wie kent dit model zeilboot?

Wat mij wel leuk lijkt is te exerimenteren met een soort van starre vleugel als zeil (sorry, ik doe ook aan modelzweefvliegen), het enige is dat een assymetrisch vleugelprofiel beter presteert, maar wat als je over stag gaat, dan zeil (vlieg) je als het ware op zijn kop? Bestaan er voorbeelden van dergelijke vleugelconstructies als zeil?
De huidige America's cup boten varen met vleugelzeilen. Die gebruiken echter een flap ergens rond de helft van de vleugel, zodat je over elke boeg even goed kan zeilen.
[offtopic] In de vorige editie had men zelfs een constructie wat de mast rechtop hield als de boot helling maakte. Dat is nu niet meer toegestaan.
[/offtopic]
AC45NZ1D6_3422.jpg

De huidige America's cup boten varen met vleugelzeilen. Die gebruiken echter een flap ergens rond de helft van de vleugel, zodat je over elke boeg even goed kan zeilen.
[offtopic] In de vorige editie had men zelfs een constructie wat de mast rechtop hield als de boot helling maakte. Dat is nu niet meer toegestaan.
[/offtopic]
Als je goed naar de vleugel kijkt zie dat de 2 delen beide een bredere voorlijst hebben en smalle achterlijst, dat levert een vreemd vleugelprofiel op, ik zal eens googelen naar meerdere foto's en uitleg van de constructie, maar dit lijkt wel reproduceerbaar voor de pirol. De fok blijft uit zeil bestaan, maar je zou ook eventueel enkel met 1 vleugel kunnen zeilen/experimenteren.

Laatst bewerkt:
Dat is een hele uitdaging om op schaal te bouwen, je zal heel wat ervaring met carbon moeten hebben om dit licht en sterk te doen, zit in ieder geval op de 1 ste rij als je daaraan begint ;)

Succes

Dat er een knik (scharnier) in het zeil moet zitten is duidelijk om een optimaal profiel aan beide boegen te creeren. Toch lijkt op overige foto's die te vinden zijn op internet dat de achterlijst van beide delen smal zijn, en de voorlijsten rond, zodat het eigenlijk 2 vleugel profielen achter elkaar zijn. Heeft iemand daar een verklaring/uitleg voor? Het lijkt mij de luchtstroming te verstoren?

Ik zat zelf aan iets als het volgende te denken, snel even een tekeningetje gemaakt.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Het lijkt mij de luchtstroming te verstoren
Het door jou nu getekende zeil heeft in het voorste deel geen profiel, dus geen lift of andere werking.
Ik denk dat dit meer negatief resultaat geeft dan eventuele luchtweerstand bij twee vleugels direct achter elkaar.

In mijn eerder al gegeven link heeft het voorzeil ook een volledig profiel en mogelijk dat het achterdeel wel recht (als flap) is.

wingsail_vdw_2011-11-26_om_14.32.38.png

In ieder geval met veel minder bolling er in.

Dat er een knik (scharnier) in het zeil moet zitten is duidelijk om een optimaal profiel aan beide boegen te creeren. Toch lijkt op overige foto's die te vinden zijn op internet dat de achterlijst van beide delen smal zijn, en de voorlijsten rond, zodat het eigenlijk 2 vleugel profielen achter elkaar zijn. Heeft iemand daar een verklaring/uitleg voor? Het lijkt mij de luchtstroming te verstoren?
Ze gebruiken idd twee losse vluegelprofielen. Er zit ook een spleet tussen beide delen. Dit zorgt voor een spleetwerking; eenzelfde effect als een genua en een grootzeil samen. Ook kan door de uitstroomhoek van de lucht van het eerste deel, het tweede deel van het zeil een hoek maken die normaal overtrokken zou zijn.

In mijn tekening ging het er enkel even om aan te geven dat de 2 delen in elkaar overgaan ipv 2 aparte vleugelprofielen. Maar er moet idd nog even goed over nagedacht worden, ook constructief.

In mijn tekening ging het er enkel even om aan te geven dat de 2 delen in elkaar overgaan ipv 2 aparte vleugelprofielen.

Waarom heb je dat geplaatst dan, welke gedachte zit daar achter om het uit één stuk te maken als je op de foto's al kan zien dat het twee afzonderlijke profielen zijn :confused: denk eens verder maar dan hardop.

Zo, het houten dek is eraf, beetje bij beetje, want het was een lastige klus, moest voorzichtig met een beitel te werk gaan en heb al mijn vingers nog. Nu moet ik nog de lijmresten zien te verwijderen, dat zal ook nog deels met de beitel (schapen) en verder met schuurpapier moeten gaan gebeuren. Dit klink vrij rigoreus, maar het abs houdt het goed. Daarna zal de gehele romp in de (spuit)plamuur moeten komen, maar ik meld me wel als het zover weer is.

Ik merk wel dat het houten dek voor een goede versteviging zorgde, nu is het dek vrij flexibel om het zo maar te noemen, maar voor het geheel zal dat niet uitmaken.
De mastrails is overigens niet ondersteund, zal nu wel moeten, en zal qua constructie ook afhankelijk zijn van wat er met de mast en zeilen gaat gebeuren, vleugel of niet. Eerder met het houten dek was het ontbreken van deze ondersteuning blijkbaar geen probleem. Moet ook de bouwtekeningen er nog eens goed op nakijken.
Hieronder wat foto's van hoe het er nu uitziet. (niet schrikken)

GroteFoto-GVJYJRR4.jpg

GroteFoto-C7ZTFRMD.jpg

GroteFoto-GVJYJRR4.jpg

GroteFoto-KNDSILUH.jpg

GroteFoto-33Z7JVUV.jpg

Laatst bewerkt:

Dat doe je toch bij conflicten?

Als je een foto hebt, klik daarop met rechts, dan kan je de url copieëren.
Ga naar het vakje waar je je bericht typt, klik op dat gele plaatje met bergen en postzegel (onder het linksom pijltje) en plak (die url)
Dan krijgen wij de fotos gewoon meteen in het beeld zonder te hoeven openen in een ander blad.

Dat doe je toch bij conflicten?
gecorrigeerd

Als je een foto hebt, klik daarop met rechts, dan kan je de url copieëren.
Ga naar het vakje waar je je bericht typt, klik op dat gele plaatje met bergen en postzegel (onder het linksom pijltje) en plak (die url)
Dan krijgen wij de fotos gewoon meteen in het beeld zonder te hoeven openen in een ander blad.
De foto's laten zich niet vanuit een andere website laden helaas en ik ben door mijn maximale aantal foto's op mijn modelbouwforumaccount heen.

:rolleyes:
Heb je het wel geprobeerd?

Doe je voorzichtig met lijmrest-verwijder-rommel, anders zou je zomaar een cabrio boot kunnen overhouden.

Nu is het gelukt, bij het copieren kwam er 2 maal http te staan en dat had ik in eerste instantie niet in de gaten, vandaar dat het niet wilde lukken. Nu wel dus, bedankt voor de tip.

Idd, verwijderen zal mechanisch moeten, wordt vervolgd...

kan iemand van ons mischien mij wat vertellen,is er mogelijk van de pirol in het ver verleden een houten model op de markt is geweest met de zelfde naam,,,ik heb hier een schip staan van hout gemaakt wat sterk vergelijking op roept kwa romp vorm geving,zo ook mast en tuig mogelijk een van de andere firma,s die modellen op de markt brachten het dek van dit schip is plat geen kuip ect er in, haar lengte maat is 1 meter, mast hoogte 1.50 meter, breedte 25 ctm ,kiel diepte gemeten van uit het vlak tot de lood torpedo 40 ctm.vgr tonsr

Laatst bewerkt:
Back