wie kent deze zwever?

• Topicstarter Topicstarter ceppodo
  • Startdatum Startdatum
C

ceppodo

Guest
Aangezien mijn Campac module nog enige plaatsen overheeft,hebben we dit probleem verkleinerd door er een zwever bij te kopen.Gekocht van een miniscuul klein fotootje waar niets op te onderscheiden viel.Nu had ik gehoopt dat het een Cirrus 75 zou zijn.Maar de 75 heeft bij mijn weten een stabilo wat uit 1 stuk bestaat wat op een scharnier geplaatst is.De stabilo aansluiting is bij deze kist als bij een Cirrus kruisstaart.Alleen de pennen liggen hier een centimeter verder uit elkaar dan bij mijn Cirrus of Cumulus 2800.Aangezien er van die draairemkleppen inzitten waar Graupner op staat,ga ik ervanuit dat het hier om een Graupner gaat.De romp is van kunststof (epoxy) en de vleugels zijn schuim/abachi met oracover bedekt.Spann is 3 meter.Laat je overigens niet teveel afleiden door de kleurstelling.Tjemig wat een kleurencombinatie.
Mijn vraag is uiteraard:wie weet welk type vliegtuig dit is?
met vriendelijke groet
Gerald
full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
dan zou het een oude Graupner Discus moeten zijn.Ken alleen de Discus als een schuimkistje.Ik ga op zoek naar foto's.Een keer weten we het.
Bedankt Egbert

Nee, de discus (330) heeft andere vleugels en een ander richtingsroer. Ook het rompje is langwerpiger. Of er moet nog een andere versie zijn geweest.

----------------------
Sent from iPhone.

Het rudder komt mij zo "eigen-gemaakt" voor. Het voelt alsof het er niet bij past, vooral die ronding bovenaan.
Dit als tip voor mensen die wat bekender zijn met de oudere ontwerpen.

Heb wat oude foto`s door "gesnuffelt",en weet je zeker dat het een Graupner model is?
Heb vroeger een model gehad wat er erg op lijkt deze was echter van Robbe en was de Hornet,maar ja veel zwevers van (vroeger) lijken op elkaar.
Jullie hebben gelijk wat de Discus betreft.

Egbert,de aansturing van de remkleppen is hetzelfde als van mijn Mini Nimbus.
Tevens zijn het plastik kleppen waar de naam Graupner ingegoten-afgedrukt staat.
Daarom ga ik ervanuit dat het een Graupnerromp is.Zal morgen even snuffelen of er een nummer in de romp staat,zoals ook bij de Cirrus het geval is.
Hans,de vorm van het richtingroer komt wat vreemd over.Maar heeft geen stabilo zoals de Nimbus en de 75 ,dus uit 1 stuk,wat er bovenop ligt.
Hier worden ze net als bij de kruisstaart van opzij ingestoken.........ergens heb ik het idee dit richtingroer eerder gezien te hebben..
Ben al een weekje aan het googlen over dit type.Zie gewoon door de bomen het bos niet meer.Ben toch wel erg benieuwd wat het is.
We zoeken gewoon verder.
en ik heb tenslotte maar 1 goed antwoord nodig.
Iedereen in ieder geval bedankt voor de tot nu genomen moeite

Ja, de remkleppen zijn van Graupner best. nr. 93. In 1972 waren ze nog niet in het programma, in 87 wel. Wanneer ze erin gekomen zijn kan ik ook niet achterhalen.
Ik weet niet of het een Graupner model geweest is en of de remkleppen erbij geleverd zijn.
Zo te zien aan de rompvorm is het een model uit de periode 1975 -1985. Daarna was de insnoering na de cockpit meestal sterker.
Ik ben het met anderen eens, het richtingsroer lijkt me niet origineel.
Er zit een LSF sticker op, ook een LSF Nummer, dan zou je de oorspronkelijke eigenaar kunnen achterhalen.

Verder blijf ik mijn hoofd en Google wat pijnigen.

Rick

LS-1 ??

De staart lijkt wel erg op mijn LS-1 van multiplex, hier worden de pendelroeren ook opgestoken zoals op de foto.
Ook het bolle kopje van de romp en de kap lijken er erg op

full

Er staan nog meer foto's in mijn album

groet

Terence

Een Graupner-kruisstaart Cirrus is van ABS (plastic). Ze braken/breken vaak net voor het kielvlak, er zou dus een andere staart aan gezet kunnen zijn. Maar; de Graupner Cirrus heeft een veel langere (niet-schaal) cockpit en neus.

070930_Cirrus005.jpg

Dit is het binnenste, met karakteristieke schotjes om het ABS wat stevigheid te geven.

070930_Cirrus004.jpg

Er zijn héél veel aftermarket rompen geweest waar Graupner Cirrus vleugels op passen, onder andere van Gewalt maar die zijn van polyester of epoxy. Het verschil is heel makkelijk te zien natuurlijk.
De LS-1 van Multiplex lijkt er inderdaad heel erg op maar heeft volgens mij ook een epoxy romp.

Tot slot zijn er ontelbare eigenbouw rompen voor Graupner Cirrus vleugels, omdat die wel goed zijn (in tegenstelling tot de romp dus).

Een Graupner Cirrus 75 romp is ook van epoxy maar heeft inderdaad een andere staart.

100217_Cirrus75002.jpg

100228_75002.jpg

Op een Graupner Cirrus 75 passen trouwens ook de ribbenvleugels van de gewone Cirrus.

Overigens zou je ook nog eens goed naar de vorm van het stabilo kunnen kijken; van een Cirrus 75 is dat wezenlijk anders dan van een LS-1 of LS-3

Cirrus 75:

100307_75003.jpg

Multiplex LS-1:

ls1-1.jpg

LS-3:

images

Via rc-networks waar een prachtig draadje loopt over retro zwevers kwam ik ook een foto tegen van een LS1 die er akelig goed op lijkt.Maar dan hebben ze hier inderdaad gelijk en dan zou het richtingroer niet origineel zijn.De romp is overigens van epoxy.In de neus staat in spiegelbeeld He-Du epoxy.De Cirrus kruisstaart woont hier ook.Vleugels passen absoluut niet.Lengte wortelrib is 24 cm.Begin er meer in te geloven dat het inderdaad geen Graupner is.Alleen wat mij weer doet twijfelen aan de LS1 is dat bij het eind van het kielvlak (waar het richtingsroer er aan komt)de lijn bij mij schuin naar beneden loopt en bij de LS1 recht naar beneden.Tenminste zo zie ik het op de foto's.
m vr gr

Gerald

Lijkt me ook dat het stabilo bovenin smaller is bij de LS-1 en dat de vleugelaanzet bij jouw romp dan ontbreekt.
Het stabilo en de neus lijken wat dat betreft ook meer op die van mijn Robbe Diamant, maar daar houden de vergelijkingen dan ook helemaal op.
Qua bouwvorm heeft het veel weg van een Gewalt-romp.

*off-topic*

Nu we toch raadt het plaatje spelen :-)
Barzoi op de achtergrond?

Helaas Dutchy,geen koelkast gewonnen.Het is geen Barsoi,maar de Perzische variant.
Het is een Saluki.
Een van de elf die mijn leven verrijken.
Overigens heeft de romp inderdaad geen vleugelaanzet.

m vr gr Gerald

Back