Wie kan mij ALSJEBLIEFT uit de brand helpen

Rudder is al kapot, hoogteroer nog heel. Ik rij dit weekend wel naar Wijchen( bij Nijmegen) en weer terug...

jaaah, we zouden elkaar ergens kunnen ontmoeten, maar dan moet je wel erg ver omrijden ben ik bang.\
We zouden bijvoorbeeld bij de benzinepomp bij nieuwegein kunnen afspreken, dan ga je via de A6 en de A27 richting utrecht en dan met een bocht naar wijchen maar ik denk dat je dit erg veel tijd gaat kosten.
ff verder brainstormen, ik kom er zo nog even op terug.

@jelle;
Als je wel een stuk koolstofbuis (of een hengel ofzo) 7 of 9mm dik kunt vinden of hebt, dan kun je dit in of over het beschadigde deel schuiven.
Desnoods kun je het beschadigde deel er tussen uit halen voor minder gewicht.
Dat verzin ik ter plekke hoor, wie weet dat het werkt.

Haha, dat wordt dan een een koolstof buis over de hele lengte van de oude, hij is namelijk helemaal van voor naar achter gespleten.
De stok die Decker planes erbij levert is niet gewikkeld, de vezels lopen gewoon alleen in de lengterichting dus als hij splijt, splijt hij goed.

oh enne, ik heet Jesse....:)

Jorn, de kans bestaat dat wij zaterdag naar de dierentuim gaan in arnhem (burgers zoo), dat ligt bij jou op de route.Misschien kunnen we op die manier iets afspreken, dat ik jou even opvang aan de ingang van de zoo ofzo?? ik geef mijn bek maar een douw hoor:p, ik hoor het wel.

Oh ennuh... flaperons op 4 kanalen ligt aan je zender niet aan je ontvanger toch?
Ik kan ook zonder moeite alles mixen gewoon op de 1e 4 kanalen (MX-12 zender)
En anders heb ik nog wel een Y-kabeltje voor je, zullen we ruilen?:p

....

Ooh nee, dat gaat niet werken natuurlijk, dom zeg. dan moet je een v-mixer hebben.

Laatst bewerkt:
Ik heb zelf al een y-kabel aangesloten, maar het lukt wel om rolroeren te regelen, maar niet de flaperons. Het is dus wel mogelijk om kanaal 4 als rolroer in te stellen, maar daar bij neemt de zender niet de functie flaperon over. Ben nu aan het expirimenteren, maar krijg hem nog niet aan de praat :(. Bij nader inzien is het volgens mij ook misschien wel lichter om een 6 kanaals ontvanger erin te zetten in plaats van die y-kabel.
burgers zoo is denk ik wel een optie, moeten we even een tijd afspreken ofzo.

Ik heb zelf al een y-kabel aangesloten, maar het lukt wel om rolroeren te regelen, maar niet de flaperons.

Volgens mij kun je flapperons ook niet met een y-kabel regelen: het enige wat een y-kabel doet is hetzelfde signaal naar twee servos sturen. Doordat ze gespiegeld ingebouwd zijn heeft dat tot gevolg dat als het ene rolroer omhoog gaat, het andere net zo ver naar beneden gaat...

De y-kabel kun je gebruiken om je batterij, samen met één servo op één kanaal van je ontvanger aan te sluiten.

Ik ben een hele tijd bezig geweest om met behulp van mijn multiplex cockpit SX zender flapperons werkend te krijgen op een 4-kanaals ontvanger. Op de SX heb je daar alle mixers die aanwezig zijn voor nodig, maar het werkt wel... Ailerons met differentieel, flaps op een slider en spoiler op een slider... Alleen de fixed presets per flight phase kreeg ik niet werkend.

Met een 5- of 6-kanaals ontvanger gaat het véél eenvoudiger..

Jaap

Laatst bewerkt:
Volgens mij kun je flapperons ook niet met een y-kabel regelen: het enige wat een y-kabel doet is hetzelfde signaal naar twee servos sturen. Doordat ze gespiegeld ingebouwd zijn heeft dat tot gevolg dat als het ene rolroer omhoog gaat, het andere net zo ver naar beneden gaat...

Precies, dat realiseerde ik me ook ineens..

Jorn:
ik heb net even overleg gepleegd met de vrouw maar naar de dierentuin is geen optie, we hebben een zoontje van 10 maanden, onze Sam, en die gaat die zelfde avond logeren bij Oma en als we dan de hele dag naar de zoo gaan wordt dat 's avonds een ramp!:)

Ik wil je bij deze héél erg bedanken voor de moeite maar ik denk dat ik je aanbod moet afslaan, waarschijnlijk wordt het een daagje winkelen in den haag, dan kan ik mooi gelijk even langs bij vliegerop om een stokkie op te halen.

@Jesse

Geen probleem, dan hou ik hem zelf, komt vast wel weer eens van pas. Ik hoop dat het lukt met je Birdie. Let op als je een stok koopt, als ie zwaar is dan werpt het model niet zo goed. De IIP en IIIP stokkies van Skyshark zijn volgens mij en velen met mij de beste keus.

Veel succes!

@Jaap

Ik heb inderdaad de y-kabel op de batterij en op een servo zitten. Dat werkt. De rolroeren heb ik op kanaaltje 1 en kanaaltje 4. Dat werkt ook. maar als ik de flaperon functie gewoon heb ingesteld, dan gaat alleen kanaal 1 in flaperon stand.
Kun jij me uitleggen hoe het wel moet? Ik heb namelijk ook een Cockpit SX, en het is vast mogelijk, maar hoe? Of moet ik de bijbel die ik bij de zender heb gekregen verder doorspitten?
Alvast bedankt!

Die PT12 stok weegt 15 gram bij een lengte van 85,5cm, omgerekend naar 50cm is dat 8,77 gram, dat is 1,33 gram lichter dan de originele stok die bij de birdy geleverd wordt. Desalniettemin bedankt voor het advies :)

@Jesse
Ik heb inderdaad de y-kabel op de batterij en op een servo zitten. Dat werkt. De rolroeren heb ik op kanaaltje 1 en kanaaltje 4. Dat werkt ook. maar als ik de flaperon functie gewoon heb ingesteld, dan gaat alleen kanaal 1 in flaperon stand.
Kun jij me uitleggen hoe het wel moet? Ik heb namelijk ook een Cockpit SX, en het is vast mogelijk, maar hoe? Of moet ik de bijbel die ik bij de zender heb gekregen verder doorspitten?
Alvast bedankt!

Ik heb de volgende instellingen in het mixer menu:

model: GLIDER

AI -> S4 (aileron stick naar servo 4)
AI -> AI (diffenrentieel)
SP -> AI (spoiler)
F -> AI (flaps)

De bovenstaande instellingen zorgen dat voor servo 1 alles goed gaat, servo 4 (de andere aileron) gaat alleen maar met de stick mee...

Dan
MIX 1 : AI -> S4 (zelfde instellingen als AI -> AI)
MIX 2 : SP -> S4 (zelfde instellingen als SP -> AI)
MIX 3 : F -> S4 (zelfde instellingen als F -> AI)

Hierna doet servo 4 ook (zo'n beetje) mee met spoilers en flaps.

Om dit helemaal goed te krijgen moet je
óf ervoor zorgen dat servo 1 en servo 4 precies dezelfde uitslagen hebben (bij voorkeur fysiek), dan kun je de percentages van de xx -> AI overnemen.

óf alle instellingen in MIX 1 t/m 3 zodanig aanpassen dat alles mooi gelijk loopt.

Het nadeel is dus dat je een wijziging in spoiler of flap instellingen op twee plaatsen moet doorvoeren.

Ikzelf ging voor de tweede optie.

De manier om de vrije mixers te gebruiken staat wel in de handleiding, maar niet zo uitgebreid.

Ik heb er nog een mailtje aan gewaagd naar Multiplex: of ze het in de software niet mogelijk konden maken om bijvoorbeeld een 'virtuele y-kabel' te configureren (iets als S5 -> S4) zodat alles wat naar Servo 5 gaat ook op servo 4 aankomt. (is in software niet moeilijk om te doen) Ze meldden mij dat de duurdere Multiplex zenders dat wel kunnen, en ik maar zo een moest kopen...

Jaap

Back