Wie heeft nederlandse handleiding van ultramat 12?

• Topicstarter Topicstarter Gerjon
  • Startdatum Startdatum
G

Gerjon

Guest
Ik ben op zoek naar de nederlandse handleiding van ultramat 12.
Weet iemand waar ik die zou kunnen vinden?

Er zijn hier genoeg draadjes met handleidingen voor de ultramat 10 en ultramat 25, maar die van de ultramat 12 heb ik niet kunnen vinden.

Alvast bedabnkt! :thumbsup:

gegroet
ik heb ook een graupner ultramat 12.
ik heb ook een nederlandse handleiding.
wat wil je opladen/ontlden/enz.
misschien kan ik je wel helpen.

bartoke

Weet je niet toevallig waar de nederlandse handleiding ergens te downloaden is? Maar het gaat om het opladen van de accu van, mijn net nieuwe, Graupner MX-12 zender.

gegroet
hoeveel milliamperen kunnen in deze accu?

bartoke

De accu is 1700 mA. In de handleiding van de zender staat dat ik hem niet met meer dan 500 mA mag laden. Alleen met de eerste keer zal het wel lager moeten liggen denk ik. Hij is namelijk nog gloednieuw. Hoeveel het dan moet zijn en hoe lang, daar heb ik geen idee van.

Gerjon

gegroet
de hoeveelheid en de tijd kiest de lader zelf.
namelijk zit er een delta piek op.
d.w.z als de voltage heel hard omhoog gaat stopt de lader automatisch met laden.

bartoke

ik heb volgens mij de NL handleiding nog op mijn pc staan... maar daar kan ik momenteel niet bij (tijdens verhuizingen)...

Ik zal kijken of ik die nog (op tijd) kan vinden...

als je ze graag hebt, stuur dan in elk geval nog ff een PB misschien dat ik die dan nog als herinnering zie :wink:

Zenderaccu de eerste keer laden (formeren) op 1/10de van de capaciteit, dus bij een 1700mA accu rond de 150-200mA.
Daarna op de geadviseerde 500mA laden.
Genoemde automatische laadprogramma's zijn voor vliegaccu's, niet voor zenderaccu's...

Deze vraag hoort hier eigenlijk niet, maar omdat er onder ons ultramat-kenners bevinden, toch het volgende.

Voor het eerste heb ik geprobeert de accu van mijn zender op te laden. Het is een 9.6 V blokkie. Er kan 1700 mAh in. Nu begon ik met laden in het Nihm-automatische programma. Ik heb de stroomsterkte op 100 mA gezet. Dit betekend duz dat hij ongeveer 17 uur zou moeten laden. Hij zegt echter na 180 minuten (3 uur :lol: ) dat de maximum laadtijd is overschreden. Bij het opnieuw laden maar dan met Nihm-manual programma. Begon hij weer gewoon, maar gaf niet de ca 297 mA aan die er daarvoor in die drie uur zijn in gepompt.

Hoe zit dit? En hoe kan ik mijn zender accu het beste opladen?

Als je een handleiding hebt, moet je 'm natuurlijk wél lezen :wink: !

Gekopiëerd uit de tekst:
Is de laad-veiligheidstimer afgelopen, dan wordt voor de veiligheid het lopende proces onderbroken.
De veiligheidstimer is bij NiCd/NiMH accu’s vast ingesteld op 180 minuten. Bij Lithium-accu’s op 180 min., bij loodaccu’s is de timer gedeactiveerd. Deze instellingen kunnen niet worden veranderd.

De lader is dus niet bedoeld voor langzaam laden (in de tekst heet dit normaal laden). Als je dit toch wil doen met je zenderaccu moet je een trucje uithalen:
- je zet de lader op Pb (12 Volt).
- je kiest een laadstroom van 170 mA.
- na 14 uur neem je accu los van de lader en is 't ie vol.
De lader werkt nu als een huis-tuin-en-keuken universeellader.

Lees ook het stukje, dat gaat over het laden van zenderaccu's. Als je daarna zeker weet, dat het laadcircuit van de zender geen beveiligingsdiode heeft kun je voortaan de accu het beste laden met 850 à 1000 mA. Dit heet versneld laden. Zet het delta-peak Voltage bij NiMH op 5 mV en bij NiCd op 15mV en houd in de gaten of het aantal mAh's ongeveer klopt.

NiMH-ontlaad-programma:Dit programma dient b.v. om de restcapaciteit van een ontvanger- of aandrijfaccu te kunnen vaststellen.
Gekopieerd uit handleiding, nu wel gelezen :lol:

Als ik echter het ontlaadprogramma start, geeft hij netjes de accu-spanning weer, de ontlaadstroom en de tijd.
Alleen de capaciteit blijft op 0 staan. Volgens de formule: tijd in uur x de ontlaadstroom begint met tellen. Moet dat het aantal mA dat hij heeft ontladen voorstellen?

Hoe kan ik controleren hoeveel capaciteit mijn accu nog heeft?

Ik heb nu ook een tijdje deze lader maar baal wel van die veiligheidstimer.

De automatisch laad stand kan je hierdoor niet gebruiken doordat hij daarmee die 180 minuten vaak overscheid.

Moet je dus zelf om de 3 uur weer op start gaan drukken.

De lader is dus niet bedoeld voor langzaam laden (in de tekst heet dit normaal laden). Als je dit toch wil doen met je zenderaccu moet je een trucje uithalen:
- je zet de lader op Pb (12 Volt).
- je kiest een laadstroom van 170 mA.
- na 14 uur neem je accu los van de lader en is 't ie vol.
De lader werkt nu als een huis-tuin-en-keuken universeellader.
Is dit 100% safe voor NIMH zender accu's?
Ik heb vandaag een Graupner X-3S gekocht, en wil deze natuurlijk niet om zeep helpen.

Back