Wie kan mij vertellen hoe deze zwever heet?

Hoi,

Van een clublid overgenomen maar hij wist ook niet hoe het ding heet. Natuurlijk wil ik graag wat meer info over het toestel maar dan heb ik natuurlijk wél een merk + naam nodig.. Wie kan mij helpen aan meer info over dit beestje?

Onderstaande foto's heb ik thuis even snel gemaakt..
Wil je meer gedetailleerde foto's hoor ik het wel!

Aanvullende informatie:
Gewicht van de zwever is 1690 gram zonder ontvanger en accu, er zit wel een flinke prop lood in de neus gelijmd.

Nu weet ik van het DLG dat wanneer je een zwever aan de staart 10 gram lichter maakt hierdoor de neus wel 40 gram lichter (of meer) gemaakt kan worden - en dat zou aanzienlijk besparen in het totaalgewicht. De vleugels zijn houtbouw over (waarschijnlijk) schuim en ik denk dat het hoogteroer volledig houtbouw is. Zou ik dit opnieuw kunnen maken van 6mm depron verlijmd met 1mm balsa en weer in vorm gebracht of kan dit de krachten die hierop komen te staan niet aan? Door zijn gewicht heb ik het vermoeden dat dit een zwever is die aanzienlijk snelheid moet hebben voordat hij goed vliegt namelijk..

Aan de rompkant van de vleugels zit een haakje, moet ik deze haakjes met een klein elastiek aan elkaar bevestigen om de vleugels op hun plek te houden?

verklarende foto (hoop ik)..

Hey Billy,

Geef even wat meer info zoals spanwijdte, vleugelkoorde, besturing (2 assen, drie assen) etc.

Als ik het mij zo bekijk heb een spanwijdte van zo rond de 2,40 meter. met een gemiddelde vleugelkoorde van 20cm zit je dan op 48dm2. Stel vliegklaar ca. 1800 gram dan zit je op 1800/48 = 37,5 gram/dm2. Dat is natuurlijk heel wat meer dan jouw oude zwever maar niet schrikbarend voor een zwever met kunststof romp en styropor/abachi vleugels.

Voor wat betreft het model kan ik je helaas niet verder helpen.

Hoi,

Span is iets meer dan 2.50, de koorde is (ongeveer, ben niet thuis, mijn computer werkt niet) aan de romp +/- 20 en loopt iets smaller toe aan de punt(15?), besturing is over twee assen (hoogte & richtingroer, eventueel ga ik er later ailerons in maken) en het totaal gewicht incl. ontvanger en accu is (even nauwkeurig gemeten)1720 gram.

Het zal zeker gevlogen hebben maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit toestel echt zal vliegen in thermiek.. Aan de helling vast wel goed maar helaas heb ik die nergens in de buurt.. Mocht iemand me iets anders kunnen vertellen dan hoor ik het graag, zaterdag zal ik in ieder geval (bij beetje goed weer en wat wind) eens gaan elastiekstarten en zien hoe het vliegt..

Bedankt in ieder geval, jammer dat je niet weet wat voor toestel het is ;)

Ik heb ik precies dezelfde zwever gehad.
Dat was medio 1985.

Het is volgens mij een Graupner DG100.

De twee haakjes in de vleugels dienen inderdaad om de vleugels tegen de romp aan te trekken.
Je moet een passend elastiekje dwars door de romp heen steken en aan beide zijden een grote paperclip door de lus doen.
De paperclips worden nu aan weerszijden door het elastiek tegen de romp getrokken.

Als je de vleugels over de pennen schuift kan je het elastiek m.b.v. de paperclip over het haakje wippen. Paperclip wegtrekken en klaar is Kees.
Een simpel maar doeltreffend systeem.
Ik hoop dat ik het een beetje begrijpelijk heb uitgelegd.

Het was mijn tweede zwever en ik heb er een hoop plezier aan beleefd.
Je moet hem aan de lijn echter wel vlak loslaten (niet overdreven met de neus omhoog) omdat hij anders uitbrak.

Veel plezier ermee

Na mijn bericht ben ik gaan zoeken op het internet, maar kon helaas niet veel over de Graupner DG100 van 1985 vinden, behalve dat het in 1985 zwever van het jaar was.
Dit klinkt mij inderdaad bekend in de oren.

Je kan op internet wel veel artikelen over andere DG100´s vinden. Ook schijnt Graupner een grotere DG100 in het assortiment te hebben gehad.

Zie:
Wikipedia

Bedankt, hij lijkt er inderdaad aardig op (op wat kleinigheden na, hoogteroer zit bij mij verder naar achteren en de vleugels zijn niet recht aan de voorkant maar aan de achterkant).. Wel een oud beestje dus, hoef ik me geen zorgen te maken over de sterkte van de romp na zoveel jaar? Beetje jammer als die bij de eerste landing zou breken!

Ik zal eens zoeken naar de specs van de DG100, kijken of dat overeen komt met wat ik hier heb (anders kan ik altijd Graupner nog emailen met wat foto's?Antwoorden ze daar eigenlijk wel op?

Hm..

Ik denk dat dit zo'n 'perfect fertigrumpf' is, die kunnen wel wat hebben. Wel opletten met lijmen, daarvoor moet je geloof ik stabilit express gebruiken.

Dat de kist een wat hogere vleugelbelasting heeft wil volgens mij niet zeggen dat hij niets doet in thermiek. Hangt ook af van het profiel e.d.

Hallo, Sadking
Ik heb sinds kort ook een Graupner DG100 alleen ligt hij nog niet thuis.
Hoe is het met die van jou afgelopen?

Groeten Rick

Ik heb het toestel kort na mijn laatste bericht verkocht aan een (destijds) mede-clublid, hij was me domweg te zwaar. Ervoor in de plaats een easyglider electric gekocht, die vliegt nog steeds :)

Back