Wie kent een Spitfire met goede vliegeigenschappen

Hallo allemaal,

Ik ben voor deze winter op zoek naar een bouwdoos van een Spitfire voor een 15 tot 20 ccm viertakt. Het hoeft geen 100% schaalmodel te zijn.
In het grijze verleden heb ik een Spit van Mick Reeves gebouwd en gevlogen, echter deze had de vervelende eigenschap dat meneer bij het geven van up zich direct rechtsom zijn lengte-as wilde draaien. Ook de landing moest altijd met hoge snelheid worden ingezet (geen flaps). Een warbird heeft altijd mijn voorkeur gehad maar op een of andere manier zijn het toch steeds weer sport, arobatic en 3d kisten geworden.

Zoals ik in het onderwerp vraag wil ik graag ervaringen/tips voor een merk bouw kit. Wie kan mij hierover bruikbare info geven? Deze winter moet het er dan toch echt van gaan komen zodat ik in het voorjaar met een mooie goedvliegende WO II jager (liefst een Spit) op het veld kan verschijnen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

de grote van Dynaflight.
ik heb hem gevlogen met een 20 cc 4 takt.
is fun scale . daardoor heeft hij een aangepast vleugelprofiel.
hij verraste je nooit , ook zeer makkelijk te landen.
vloog ook betrouwbaar in langzaam vlucht

gr maikel

Die modellen van Meister schijnen inderdaad erg goed te vliegen.

Maar weet waar je aan begint! :teacher:

Zoals hier te zien is Meister Scale Spitfire Gallery bestaan de staartdelen domweg uit vlakke platen . . . :shock:

Dat wil je niet, op een Spit . . . :nooo:

Toch?

jan.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Vlakke staartdelen lijkt mij inderdaad geen goede optie maar ik wil bij voorbaat niet de kit van Meister van de hand wijzen. Op you tube staan toch modellen van Meister die een erg mooi vliegbeeld geven. Maar zelf heb ik geen ervaring met Meister modellen.

Wie heeft er nog meer ervaring met Dynaflight of TopFlight?

Patrick

Ik heb de grote spit van dynaflite ook gehad eve groter dan 2 meter
die van mij vloog goed maar was een ramp met landen
ik vloog hem met een 25 cc supertiger
later vloog ik de spit van brian taylor de 10 cc klasse schaal mk1
en die vloog heerlijk en lande ook erg makelijk
wil je groot en zelf bouwen dan kun je voor een yke rusticus spit gaan
De modellen van yke vliegen alemaal goed
Je moet wel over een gezonde dosis bouwervaring beschikken
Kijk maar is in het draatje spitfiren mk2b

supermarine spitfire door mij
stond gisteren weer eve bovenaan

Had de verkeerde naam getyped het is de MK2b die ik aan het bouwen ben
De motor word een 100 cc 2 cilinder in lijn watergekoeld
op basis van de blata b 2

Had de verkeerde naam getyped het is de MK2b die ik aan het bouwen ben
De motor word een 100 cc 2 cilinder in lijn watergekoeld
op basis van de blata b 2[/QUOTE]

Deze is echt te groot, ik zoek iets voor max. 20 ccm viertakt

Dan kom je op ongeveer een spit met een maat van 1,8 meter

je kunt de tekeningen door hem ook laten verklijnen

Er is er niet 1 die zo vliegt als die van MR! Dus gewoon een 1/4 mick reeves in engeland bestellen krijg je geen spijt van.

Hai,

Kijk hier eens:

Tony Nijhuis Designs featuring 72" Spitfire mk5 RCM&E Special September 2010 plan

Ongeveer de maat die je zoekt, met wat werk redelijk op schaal, en blijkbaar vliegt hij erg goed (Volgens Tony zelf natuurlijk ;-)). Er staat nog ergens op youtube een filmpje met interview over deze kist.

Hij heeft ook kleinere versies, 4cc en 10cc, de 10cc staat op mijn todo lijstje voor volgende winter... Voor zover ik kan zien een stuk makkelijker te bouwen dan de Brain Taylor of Mick Reeves, maar dan lever je wel wat schaal nauwkeurigheid in.

Het probleem met rollen bij up trekken van je vorige spit klinkt trouwens eerder als een ongelijke hoogteroer uitslag, of een vleugel die niet helemaal recht is?

Oh, en als je nog een oefenmodelletje zoekt kan ik de greatplanes spit aanraden, vliegt super!

groeten,

Bart

of je hebt het zwaarte punt te ver naar voren(hoge landingssnelheid) en compenseert dat dus door te grote hoogteroer uitslagen aangezien hij niet reageertop de normale uitslagen ,waardoor je overtrek verkrijgt op je hoogteroer en dus weg rolt .

een eliptische vleugel moet je ook bouwen met 2 tot 3 graden tip verdraaing , zodat je aanstroming bij lage snelheden in de landing gehandhaaft blijft en je dus geen tip overtrek hebt wardoor je dus bij lage snelheden opeens over 1 vleugel wegvalt .

doe ik nu ook bij mijn yak3 .

Back