Wie help me aan zoveel mogelijk info over de minimoa?

Bertus!

Ik heb dit met een half oog gevolgd . . . :?

Die Moa van CNC is 5.666 mm.

Jij wilt hem van 8.500 mm.

Stel dat je de tekening van CNC op de kop kunt tikken, en die blaas je op (factor 8.500/5.666 = 1,500) (!!), dan kom je voor spanten en liggers vast nog op redelijk gangbare maten uit.

En: je kunt voor allerlei delen laminaten maken! :P

(En wie kan dat beter dan jij . . . :wink: )

Stel je komt uit op een hoofdspant met een dikte van 10,5 mm.

Dan neem je 2 maal sperholz 2,5 mm (2,7?) en 1 maal balsa 5,1 mm, en huppetee klaar is Kees (Bertus).

Als ik jou was wist ik het wel . . . :yes:

Kijk voor de gein ook nog eens bij http://www.m-ohlwein.de/. 8O

Weliswaar geen Minimoa, maar wel heeeeeeeeel veel constructietips! :D

Succes.

jan.

Idee Bert ?,

ga naar Kirchheim am Teck (van de hellingen). Daar is ook een vliegveld voor grote zwevers. Loop de hangaar binnen en...... overtrekken maar !!!!!!! (wel 1: 1).

de nog enigste Minimoa vliegend in Europa....

afb16473.jpg

afb16474.jpg

hmm hoe gaat het eigeblijk aflopen met je gewicht????
volgens mij kom je dan ook boven het maximale gewicht wat is toegestaan (wil deze lekker vliegen) en kom je hier boven moet deze helemaal gekeurd worden ... ??? dus....
:roll:

groeten Dennis

bertus ik heb net nog eens de polis van mijn verzekering door gekeken en daar word nog steeds niet gepraat over 25 kg maar nog steeds over 20 kg en dat was de online pdf dus in notime bij gewerkt
plus dat er nog niets van de nieuwe regeling modelvliegtuigen openbaar is en dus ook nog niet officeel we ziten dus nog aan de 20 kg

Hoi Bertus,

misschien zegt de naam Arnold Hoffmann uit Duitslansd je iets? Hij bouwt ook grote schaalmodellen (al decenia) en publiceert daar wel eens over in de Aufwind.... Heeft geen site niets, is gewoon een oude bekende in de grote schaalzwever wereld. Nou woont ie niet zo ver me vandaag tegenwoordig en spreek ik hem eigenlijk regelmatig.

Het toeval wil dat hij op dit moment een Minimoa bouwt met 7,5m. Is welliswaar geen 8,5 maar het komt in de buurt toch? Hij maakt zijn tekeningen zelf en meestal zijn dit ook vergrotingen uit boeken waar jij je 3D Minimoa beeld uit hebt.

Als je wilt kan ik hem wel eens vragen wat we moeten doen (geen idee of er een prijskaartje aan hangt hoor!?) om die tekeneningen bij jou te krijgen!?

Groetjes uit het zwarte woud,

Bob

Yep, dat is hem... Wächtersberg is 6-8 mei dit jaar (weekend na hemelvaart). Zover als ik begrepen heb (zelf nog nooit geweest) een super oldi treffen. Thomas Budszus (www.tb-grossflugmodellbau.de) is er zeker weer bij. Peter Frische een goede vriend van me (www.balsanase.de) ook en ik ga er vanuit dat Arnold er ook zal zijn (wie weet met minimoa, hij bouwt namelijk redelijk snel). Ik zelf ben er niet, ben vliegen in Frankrijk... maar als je er tijd voor kunt maken zeker een aanrader!

Groetjes,

Bob

Bertus!

Onderschrift in dat artikel over het Oldi-Treffen:

„DFS Reiher III“ von Wolfgang Heilenz: 9 m Spannweite und 18,4 kg Gewicht.

Dan moet je die Minimoa toch makkelijk onder de 20 kg kunnen houden? :roll:

:wink: (grapje)

jan.

Hoi Bertus,

ik had Peter Frische net aan de lijn. Hij vertelde me dat Arnold in principe gepland heeft o.a. met de Minimoa naar Wächtersberg te gaan, logisch alsie hem af krijgt.
Arnold bouwt volgens volgende methode:
Hij neemt de Simon tekeningen (zoals in je eerste topic) en vergroot deze totdat de vergroting een 1:10 schaal krijgt t.o.v. het uiteindelijke model
Voorbeeld 7,5m model => Hij vergroot de Simons tekening dus tot een tekening met spanweidte 75cm.
Dan neemt hij een rol papier (geen idee, behangrol?!) en gaat met een faktor 10 dus die (vergrootte Simons) tekening uitwerken op de rol. Daarna tekent hij ook spanten en dergelijke, die knipt ie dan uit en zaagt de spanten.
Gisteren heeft hij zijn romp net helemaal dichtgemaakt, dus ik kan helaas geen mooie kiekjes meer maken van zijn binnenwerk. Ik zal eens kijken of ik van dit moment een plaatje kan schieten komend weekend.
Het vervelende voor jou is op dit moment dat hij dus geen tekeningen meer heeft, misschien alleen nog van de buitenlijnen van de romp. De rest is verzaagd...
Ik kan hem eens vragen of hij die tekeningen nog eens kan maken voor je? Maar dan moet je hem natuurlijk ook bouwen, ik verwacht dat ie die tekeneningen niet even in een uurtje maakt...

Wat ik met het geheel zeggen wil. De beste man maakt veel uit ervaring en op gevoel. Hij zet er ook een profiel op dat ie jaren inzet geloof ik, niks speciaals, niks moderns, maar heerlijk voor de thermiek zegt ie altijd.

Aja en het verwachte gewicht ligt onder de 20kg! Ik geloof dat ie naar iets van 17kg streeft.

Groetjes,

Bob

mwahaha :lol: :lol: (sorry)
Klinkt goed ben zeer benieuwd naar dit project ik zelf vindde statigheid en de rust waarmee de minimoa vliegt zeeer mooi tevens is het zo dat door het laminaire profiel de mini moa zo een gleihoek heeft van uhh heel weinig maar zodra deze in de thermiek kom t hard omhoog gaat (heb dit zelf gehad met een asw en een mini moa de asw kon de mini moa niet bijhouden in de thermiek) :lol:

groetjes Dennis

Back