Wie o wie kan me helpen

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Miktille, 9 nov 2022.

  1. Miktille

    Miktille

    Lid geworden:
    9 nov 2022
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Oudwoude
    Wie o wie kan me helpen !!
    Gaat om Himoto truck
    Nou waren tand wielen aan vervangen toe
    Nieuwe bestel. Nou krijgt ik die grote zwarte tand wiel niet goed vast hij blijft maar om de as draaien tand moet de as vast houden
    Wat doe ik nou verkeerd wie kan me dat vertellen ??
    Wat foto’s bij gedaan
    Als vast bedankt met vriendelijke groeten Michael
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Pak het oude tandwiel erbij en zoek de verschillen ?
     
  3. Miktille

    Miktille

    Lid geworden:
    9 nov 2022
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Oudwoude

    Dat Heb ik gedaan. Maar Ik zie geen verschil
     
  4. Miktille

    Miktille

    Lid geworden:
    9 nov 2022
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Oudwoude
    Er zit wel gat in de as. Moet hier soms nog wat in ??
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Vaak zit er een paspen in. zit er dan geen gaatje in het oude tandwiel ?
     
  6. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Staat er geen exploded view in de handleiding?
    Vaak hoort er in het gaatje in de as inderdaad een pennetje, als ik het goed zie zit er in het tandwiel ook een inkeping voor dat pennetje.
     
  7. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
  8. Miktille

    Miktille

    Lid geworden:
    9 nov 2022
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Oudwoude
    Bedankt voor jullie reactie echt top !
    Ik heb er geen handleiding meer bij jammer genoeg
    Denkt ik dat ik die paspen er uit is gevallen met schoon maken
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    die pennetjes zitten vaak ook bij de wielen.
    dat zeskant dingetje wat over de as schuift, en waar de wielen op vast gezet worden..
    daar zit ook een pennetje achter
    als je zoekt op internet, kom je die dingen vlot tegen
     
  10. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    de achterkant van een boortje afzagen, die kan je ook gewoon gebruiken mocht je hem kwijt zijn geraakt
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.485
    Locatie:
    Sassenheim
    Afzagen? Meest simpele is een spijker pakken en en hier een stukje op maat uitslijpen.
     
  12. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    is dat een probleem? de achterkant van een passend boortje af zagen? een babyzaagje heeft iedereen in de kist liggen... ik heb er een geschikte zijkniptang voor maar als ik daar over ga beginnen moet ik nog gaan uitleggen hoe zo'n ding eruit ziet ook.
    Spijker en een haakse slijper kan ook natuurlijk als je dat voor handen hebt maar mijn optie lijkt me veiliger voor een beginnende...
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.485
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik bedoelde dat een boortje zich niet zomaar laat zagen met een simpele ijzerzaag.
     
  14. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    klopt. Met wat verschillende spijkers in voorraad, oude fietsspaken, breinaalden.... kun je meestal snel maken wat nodig is.
     
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    En boortjes laten zich lastig zagen, die zijn doorgaans gehard en heb je met het babyzaagje een uitdaging. Met de dremel slijp je die met gemak af.Of met de slijptol, net wat je voor handen hebt.
     
  16. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    171
    Locatie:
    zuid holland
    Klopt wat er word gezegd, paspen is vergeten te plaatsen, of zoek geraakt, ik heb 10 tallen van deze auto,s gehad, simpeler kan het eigenlijk niet, ook kan je stalen tandwielen voor deze auto krijgen. Probleem met dit merk, en meerdere auto,s uit deze prijsklassen dat de passingen van lagers en onderdelen nu niet echt een hoge prioriteid heeft. Betere lagers plaatsen heeft geen enkel nut omdat de assen waar ze in moeten, geen goede passings maat hebben waardoor er altijd speling op het geheel blijft. Wel altijd veel lol mee gehad, maar je moet ze standaard houden, brushless maken kan, als je graag je tandwielen elke keer wilt vernieuwen.
     
  17. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ze zitten niet bij de hogere merken en modellen, slijtage is wat meer, maar met een paar aanpassingen, eventueel kleine upgrades, nauwkeurig assembleren, valt dat wel mee. Heb er ene van heel vergelijkbaar type, waar ik maar af en toe mee rij, maar ook brushless. Met beetje onderhoud, goed te shimmen, schroeven af en toe controleren enz wel leuk ding.
    Ik heb olieshocks gebuikt en vooraan CVD's gestoken. Als beide zaken nog niet zo zouden zijn, maken een wereld van verschil.
    Verder is het chassis enz van kunststof, dus niet erg stijf. Niet ideaal voor de rij eigenschappen, maar wel wat bash-proofer. De shocktowers bij mij van alu, heel makkelijk krom. Die ga ik nog verstevigen (of vervangen), ik denk met een carbon plaatje. Gewoon, why not. Maar de jouwe zien er kunststof uit. Wellicht zullen ze vroeg of laat ergens breken, dan kun je nog beslissen wat ermee te doen...
     
  18. ardmuijlwijk

    ardmuijlwijk

    Lid geworden:
    16 okt 2020
    Berichten:
    171
    Locatie:
    zuid holland
    Allemaal leuk en wel, maar als een as normaal 5 mm zou moeten zijn en die blijkt 4,5mm of minder te zijn, is dat niet even simpel op te lossen door er wat tussen te stoppen waarbij je hoop dat dat gaat werken, helaas is dat te gemakkelijk gedacht, aluminium up grades is ook niet de oplossing ook hebben deze onderdelen een nog slechtere passings graad dan de orginaille plastic onderdelen. Abec 5 Lagers zijn goed verkrijgbaar, deze hebben een perfecte passing voor een 5mm as, nu zul je dus een as moeten maken die wel 5mm excact is, helaas kennen deze merken net zoals zoveel andere merken het begrip passing niet echt, passing die ze wel begrijpen is veels te ruim en dat los je niet even simpel op. Zelfde geld voor de differentielen ook daarbij zijn de passingen van alle assen op zijn zachts gezegd ruim passend, wat een negatief effect heeft op de werking en duurzaamheid. Ga je daar brushless opzetten, kun je dus echt na elke rit nieuwe onderdelen bestellen. Orginail gaat dan het beste, zijn verder leuke karretjes, als je niet te veel eisend ben, en niet teveel moet vragen van de wagen. Ik heb alle opties voor deze auto erop gehad inklussief alle alu upgrades(ook de diff huizen) met de daarbij de stalen diff tandwielen. De passing is het grootste sleutelwoord om van dit karretje veel plezier te hebben, ben je ruim 200 euro verder en heb je dan nog altijd een auto die er leuk uitziet, maar toch heel fragiel is.
     
  19. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik heb deze ervaring niet, maar verschillen hier en daar zullen wel niet uit te sluiten zijn zeker...
    De mijne was trouwens een redding van containerpark waarbij ik een paar CVD assen en lagers voor gekocht heb. Andere aanpassingen kosten geen centen. Dat houdt het leuk.
     

Deel Deze Pagina