorover.

Ik had gisteravond geluk dat de wind iets terug viel 3+beaufort en dat het helder was. Maiden moeten stoppen omdat de wind weer aantrok.
De eerste indruk van de ASW15 is dat ie erg heftig reageerd op de roeruitslagen, ik heb dan wel alles op maximale uitslag staan. Tot nu toe ben ik zwevers gewend met kortere en vooral bredere vleugels.
Hij vliegt in iedergeval een stuk sneller dan mijn EZ-glyder, Protech400 en de Graupner JS.
Ik denk dat deze ASW 15 niet een ideale beginners zwever is maar wel een uitdaging voor meer gevordere vliegers.
Hij is zeker slanker en eleganter dan de andere zwevers die ik vlieg, maar daarom is het ook een schaalmodel.

Ik hoop binnenkort een 2e maiden te kunnen doen onder gunstigere omstandigheden dan nu het geval was. dan kun je e.e.a. ook beter inregelen zonder last te hebben van al die turbulentie/windvlagen.

doei of houdoe

op photobucket een acount aanmaken en daar uploaden. bij youtube gaat de kwaliteit na het uploaden achteruit, bij photobucket is dit en stuk minder ;)

Ga ik proberen

Intussen nieuw speeltje bemachtigd een LOLO2 altimeter

Verder zal ik de setup van de ASW nog in de database van Arjan zetten zodat iedereen deze info heeft

Laatst bewerkt:
Willem :
Van harte gefeliciteerd met je succesvolle eerste vlucht.
De ASW ziet er prachtig uit.

Het invliegen is inderdaad een beetje moeilijk met wat teveel wind.

Ik wil nog wel wat kwijt over het zgn balanceren. Op 2 vingers is onnauwkeurig, je hebt wel een indicatie maar om het goed te doen kun je beter een inrichting maken of kopen om het zwaartepunt op de juiste plaats te leggen. Later kun je altijd nog het zwp iets naar achter leggen om het tuig wat gevoeliger te maken voor het zoeken naar thermiek.:teacher:

De laatste tijd ben ik (opnieuw) aan het leren om te vliegen. @Fotor is me erg behulpzaam daarbij. Ik stuurde altijd veel te veel en met tikken. Mijn kistjes vlogen prima maar alleen in bekwame handen. Bij mijzelf vlogen ze altijd alle kanten op......Moet nu aanleren om de knuppel vast te houden en heel fijn te sturen. Oefening baart kunst. Momenteel gaat het al een beetje beter.
Succes met het afstellen !!

Groet, JH

Bedankt Jan Hein, Het betrof de eerste vlucht van deze ASW15 natuurlijk.
Het uitbalanceren op de twee vingers moest even snel omdat anders de kans op een maiden voorbij zou zijn. Alles is toch goed uitgepakt.
Waarschijnlijk moeten de roeruitslagen terug maar ik ben zowiezo gewend om met hele kleine bewegingen van mijn vingers te vliegen. Misschien keuren meer ervaren vlieger dit af ??
Het is fijn om iemand te hebben als Fotor om je adviezen te geven.
Ik ben absoluut geen kei maar ik heb een neef en een vriend van me inmiddels het vliegen bijgebracht. Ze kunnen opstijgen, hebben de zwever onder kontrole en kunnen binnen 10 meter landen zonder brokken te maken. De rest zullen ze door veel oeffenen onder de knie moeten krijgen. daarnaast kunnen ze met hun vragen op dit forum terecht.
Ik hoop dat ik nog eens met jou en Fotor aan het duin kunnen vliegen, want dat is nog iets dat ik niet gedaan heb en toch ook eens moet leren.

Groeten willem.

Willem,

Van harte, ik had de link naar het filmpje niet gezien. Ziet er erg goed uit.
icon14.gif

Helaas gisteren andere bezigheden gehad. (uitslapen, boodschappen doen, bezoek aan vrienden..........en bouwen aan mijn Mosquito)

Heb ik het goed begrepen dat je overal de volle uitslag op de roeren hebt? Zou zeker niet groter gaan als in de beschrijving aangegeven staat. Zal de ASW zeker rustiger van worden.

Het totaal gewicht is op dit moment 609 gr. moet er nog een Lipo bij komen van 140 gr. (1550 mAh. Zijn nog in bestelling)
Het totaal gewicht zal onder de 800 gr uitkomen.

Gr Harry

Harry,

Die verplichtingen die heb ik inderdaad ook en die hebben ook aandacht nodig. Ik werk in twee ploegendienst waardoor ik door de week bij late dienst meer tijd heb voor klusjes en hobby's.

Ik heb de roer uitslagen alvast teruggebracht en het totaalgewicht van mijn ASW15 is momenteel 845 gram met eerder genoemde set up. Dit is minder dan de EZ-glyder en de Graupner JS.
Hopelijk is Ferdinant nu ook aan het wegen, hoe meer info hoe beter.

Nu nog op goed weer wachten.

gr Willem

Heren, (want dames ben ik op dit forum nog niet tegengekomen)

Vandaag onder gunstige omstandigheden(geen thermiek) heeft mijn ASW 15 zijn 2e maiden gehad.......ZE (gezien de elegantie denk ik dat we het over een ZE hebben) Ze heeft het prima gedaan. De roeruitslagen teruggebracht naar normale proporties waardoor het vlieggedrag direkt merkbaar rustiger werdt. Mijn eerder omschreven setup is ruimvoldoende om bij volgas de zwever te overtrekken. Waarschijnlijk iets meer motordomping instellen want continu down trimmen/geven is ook niet prettig. Ik vindt een zwever goed ingesteld wanneer de overgang van motorvliegen naar zweven onopgemerkt voorbij gaat.
Nadat ik haar op de zweefstand heb getrimt, laat ze een eindeloze glijvlucht zien. De volgende keer probeer ik met mijn LoLo2 de glijhoek vast te stellen.
Ik kreeg sterk de indruk dat ondanks het gewicht van de setup(zie eerdere post) de ASW zeker NIET neuslastig is. Het zwaartepunt mag m.i. nog wat naar voren.
Nadat ik haar in een grote bocht getrimt had, kon ik gewoon foto's nemen zonder in te grijpen....ze vloog als vanzelf.
Door een stomme fout zijn de opnames verloren gegaan. De volgende keer hoop ik mooie plaatjes te hebben.

Voorlopige voorzichtige conclusie: veel plezier voor een gunstige prijs(vergelijkbaar met EZstar)

gr Willem

Laatst bewerkt:
Willem,

Goed te horen dat door de uitslagen te verkleinen het vlieggedrag gunstig beinvloed wordt. Zat er eigenlijk wel in.........:wink:

Het ziet er veelbelovend uit. Heb je de "starthaak" nog weggesneden?

Vandaag is de post geweest met spullen uit Hong Kong. Was helaas niet thuis. Morgen ophalen dus. (Lipo's en wat klein spul)

Hopelijk is het in het weekend nog een dagje mooi weer.........

Gr Harry

Hoi Harry,

Ik heb de starthaak nog niet weggesneden omdat ik vanplan ben om haar ook te gaan lieren bij wijze van proef. Omdat ik alleen "wild vlieg" is het wel goed iets stevigs onder de romp te hebben.
De volgende maatregel is misschien al bekend maar bij mijn schuimpjes plak ik aan de neuslijst van de draagvleugel over de hele lengte doorzichtige glas-tape. Vooral bij het wildvliegen wil de neuslijst door stevige stengels tussen het gras nogal beschadigen, dat wordt dan (deels) voorkomen.
Mijn posbode gooit post uit HonKong gewoon in de bus..heb ik nooit op hoeven halen.
WEL: als DHL langs komt

Groetjes willem.

Hee willem,

Ik denk dat er getekend moet worden. Het pakket zal zeker niet door de brievenbus hebben gekunt.

Er zitten (als het goed is) 4 Lipo's in van 3S1P 1550 mAh (oa voor de ASW15 en de Seawing) 4 grote servo's (oa voor de Mosquito) 4 9 gr servo's en een 18 A regelaar van Turnegy (voor de ASW. is makkelijker te programeren dan de Robbe regelaar. Heb een kaart)

Van welk merk is de glas tape? Eens kijken of dat iets is voor de onderkant.

Gr Harry

De glastape is van het merk Master maar er zullen vast ook andere merken zijn, het is een soort doorzichtige Ducktape ca 5 cm breed. Doorzichtige tape met een ruitjes structuur van draadjes die voor extra stevigheid zorgen. Te koop bij iedere DHZ-markt.

Het wordt inderdaad ook vaak gebruikt om de onderkant te verstevigen/beschermen.

Succes

Hoi Allen,
Net als velen onder ons zijn we vandaag weer wezen vliegen met de ASW 15. Vandaag heb ik de LoLo2 meegenomen om gegevens te verzamelen.
Deze ASW15 vliegt echt geweldig, het is geen probleem om met mijn linkerduim deze zwever over twee assen te besturen. Dan heb ik de andere hand vrij om filmjes en foto's te schieten.
Deze zwever kan mooi traag zweven maar ook snel.
Uit de gegevens van de LoLo2 blijkt dat, met de eerder hierboven beschreven setup, deze zwever in 60 sec op 203 meter zit. Hij klimt dan dus met ca 3,5 meter/sec
Nadat ik de motor uit heb gezet meet ik een daalsnelheid van
48 cm/sec. Ik neem niet aan dat er vandaag thermiek was. dat blijkt ook uit het feit dat de daalsnelheid van begin tot einde het zelfde was.
Samen gevat een lekker middagje vliegen en weer veel wijzer geworden.

gr Willem.

Back