Wie kent deze oude zwevers?

Heb je de maten van Didier zijn Briljant-romp vergeleken met de tweede?
(Die met de blauwe romp)

Beetje vreemd: Geen rolroeren en weinig V-stelling (zo op 't oog).

je hebt er een Hai van Eissmann bij liggen die met die v staart en pijlstel vleugels
, verdr zag ik een brilliant _ V romp liggen van wanitschek of zo . Beide heb ik gehad
De Hai heb ik nog in nieuwstaat liggen.

die foto van die zwart oranje kist die je later erop hebt staan is het kleine brooertje van de Hai en heet Jet.
Ook van Eissmann.
Deze is later door Krause overgenomen.
Ze maakten ook de Focus en zo.
De Hai heb ik ooit bij Prof dr jpm Schlosser gekocht en ik had een van de eersten in Nederland.
Deze leefde maar 1 weekend vanwege een kapotte ontvanger en ik heb er nog een gekocht en die heb ik nu nog steeds.
Een leuke vlotte kist met ik dacht eppler 180 of 182

Laatst bewerkt:
Ha,
Die blauwe:
romplengte 115
breedte tussen de vleugels 8,7
Neus tot voorlijst 27 cm.
Gera, zou dat een Brilliant-V kunnen zijn denk je?
Nog een detail van de romp:

100326.jpg

Trouwens die zwart-oranje is niet van mij, die plaatjes vond ik op het web. Dat is een HAI 2100mm, zo te zien inderdaad dezelfde als die van mij.

Leon, die V-stelling komt op de foto niet erg over maar is fors (ik denk zoals bij mijn cirrus, een graad of 12)

Laatst bewerkt:
ja hij lijkt wel wat op een briljant(brilliant) V die ik had...(ik dacht dat deze een span van 2500 of 2600mm had)
ik heb ook het kleine schaatsje onder mijn romp vanvoor, en mijn cockpitje werd oorspronkelijk met 2 schroefjes opzij vastgehouden.

misschien heb ik de grotere romp? want hij lijkt er verdomd hard op ...
de witte van op de foto is 3m span. dus het kan wel

Laatst bewerkt door een moderator:
En dan de laatste.
Spanwijdte is 2350mm.
Er zit een naamsticker in van G. Meulmeester uit Vlissingen....bekend bij iemand?

100326007.jpg

100326008.jpg

Opvallend: totaal geen v-stelling en een zeer stevige vleugelbevestiging (1x5mm rondstaal, een 10x1 vlakstaal én een 4mm rondstalen pen).

100326009.jpg

De rolroeren werden denk ik aangestuurd met stuurstangen naar de romp. Er heeft waarschijnlijk een bellcrank (hoe heet dat eigenlijk in het nederlands....?) onder dit luikje gezeten.

100326011.jpg

100326012.jpg

En de staart. Helaas heb ik geen stabilo maar het is een pendelend exemplaar geweest.

100326010.jpg

De Eismann HAI lijkt me inmiddels wel zeker,
de blauwe een waarschijnlijk een Wanicheck Brilliant
De rode 3m eter staat nog open
en nu deze gele. Het zal misschien wel iets van Aviomodelli zijn denk ik?

Laatst bewerkt:
Die brilliant -V is 100 % zeker
ik heb hem ook gehad spanwijdte ik meen 2.78 of 2.87
en die oranje zwarte is echt een Jet de kleinere uitvoering van de Hai. De romp is voor optisch boller dan de Hai vanwege de kortere neus

Laatst bewerkt:
het profiel wat je getekend hebt lijkt idd heel hard op een E205.
eens eentje uitprinten op maat en ertegen houden?

Profiel is zeker geen E205, dat is een stuk dikker (10,5%). Zelfs met de grootste meetfout die ik kan bedenken kom ik niet verder dan 9,7%. Het lijkt nog het meest op E221, een snel (pylon) profiel.....daar past mijn overtrek naadloos op.

Profiel is zeker geen E205, dat is een stuk dikker (10,5%). Zelfs met de grootste meetfout die ik kan bedenken kom ik niet verder dan 9,7%. Het lijkt nog het meest op E221, een snel (pylon) profiel.....daar past mijn overtrek naadloos op.

Waarschijnlijk is het profiel E 178. Die heeft een dikte van 8,8 % en is bedoeld voor o.a. snelle hellingzwevers.

Groeten, JH

Laatst bewerkt:
De grote rode weet ik inmiddels ook, dat is een Grote Brillant. Ik blijk daar ook nog een nieuwe ruwbouw set vleugels bij te hebben.
Het zwarte rompje op de eerste foto is ook een Brillant, maar dan in elektro uitvoering.
Nu die gele nog! Roept u maar.....

naamsticker

Arjan,G.Meulmeester vloog vroeger bij Modelvliegclub delta Vlissingen.
Misschien dat oudere leden het model herkennen?

Groet,jan-willem.

Jeetje Arjan, dat is een flinke aanwinst voor de vloot. En de teller staat nu op...;)

Die gele met pendel stabilo is denk ik op het eerste gezicht mijn favoriet. Zal deze ook geel blijven of wordt hij ook wit straks?

Laatst bewerkt:
ja kan kloppen, hij was er in bouwdoos en je kon hem ook al gebouwd kopen. ik had hem volgens mij ergens in 1976 of zo.

Het was een aardige thermiek kist met 60/40 remkleppen in de vleugelwortel
De Brilliant word sinds kort weer gebouwd in een nieuwere uitvoering.
Ik heb er een artikel over gelezen in de Aufwind of ander duits blad.

volgens mij als ik het zag waren de aansturing van je Hai naar de flapperons via de buitenkant.
Origineel is het via schroefdraadbussen waarin een soort plug met een sleuf zit die in diezelfde schroefdraad draait. Die plug werd via een hevel met bolling in de romp aangestuurd.
In de alu buis van de flaperons zat dan een plug met een platte kant gelijmd die in de draaiende plug van de romp viel.
een goed systeem

Laatst bewerkt:
Hoi Arjan, prijs je gelukkig met de Eismann Hai, een prima zwever en naar mijn mening de beste van het stel.

Volgens mij zag ik tussen de stapel ook een set vleugel van de junior sport ( De witte vleugels met rode wortelrib en neon stickers) zit daar ook een romp bij??

Groeten, Maarten

Hoi Maarten,
Klopt. Maar alleen de vleugels (helemaal intact). Ik heb ook nog een set vleugels van een Silentius 86, in prima staat. Ook zonder romp.

Die gele met pendel stabilo is denk ik op het eerste gezicht mijn favoriet. Zal deze ook geel blijven of wordt hij ook wit straks?

Nee, die blijft/wordt weer geel.
En de HAI wordt ook niet wit hoor. Ik denk aan zoiets:

100327_Haischema.jpg

Maar daar heb ik even een apart draadje voor geopend.

Arjan, nog gefeliciteerd (sorry had er gisteren niet meer aan gedacht :) ).
De laatste kist is onmiskenbaar een Robbe Phoenix, dezelfde die ik de laatste keer dat ik mee ging naar de VGG ook bij mij had en waarvan 1 rolroer servo het begaf. Dit is de 'Hangflug'-variant, ik heb de Thermiker (ik meen 2,65 meter?). Uiteraard tekeningen (ook van stabilo) beschikbaar.

Back