Wie kan mij helpen met welke diode ik moet hebben?

hoi mijn situatie is als volgt:

ik wil twee groepen leds op 12v(led met weerstand 580ohm) aansturen met een knipperrelais.
maar nu zijn er een paar leds bij die bij twee contacten aangestuurd moeten worden.

beide afbeeldingen:
1e = 58 leds
2e = 85 leds
Hiervan moeten 14 leds via beide contacten aangestuurd worden.
(dus ben ik een scheiding nodig om te voorkomen dat bijde afbeeldingen tegelijk gaan branden)

..... ik wil twee groepen leds op 12v(led met weerstand 580ohm) aansturen met een knipperrelais.
maar nu zijn er een paar leds bij die bij twee contacten aangestuurd moeten worden. .....
Helaas is me niet duidelijk wat je hiermee bedoeld. Kan je ook vertellen wat je verstaat onder een "knipperrelais"? Kan je me een typenummer geven bijvoorbeeld.
Met meer informatie kan ik je waarschijnlijk wel helpen dus hoe meer informatie je kan geven des te groter de kans op goed advies.

14 LED's parallel = 14 x 20mA is zeg maar 300mA. Een simpele diode als een 1n400x (x van 1 tot 7) kan 1A aan. Een andere optie is een 1n540x met een paar cent duurder en met zijn 3A bereik een veel degelijkere oplossing.

goede tips al! ok je hebt dus als het ware, 2 afbeeldingen, waarvan 14 leds overlappen. die leds, krijgen dan 2 dioden, waardoor ze door de ene afbeelding, en de andere licht maken? je zou evt, die leds permanent aan kunnen sluiten.

..... 2 afbeeldingen, waarvan 14 leds overlappen. die leds, krijgen dan 2 dioden, waardoor ze door de ene afbeelding, en de andere licht maken? je zou evt, die leds permanent aan kunnen sluiten.
Kijk dat is belangrijke info die ik miste. Nu begrijp ik wat je wilt. :thumbsup:
De led's die de afbeeldingen gemeenschappelijk hebben kan je inderdaad het makkelijkst permanent aansluiten, dat scheelt onnodige poespas en je hebt ook geen diodes nodig.
Verder is de aansluiting simpel. De groep led's voor de eerste afbeelding sluit je aan op het NO (18) contact van dit timer relais en de groep led's van de tweede afbeelding op het NC (16) contact. De +12V sluit je aan op het C (15) contact.
Denk er wel aan dat je een aparte aan/uit schakelaar nodig hebt want als je dit relais uitschakelt blijft er altijd één afbeelding aan staan. De afbeelding die met het NC (16) contact is verbonden.

van mij was nog maar een gok, kon ook zijn, lampjes van een spoorbaan of industrie terrein gebouwen.
idd als het voor de functie is, is eenvoudiger meestal goedkoper, betrouwbaarder. maar voor de hobby hoeft dat ook niet perse.
extreem voorbeeld zijn Rube Goldberg machines, juist ook fascinerend om naar te kijken, hoeveel manieren er zijn om een signaal of een balletje, van A naar B te krijgen.
vond net

Back