wie kan met een honeybee vliegen in omg brabant??

shopzinnig

Remo,

nu breekt mijn klomp!!!
ik kom notabene zelf uit Prinsenbeek, mijn dochter zit er op school, en mijn familie woont er!!!!:)
dit heb ik dus nooit geweten!!!
supertip, bedankt.,

mvg benny

Benny, wellicht ken je de e-shop al maar als je onderdelen nodig heb zou je is bij Shopzinnig kunnen kijken. Je kunt er de onderdelen ook afhalen, het is gevestigd aan de Prinsenboschlaan 6 in Prinsenbeek, voor jouw erg in de buurt.

Tis een webshop gerund vanuit een huis maar ze hebben alles voor de FP en de Belt, en onderdelen zijn af te halen wat heel erg handig en snel is vooral als je een beginnende vlieger bent. Ben er zelf ook al een aantal malen geweest voor onderdelen.

Groeten en suc6 met vliegen !

Remo

Graag gedaan hoor, dat scheelt allicht in de verzendkosten en je kunt er dan nog wel lopend langs gaan, idealer kan haast niet.

Ennuh niet opgeven als je heli schade heeft na een crash, die onderdelen van de FP zijn niet zo duur wat ook wel goed is voor de motivatie in het begin. Veel oefenen en je zult zien dat het allemaal wel meevalt en steeds beter gaat. De kunst is goed te kijken naar de heli vóórdat hij bijvoorbeeld links of rechts op wilt gaan bij het hooveren, en vooral niet in een keer aan de sticks gaan roeren maar slechts beetje bijsturen ;)

Belangrijk is dat je de swashplate (waar die stangetjes aan zitten) goed horizontaal heb staan en dat het gewicht goed verdeeld is, zwaartepunt is midden rotor. Dat kun je instellen door de accu wat te verplaatsen. Probeer ook het bladspoor zo min mogelijk te maken, dit scheelt veel in de hoeveelheid lift die heli anders verliest als dat niet goed is. Voor de rest een kei leuke hobby dat heli vliegen, vlieg nu met een wentelwiek van een meter in doorsnee :-D Hoe groter hoe stabieler, je kunt bij wijze van spreken bijna je duimen van de sticks halen zonder dat ie neerdwarrelt, maar ja als je dan schade heb zijn de kosten er wel naar met zo' T-Rex. Gelukkig zijn de crashes me tot op heden bespaart gebleven. Goed besluit dus om relax met een FP te beginnen, als de hobby leuk is kun je altijd nog overstappen om een groterere heli.

Veel vliegplezier !

Remo

PS nog een tip, mocht je op den duur een Belt CP aan willen schaffen, kies dan voor de 35MHz versie en niet de 2,4GHz, de heli's zijn precies hetzelfde op de hippe kleuren na. Bespaar je die extra euro's van die 2,4GHz en schaf later met die besparing (mocht je verder willen gaan met de hobby) bv. een Spectrum DX6i 2,4GHz zender aan. Die hebben veel meer mogelijkheden dan de RTF zender die bij de 2,4GHZ Belt kit wordt geleverd. Zo heb ik het althans gedaan.

Laatst bewerkt:
Het belangrijkste is de afstelling, je kunt aan een fp niet veel afstellen.
lees de wikipedie pagina over de honeybee ( ff googlen)

Iedereen heeft het over een rechte swash plate, dat is bij een fp helemaal niet belangrijk en ook vaak niet te realiseren omdat er dan een grote afwijking naar een kant in zit. De swash wordt van 2 kanten vastgehouden dus taats vaak al beetje naar voren getilt.

Beginnen met de swash mooi horizontaal te zetten dat is een goed startpunt.
Daarna de fp op tafel zetten en de bladen laten draaien. Goed kijken en als de bladen nu perfect horizontaal draaien met je rechterstick in het midden (cyclic stick) dan vliegt je fp zeer strak. (kijk uit voor je ogen, alles moet goed vast zitten je bladen en paddles, heli van onder vasthouden :) en voldoende afstand houden)
Zie je een afwijking dan ga je aan de stangetjes draaien van de servo armpjes om je bladen horizontaal te laten draaien.
Dat is de belangrijkste afstelling als je mooi horizontaal draaiende bladen hebt kun je met de honeybee goed vliegen, zitten de bladen niet in een mooi horizontaal vlak te draaien dan wordt vliegen heel lastig en heb je vaak schade omdat hij van de start wegschiet naar 1 richting, als dat fel is is het niet te corrigeren.

Een beetje wegtrekken naar links na de start is normaal en is weg bij loskomen hoger dan 20/30 cm Daarvoor stuur je met de cyclic een beetje roll naar rechts bij voor het loskomen.

Gewoon lezen over afstellen en daarna zelf je bladen horizontaal laten draaien dan is de honeybee strak te hooveren, trainingskruis eronder, simmen en als het opde sim beetje lukt dan kom je er wel uit.

Laatst bewerkt door een moderator:
Please, please, koop a.u.b. 2.4GHz, geen 35MHz, voor je iemand anders op 35MHz uit de lucht schiet.

Ik heb altijd prima gevlogen op de 35MHz band met de Belt, kan me niet herinneren dat er glitches waren heb ook nooit crashes door storing gehad. Wat ik ermee bedoelde is dat je het geld wat de Belt-V2 2.4GhZ kost beter in een goede veelzijdigere zender kunt steken dan die bij de RTF kit. Wellicht is een body aanschaffen nog beter en daarbij (als je door wilt gaan met de hobby) een 2.4GHz zender/ontvanger. Dan heb je er later ook nog wat aan want je kunt er 10 modellen in opslaan. Ben zeer tevreden met de DX6i.

De Belt die ik nog steeds heb, heb ik bv. ook voorzien van een 2.4Hgz ontvanger. Met de 35MHz is niets mis mee maar je moet dan wel letten op de frequentie als er anderen vliegen op het veld. Ik heb het mezelf geleerd, met vallen en opstaan, zonder simulator maar het helpt zeker wel een simulator, het is een goede tool.

@Soul, prima uitleg wat betreft de FP setup !

tips

nou , ik heb nu weer wat bruikbare tips erbij!
ga nu eens kijken wat de beste oplaadtijd is voor de accu's.
ik heb er nu nog de standaard accu's bij,
eerst maar eens leren vliegen.
het is wel een ontzettend leuke hobby, met zoals ik al verwacht had,veel uiteenlopende meningen. maar dat hoort erbij he!

mvg benny

De beste oplaadtijd voor lipo's is 1C, bijvoorbeeld 900mA/uur (mAh) in geval van een FP. Bij een Belt zal dit zijn rond tussen de 1800-2200mA zijn.

Uit een accu kan, continue een aantal ampere's ontrokken worden. Dat staat erop alszijnde een getal, bv. 10C of 15C of 20C. Hoe hoger dit getal hoe hoger het vermogen de accu kan leveren, P=UxI. Echter ga je er meer mAh in laden dan het getal 1C (bv. 900mA) dan kan dat de levensduur verkorten.
Vlieg een lipo accu nooit helemaal leeg, want dan gaat ie kapot. Als je merkt dat het vermogen wat terug loopt is het tijd om deze weer op te laden. Schaf 2 of 3 accu's kan dan kan je wat langer vliegen. Mocht je de hobby leuk vinden dan kan je opteren voor een digitale lader, bv. de Turnigy accucell-4. Je ziet daarop hoeveel mA er geladen worden, tevens balanceert het de cellen op spanning. Ik ben zelf begonnen met de acculadertjes van Esky (800mA), omdat ze goedkoop waren had ik er 4 van gekocht. Ik heb nu 2 laders van Turnigy, die kunnen een hoger amperage leveren maar dat heeft meer te maken omdat ik nu een Trex vlieg, die accu's zijn 22,2V/2.8A Maar op zich zijn de Esky laders prima laders voor de applicatie waarvoor ze gemaakt zijn, er moeten geen appels met peren vergeleken worden.

Groet'n

Remo

Laatst bewerkt:
oplaadtijd

hallo,

je gaf een uitgebreide beschrijving voor de oplaadtijd!
maar ik heb dus geen lipo accu's!
maar gewoon de standaard accu's,
en nu laad ik deze op , tot deze een beetje warm aanvoelen, dat is ongeveer naar 2 uur.
is dit te lang of te kort,
als ik een beetje kan vliegen, wil ik toch over gaan op een betere heli,
ik heb hem puur gekocht om het gevoel een beetje te krijgen!
maar weet nog niet wat voor iets, in ieder geval wel een electro.
ik hoor het weer graag!

mvg benny

hallo,

je gaf een uitgebreide beschrijving voor de oplaadtijd!
maar ik heb dus geen lipo accu's!
maar gewoon de standaard accu's,
en nu laad ik deze op , tot deze een beetje warm aanvoelen, dat is ongeveer naar 2 uur.
is dit te lang of te kort,
als ik een beetje kan vliegen, wil ik toch over gaan op een betere heli,
ik heb hem puur gekocht om het gevoel een beetje te krijgen!
maar weet nog niet wat voor iets, in ieder geval wel een electro.
ik hoor het weer graag!

mvg benny

daar is hij prima voor een beetje leren hooveren en voorzichtig vliegen.
die nimh bat. zijn prut weing vermogen en je vliegt niet lang, koop een paar 7,4 volt 800 of 1000mah lipos van 15c kosten op ebay niks, 5 e pstuk.
ladertje erbij10 tot 20 e en je hebt veel meer plezier, en koop superskids.

eigenlijk 2 verplichte upgrades en daar stoppen en veel oefenen.

accu

hallo Soul,

die batterijen zijn inderdaad erg snel leeg,
dan zal ik toch eens kijken voor een paar lippo's, maar waar staat die 15c voor, zoals je ze omschreef.
en 1000 mah is genoeg, of misschien nog iets zwaarder?
en over die laadtijd, hebben we het dan nog wel, als ik ze heb.
je had het ook over superskids?, landingsstel toch...?
wat is daar anders aan?
ik hoor het weer graag!!!
super forum hier, met leuke fanatieke piloten!

mvg benny

die nimh bat. zijn prut weing vermogen en je vliegt niet lang, koop een paar 7,4 volt 800 of 1000mah lipos van 15c kosten op ebay niks, 5 e pstuk.

accu

hallo Soul,

die batterijen zijn inderdaad erg snel leeg,
dan zal ik toch eens kijken voor een paar lippo's, maar waar staat die 15c voor, zoals je ze omschreef.
en 1000 mah is genoeg, of misschien nog iets zwaarder?
en over die laadtijd, hebben we het dan nog wel, als ik ze heb.
je had het ook over superskids?, landingsstel toch...?
wat is daar anders aan?
ik hoor het weer graag!!!
super forum hier, met leuke fanatieke piloten!

mvg benny

800-900/1000 mah alemaal goed vlieg je al 10 tot 12 minuten op dus prima
suprskids ff googlen standaard lansingsgestel is prut.

hebt wel een lipolader nodig en gewoon in glazen kom opladen, omdat een lipo vlam kan vatten en je huis kan doen affikken als je er verder niet op let. Dus erbij blijven en afkoppelen als ze vol zijn, niet bijvoorbeeld ff boodschappen doen of overnacht laden.

goedkoopste oplossing voor andere skids, plastic staafjes vervangen door lasdraad

lipo

oke dan, maar dat deze in brand konden vliegen wist ik nog niet.
gebeurt dit vaak ?
was dus wederom een goeie tip.
ik ben al aan het kijken welke lader ik erbij moet hebben, maar er is zoveel mogelijk, en zoveel moeilijke termen.
dus als je hier iets wilt zeggen graag.

mvg benny

vraag

ok je komt uit dordt ik zelf ook ik heb een belt cp v2 gehaald en een simulator ik weet niet of ik hem goed heb afgesteld ik woon zelf in de vogelbuurt misschien dat je me een x kan helpen ik ben nu iedere dag bezig 2 accuus om het te leren maar weet niet of ik hem goed heb afgesteld heb hem wel moeten maken de boom en defeather shaft misschien dat je me het een keer kan laten zien groeten aa visser dordrecht

Back