Wie kan mij helpen aan een bouw tekening of afmetingen??

• Topicstarter Topicstarter Robonus
  • Startdatum Startdatum
R

Robonus

Guest
Beste mensen,

ik ben sinds vandaag nieuw hier,, en wil gelijk een vraag stellen ,,
ik heb een tijdje terug een vliegtuig van me oom gekregen deze is voor de helft af.
Deze wil ik graag afmaken omdat ik er mee wil leren vliegen,
zelf heb ik al hout gekocht bij Hobma ( Elst ) heb daar ook om informatie gevraagd maar hun konden mij ook niet zo goed er bij helpen ,, ( de afmetingen dan hea )
Wat er nog aan het vliegtuig moet gebeuren is de staart aanmaken,, ik heb dit nog nooit eerder gedaan dus zou niet weten hoe ik dit zou moeten doen..
hier heb ik een link met een vliegtuig waar de mijne ook heel veel op lijkt

http://membres.lycos.fr/wings2/3vues/p51b_3v.jpg

ook zou ik even proberen 2 foto's er op te zetten zodat jullie kunnen zien.
ik weet niet of ik ook de afmetingen er bij moet geven maar zet ze er voor de zekerheid wel bij.

Alvast bedankt Groetjes Robin

Foto 1 : is het hele vliegtuig.

Foto 2: de vleugels

De afmetingen van het vliegtuig zijn als volgt

Lengte vliegtuig van neus tot staart is nu 92.50 cm
breedte vliegtuig is nu 7.50 cm
Lengte vleugels van uiterste punt tot uiterste punt is 126.50 cm

nogmaal bedankt als iemand me hiermee kan helpen..

die mustang is het zeker niet
de vleugel van jou vliegtuig zijn recht terwijl die van de mustang taps zijn

ivo brosens zei:
die mustang is het zeker niet
de vleugel van jou vliegtuig zijn recht terwijl die van de mustang taps zijn

Kijk nog eens goed naar die vleugel... Juist, hij is wel taps.

Hij lijkt wel op de Mustang, alleen met zekerheid valt het niet te zeggen.

Betwijfel zelf ook of het een Mustang is, ik mis bv. de buik die onder de vleugel komt. Denk meer aan de Cougar maar het blijft moeilijk. Iets heel anders is dat je hiermee wil leren vliegen. Ben bang dat je het jezelf heel moeilijk gaat maken hiermee :cry: . Je zou bij de zoekfunctie even "Calmato" of "Easystar" moeten invullen, kun je zien hoe een geschikt beginners toestel er ongeveer uitziet. Het toestel wat jij hebt is eigenlijk alleen geschikt voor ervaren vliegers.

Hey mensen iig bedankt voor jullie reacties :D
ben blij dat er zo snel geholpen wordt hier!
anyway ik ga nog even veder zoeken ,, als iemand iets meer kan vinden bijv. over de afmeting van de staart ofzo .. lees ik het wel ..

Btw ,, de cougar denk ik ook niet zo want ben ff gaan googlen maar vind em dan toch iets meer op de Mustang lijken maar hou gewoon ongeveer dat model aan ,, dan komt dat wel goed..

iig allemaal bedankt !

Hoi

maak ook eens een doorsnede foto van de vleugel, dan kan gekeken worden wat voor profiel het is en in hoeverre deze idd (naast dat het een laagdekker is) echt geschikt is om het modelvliegen mee te leren.

Verder over je vraag mbt afmetingen van de stabilo, kun je daar de volgende formule voor gebruiken:

HTA = (2,5 * MAC * 0.20 * WA) / TMA

HTA staat voor horizontal-tail oppervlakte in cm2
TMA staat voor tail-moment arm in cm
WA staat voor vleugel oppervlakte in cm2
MAC staat voor mean aerodynamic cord van de vleugel in cm

TMA kun je berekenen door de afstand van het lift punt van de hoofdvleugel, dat ligt ongeveer op 25% MAC van de voorlijst gemeten, tot aan het lift punt van de stabilo wat ook ongeveer op 25% van de MAC van de stab moet liggen.

MAC bereken je door een vleugelhelft te nemen. Je meet daar de koorde van de root (de breedte van de vleugel bij de romp) en de koorde van tip (breedte bij het uiteinde). vervolgens tel je dat bij elkaar op en deel je dat weer door twee (gemiddelde).

de vorm van de stab kan ongeveer gelijk zijn aan de vorm van de hoofdvleugel, maar dan dus met het oppervlakte wat hiervoor berekend is.

voor de vorm van de ribben van de stabilo kun je gewoon een plank nemen (geen vleugelvorm dus...) dat werkt prima. Je zou hier bv twee keer 2mm cross grain balsa voor kunnen gebruiken die je dan dus in de vorm van de stab snijdt (cross grain is dat je bij het verlijmen van de 2mm planken op elkaar (zo krijg je dus een 4mm dikke stab) de nerf richting van het hout kruislings op elkaar legt)

je hebt natuurlijk ook hoogteroeren nodig. Ik zou ongeveer 30% van de totale oppervlakte van het stabilo hoogteroer maken.

je doet er goed aan eerst eens e.e.a. op papier te tekenen en wellicht uit te knippen en te zien hoe het worden gaat. Vervolgens kun je heel gemakkelijk de vormen overnemen op de balsa planken en dan uitsnijden.

bij het maken van een 'eigen' ontwerp komt nog wel wat meer kijken. Wat nog heel belangrijk is zijn de instelhoeken van zowel de hoofdvleugel als de stabilo. Evenals de motor domping en zijstelling.

Ga eens even wat meten: welke hoek maakt het brandschot (het spant waar de motor op komt) met de lengte as van de romp. In beide richtingen dus van de zijkant gezien en van de onder of bovenkant.

Dan, welke hoek maakt de MAC van de hoofdvleugel met de lengteas van de romp (zijwaarts gezien). Hier moet je eigenlijk een instelhoekmeter voor hebben. vervolgens kun je de instelhoek van de stabilo gaan bepalen. de som van de hoeken (instelhoek hoofdvleugel, stabilo en domping van de motor, zijwaards bekeken dus!) moet op nul uitkomen.

Goed, wel even voldoende voedsel dacht ik zo...

succes!
christiaan

ps
als je echt iets van deze hobby wilt gaan maken, begin dan met een echte trainer. Een calmato ofzo. of als je bouwen leuk vindt, er zijn zat trainers in bouwpakket te krijgen! Dat voorkomt teleurstellingen, want dit gaat niet meevallen om mee te beginnen...

Laagdekkers zijn niet geschikt om mee te leren vliegen.

Tips en aandachtspunten voor beginners:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_articles.php
-> modelvliegen
-> Aandachtspunten voor het beginnen met modelvliegen.

Een forum is slechts een beperkt hulpmiddel, zoek ervaren hulp om je te leren vliegen (neemt starten en landen van je over), bespaart je tijd, geld, frustraties en onveilige situaties. Twee elkaar aanvullende en overlappende overzichten van clubs:
www.airtoi.com -> clubs
www.modelvliegsport.nl -> clubs

Back