Wie kent deze zwever?

PH_AJH

In Memoriam
Forum veteraan
Spanwijdte 300cm, lengte 130 cm. Er zat een aluminium motorsteun op z'n rug met een OSMax .10 d'r op. Wordt natuurlijk elestrisch.
Vleugels zijn styro kernen met hout en folie. De romp is van polyester denk ik. Vrij zwaar allemaal. De ailerons worden centraal aangestuurd.

Zwever_071229001.jpg

Zwever_071229002.jpg

Zwever_071229003.jpg

Zwever_071229004.jpg

Zwever_071229005.jpg

Carrera gebruikte Ferran voor de geblazen rompen, geen glasweefsel, dus Carrera kan het niet zijn Jeroen. Hoewel het ook mijn eerste gedachte was.

De vleugelbevestiging met een sleutelgat ken ik nog van de Cirrus van Graupner. Ook de aansturing van de elerons met de tuimelschijf ken ik daar van. De Cirrus had overigens ook geen polyester romp. Het is de Cirrus niet, mogelijk een andere van Graupner?

Laatst bewerkt:
Het is volgens mij een hurricane, heb zelf een rode van +/-25 jaar oud liggen.
Niet meer vliegbaar, in april op de wassercupe door storing kapot gevlogen helaas.

Gr Dennis

Een Cirrus is het zeker niet. Die heb ik zelf één. Echt alles is anders aan een Cirrus...:cool:

Simprop Hurricane ga ik eens een poosje op zoeken. Berrie, is dat een bevestiging van het vermoeden dat het een Hurricane is?
Kenmerkend vind ik zelf de staartopbouw en de winglets, klopt dat?

Ja, het is een bevestiging. Ik was bij Dennis, toen een Duitser het stoffelijk overschot als "Hurricane" identificeerde.

Kenmerkend vindt ik, naast de staart, ook de vorm van de romp. Op de Hurricane van Dennis zaten, naar ik me herinner, niet van die wulpse tipjes.

Hij vloog trouwens leuk. Maar ja, als het vliegt vinden we het zowieso al leuk.... T'is wel een wat snellere zwever.

LOL ja die tipjes....daardoor kon ik hem écht niet laten liggen.
Ik kan nergens plaatjes van een Hurricane vinden. Iemand?
Verder heeft hij wel wat weg van een Sagitta, met zo'n afplatting net achter de cockpit en een beetje platgeslagen als je hem van voren bekijkt. Daar schijnt ook een oud 3m model van Simprop van te zijn. Kent iemand die?

Hij heeft ook wat weg van de Roebers Flash die ik onlangs heb overgenomen, maar die is een flinke slag kleiner (240 geloof ik). Mogelijk is er verwantschap gezien de rompvorm en de aileron aansturing. Maar ik heb weinig succes gehad met googlen op Roebers Flash.
Bart

Bij die van mij zitten/zaten idd geen mooie tipjes...
Maar wel leuke remkleppen.
Die sleutelgaten om de vleugels vast te zetten en de aparte overbrenging naar de ailerons zijn hetzelfde.

Hoi Dennis,
Kun je een paar foto's van die van jou maken? Wat voor remkleppen zitten er in?

normal_DSC01763.jpg

normal_DSC01764.jpg

normal_DSC01765.jpg

normal_DSC01766.jpg

Dit is hem dan...

Ben er nog niet over uit of hij wordt opgeknapt, maar was alvast begonnen met schuren (wordt dan wit met blauw).

Op de laatste foto zie je de remklep goed als hij uit is, draaipunt zit ongeveer in het midden.

...........er ging een rilling door dit huis bij het zien van deze afgrijselijke beelden.
Maar inderdaad, da's precies dezelfde. Weet je toevallig waar je het zwaartepunt had liggen of heb je andere informatie? Op het web kan ik er niks over vinden.

Nou enige data kan ik je niet verschaffen, ik ben meer iemand van "als het maar vliegt is het goed"

Misschien kan Berrie m`n vliegmaat die er ook mee heeft gevlogen je meer vertellen...

, ik ben meer iemand van "als het maar vliegt is het goed"
Ha, hoe herkenbaar. Maar ik vind het altijd wel leuk om wat over het model te weten (de geschiedenis zeg maar).
Nog even over de plaatjes: het lijkt of die van jou toch ook die opstaande oortjes aan de tips heeft of niet? En die remkleppen, da's wel een aparte methode zeg. Kun je daar nog eens wat details van fotograferen? Ik ben vooral benieuwd hoe je die kier dicht krijgt als ze in de gewone vliegstand staan en hoe ze worden bediend.

Nee, ik heb geen verdere info. Tenslotte hebben we de Hurricane gevlogen met de originele apparatuur erin waardoor het zwaartepunt goed lag. Tenminste dat namen we aan, en het bleek te kloppen. Volgens mij is de Hurricen ook al lang uit de handel, en dus van voor het internettijdperk.

Dennis, heb jij bij de Hurricane de ontvangeraccu vervangen? (na 25 jaar:rolleyes:) Wat heb je gedaan om te kijken of het zwaartepunt goed zou liggen? (naast mij erg hard laten gooien:rolleyes:)

Laatst bewerkt:
Back