wie kan een tandwiel frezen uit delrin/metaal?

• Topicstarter Topicstarter ben keizer
  • Startdatum Startdatum
Heb bij pkracing een hard stalen tandwiel besteld.
En bij conrad een nieuwe spurgear.

Dus nu ff wachten.

Maar ,indoorvlieger, hoelang rij je al met deze setup.

Waar rijd je met je auto?

En slijten de tandwielen snel?

Dit is om een inschatting te maken waar ik ermee kan rijden.

Gr ben

als ik spur gear van plan ben tekopen dan koop ik er gelijk 3. en pinions ook. omdat (vind ik). heel erg zwak is. als je al ergens vast zit. en 1 van die 2 is van plastic. ben je al de sjaak. en dan heb je altijd extra. dat scheeld ook steeds verzenden.

( mis een tip).

ja klopt maar mijn setup wordt anders.
dus ik hoef dan geen nieuwe tandwielen meer te kopen.

gr ben

Heb bij pkracing een hard stalen tandwiel besteld.
En bij conrad een nieuwe spurgear.

Dus nu ff wachten.

Maar ,indoorvlieger, hoelang rij je al met deze setup.

Waar rijd je met je auto?

En slijten de tandwielen snel?

Dit is om een inschatting te maken waar ik ermee kan rijden.

Gr ben

Wel op de juiste tandvorm (module) van het pinion gelet?

Ik rij nu meer dan een half jaar met de Blast. Op parkeerterreinen, op bospaadjes, van alles. Zo lang het geen hoog gras of echt ruw terrein, gaat het vrij goed. Tot nu toe alleen het messing pinion versleten, verder niet echt iets.

Ik rij met brushed (borstelmotor) van Kyosho, de G20 Single, op een 2S lipo. Tandwiel was eerst 23 tands, maar nu 22 tands (na het vervangen door een gehard alu versie). De auto rijdt hiermee bijna 40 km/u en daarbij worden motor en regelaar lichtjes warm.

ja heb de goede module.
maar wel een 21t tandwiel. nouja geeft niet zoveel.

en rij een reedy 3300kv setup op 2s lipo.

maar dit loopt ook niet heel hard.

gr ben

Welk tandwiel je nodig hebt wordt sterk bepaald door je motor. De G20 is geen motor die erg veel toeren maakt, maar wel een redelijk koppel heeft. Deze komt beter tot zijn recht met een groter pinion. Zou ik een 14 double wind motor hebben gebruikt, die meer op toeren is gemaakt, dan zou ik niet wegkomen met 22 tands, de motor wordt dan te zwaar belast. Dan zou ik misschien naar 17 tands terug moeten of zo.

Ik ken die Reedy motor niet, 3300 kv is niet extreem veel. Bij 7.2 volt NiMh zou dat neerkomen op, onbelast, nog geen 24000 toeren. Nu zakt het toerental bij brushless onder belasting meestal minder in dan bij brushed, maar bij 21 tands (is bij deze auto een totale vertraging van 9.46 op 1) blijft er nog maar ca 2500 toeren op de wielen van over. Vermenigvuldig dat met de omtrek van het wiel (diameter is 105 mm oftewel 0,105 meter, en dat keer het getal Pi, levert ca 0.33 meter per omwenteling van een wiel) en je hebt het aantal meters per minuut. Dat keer 60, dan heb je de in theorie maximaal haalbare topsnelheid op NiMh met deze motor, waarbij ik dan op net iets onder de 50 km/u kom.

Dat is op zich een leuke snelheid voor een offroad auto. Maar misschien voelt de auto wat traag aan, vooral met optrekken. Je kan dan eventueel een tikkie lager gaan zitten met je pinion, dat geeft meer acceleratie, en doet de auto sneller aanvoelen, zelfs al zal de topsnelheid lager zijn.

Ja of lekker beunhaas gaan doen.

En naar 3s gaan.;)

Maar 2s is echt leuk voor 1:10 wordt gewoon voor op ons voetbalveld/artletiekbaan/parkeerplaats.

Dus ik ga eerst is ff kijken hoe hij gaat.

Mvg ben keizer

Mijn berekening met die Reedy motor ging uit van NiMh, met 2S Lipo zal de topsnelheid zeker 10% hoger liggen, en de acceleratie zal ook feller aanvoelen. 3S betekent waarschijnlijk snel dingen slopen, spur gear, etc. En aangezien spare parts voor de LRP auto's best aan de prijs zijn, kan dat een duur grapje worden.

Ja daarom eerst 2s.

Kijken hoe dit zich houdt.

En idd 3s voor een 1:10 is een bleetje veel.

Gr ben

He indoorlieger.

Heb je voor de lrp alleen de dustcover of ook de sealedgearcover.

Want volgens mij als je deze bijde neemt is hij helemaal zanddicht afgesloten.

Gr ben

Back