Wie kan mij helpen met het benoemen van de verschillende vliegtuigen die in deze historische film va

Misschien hoort dit onderwerp hier niet helemaal thuis, maar omdat de NLC een van de weinige vrije vlucht clubs in Nederland is, denk ik dat ik hier de juiste mensen tref.

Op Youtube is nu een film te bezichtigen van/over de NLC. Het is een promotiefilm van de club gemaakt in de jaren '40. Tenminste, dat is mijn schatting. Ik wil gaan proberen te achterhalen of deze schatting correct is. Dit kan onder andere gedaan worden door de modellen te benoemen die gevlogen worden in de film. Als achterhaald kan worden wanneer deze ontworpen zijn, dan is misschien ook te bepalen of mijn schatting correct is.

De film is hier te bezichtigen:
[media=youtube]eBVfpWSpniw[/media]

Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt voor de moeite! Ennuh, ook veel kijkplezier :-)

Greetz,
Jurgen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi filmpje uit de oude doos :D , met de modellen kan ik je niet verder helpen maar de motor die in beeld komt iets voor en na minuut 8 is een Nova 1 , 4.5cc tweetakt diesel ontworpen door een Nederlander , I.J.v.Leeuwen , tijdens de oorlog in 1943 , er is ook een tekening verschenen in "De Modelbouwer" toendertijd voor zelfbouwers .

Deze staat ook op mijn lijstje van nog te bouwen motors .

full


Groeten Jef
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wanneer gefilmd?

Best wel een lange film, gelet op het tijdperk. Tijdens de oorlog zat zoiets er écht niet in - een dergelijke opname helemaal niet, dacht ik. Aan de wanden van het clubhuis hangen afbeeldingen en posters van 4-motorige KLM toestellen. Ik zag een Connie en een DC6(?). Ik schat dat het eind jaren '40, begin jaren '50 is.

Groet,
JW
 
Mooi filmpje uit de oude doos :D , met de modellen kan ik je niet verder helpen maar de motor die in beeld komt iets voor en na minuut 8 is een Nova 1 , 4.5cc tweetakt diesel ontworpen door een Nederlander , I.J.v.Leeuwen , tijdens de oorlog in 1943 , er is ook een tekening verschenen in "De Modelbouwer" toendertijd voor zelfbouwers .

Deze staat ook op mijn lijstje van nog te bouwen motors .

full


Groeten Jef


Inderdaad Jef, goed gezien!
Film moet in elk geval van na WWII zijn. De tekening van de Nova is in 1944 in "de modelbouwer" gepubliceerd geweest. Mijn Nova is in 1947 gebouwd.
8657883713_75fbe03249.jpg


Als ik de kledingstijl en haarsnit van de "acteurs" vergelijk met vergelijkbare filmpjes kom ik op 1948/1952 uit...
Op één van de tekstborden waarbij men het vervoer van de toestellen aankondigt staat een karikatuur van een willys getekend. Deze werden pas enkele jaren na het beëindigen van WWII vrijgegeven.
Dr Ir M.H. Damme die een toespraak geeft in de film was voorzitter van de KNVvL van 1945 tot 1950.
Mijn vermoeden is dat dit filmpje uit 1948/1949 komt. Ik vind het in elk schitterend en ik kan uren naar dit soort filmpjes kijken. Als je ziet hoeveel werk er in sommige van deze vliegtuigen gestoken is. Op een gegeven moment komt er een VV-zwever voorbij met een dubbel gewelfde V-staart. :cool:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor jullie input tot zover! Heel erg duidelijk!
De film is dus waarschijnlijk niet gemaakt rond 1940, maar een jaartje of 10 later. Om eerlijk te zijn klinkt me dat ook aannemelijker in de oren. Vooral het argument over Dr Ir M.H. Damme lijkt me hierin vrij doorslaggevend.

De modellen in de film zijn inderdaad erg mooi; pure kunst!

Greetz,
Jurgen
 
Is deze film plots opgedoken? Zijn er nog van? Dit is zowat de meest informatieve film over modelvliegen uit deze periode die ik ooit heb gezien. De meeste filmpjes zijn zeer korte wedstrijdbeelden of demonstraties.
 
Nee, deze film ligt al die tijd al bij onze club. Zoals ook te zien is, is deze al zeker 2 of 3 keer overgezet op een ander systeem. De film heb ik vorige week vanaf VHS gedigitaliseerd. Nu is het behoud ervan in ieder geval weer een goed aantal jaren zeker gesteld :-)

Zover ik weet zijn er niet meer van dit soort filmpjes in ons (=NLC) bezit.
 
Mooie film, waarschijnlijk dus van rond mijn geboortejaar.
Net als in de film heb ik mij bij Jan (JHA) Jacobs thuis lid gemaakt van de KNVvL, dit was in 1963.
De NIJ zat toen blijkbaar in een hok bij "de Vereniging". In de concertzaal heb ik daar het eerste popconcert meegemaakt met the Motions en 'HET' (ik heb geen zin om op te staan).
Ik heb het idee dat in 1963 de NIJ niet echt actief meer was en pas later zo rond 1967 weer een clubhuis kreeg met (zeer veel) activiteit.
Ook de KNIJ, de katholieke club die in een kelder van het toenmalige Canisius College gezeten had was begin 60'er jaren in aan het zakken. Die tijd werd er wel heel actief gevlogen op de speelweide van het Goffert park. Veel vrije vlucht, maar ook wat lijnbesturing en rond '65 de eerste radio model, de Impuls van Kreulen. Met buizen natuurlijk.

Het was de tijd van de Rolling Stones tegen de Beatles. Ik was natuurlijk van de Stones samen met Johan van Uden, die later Team Race ging doen maar veel te jong gestorven is. Het was dan ook emotioneel om de Stones in 1995 samen met mijn dochter op 'mijn' speelweide weer op te zien treden en alle oude nummers weer te spelen.

Ik wens de NIJ nog vele mooie tijden plus mooie filmpjes toe.

Rick
 
Schitterend filmpje ! Om van te smullen.
Jan Jacobs, de regisseur van het filmpje en destijds secretaris van de club, heb ik als deelnemer aan verschillende luchtvaartkampen van de KNVvL in Ermelo (de "Paalberg") daar leren kennen, deze behoorde daar in de 60-er jaren tot de KNVvL leiding en "staf".
Maar was ook districtsvertegenwoordiger, en in die hoedanigheid aanwezig bij menig nationaal kampioenschap v.v. op de Roosendaalse heide.
Maar later ook op Terlet bij radiowedstrijden en kampioenschappen schaalvliegen aldaar.
Wat de film betreft, de vliegende vleugels o.a. van Gerard Fiks, maar ook de "Doctor" van J. van Hattum (ontwerp uit 1941).
In de oorlog was het vliegen, zoals reeds eerder aangehaald, niet mogelijk, maar was de Technische Commissie Vakafdeling Modelvliegtuigbouw van de KNVvL wél actief in de voorbereiding voor later!

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vrijwel exacte datering. Juni/Juli 1949

De ideeën dat de film zo rond 1950 moet zijn gemaakt komen aardig in de richting.

Ik heb een ingebonden serie Avia's uit 1948-49 en op de een na laatste pagina in die bundel kwam ik dit bericht tegen:

full


Het zal weinig twijfel lijden dat het over de film in dit draadje gaat.

Ik wil met plezier de documentatie afstaan als daar behoefte aan is.

Rick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
.
Heel gaaf filmpje!! :thumbsup:

Mijn oom bouwde en vloog vroeger ook in Nijmegen en ik heb hem gelijk het linkje naar deze film doorgestuurd. Ik kreeg van hem de volgende reactie:

Met dit filmpje heb je mij een enorm plezier gedaan !
Ik herkende mensen, modellen, en gebouwen.

In Nijmegen waren er indertijd 2 luchtvaartclubs :
De NLC, waar dit filmpje over gaat, zij hadden de registratieletters NIJ-
En de katholieke club van het Canisius-College, met de registratieletters KNIJ-

Hun secretaris, de heer Jacobs, heb ik een aantal malen ontmoet. Op het Maldens vlak en op de Rozendaalse heide bij Arnhem, waar wij vlogen en waar de KNVvLwedstrijden plaatsvonden. Ik herkende hem meteen op de film. Evenzo de zweefmodellen Stootkop en Buffel.

Qua jaartal kan ik het volgende houvast bieden: Na WW-2.

Na 1947 maar voor 1952, vanwege het uniform van de voorzitter, en vanwege de posters op de achtergrond met de DC-4 van de KLM en de Gloster Meteor met Maj. Flinterman. Ik heb nog maar 1 model ooit gezien, met parachute thuisbrenger. Daarna kwam het opklapstabilo in zwang.

Omstreeks 1953 kwam de Area-rule voor de A2 klasse te vervallen. Daarvan is niets te zien in de film.
Groeten, Ramses
 
Hey, dat is knap! En dan zaten we toch wel heel goed met de tijdsbepaling van de film.

Ja zo ongeveer op het jaar nauwkeurig.
In de Avia's staan veel tekeningen en foto's met bijschriften.
Voor iemand die geïnteresseerd is in vliegtuigen en technieken uit die tijd is het een rijke bron.
Deze willekeurige pagina, van 1 jaar na mijn geboorte.

full


Zelfs in dat ene jaar van september 1948 t/m juli 1949 is er al een ontwikkeling te zien.

Rick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja zo ongeveer op het jaar nauwkeurig.
In de Avia's staan veel tekeningen en foto's met bijschriften.
Voor iemand die geïnteresseerd is in vliegtuigen en technieken uit die tijd is het een rijke bron.

Rick


Mijn vader had alle Avia's ook bewaard. Hij was lid van de afdeling zweefvliegen, maar de Avia was in die jaren voor alle luchtsporten.Als (kleine) jongen zat ik heel veel in deze bladen te kijken. Mijn liefde voor het modelvliegen is daardoor beslist aangewakkerd.

Leuk om veel van de modellen uit die tijd vliegend te zien, en de reacties te lezen die de film losmaakt.

Max
 
Back
Top