Wie vliegen er een Eolo?

Winkje, bedankt.
Ik weet zeker dat je gelijk gaat krijgen, ik vermaak me nu al prima met de heli. Ik had tijdens de eerste testvlucht de gyro verkeerd om gemonteerd :oops: en de ruige landing die daar op volgde resulteerde in een kaal tandwiel. Ik voelde me een half minuutje rot en daarna besefte ik me dat ik weer mocht sleutelen :) Dit is echt een heel leuk apparaat om aan te sleutelen.
Later heb ik hem toch maar eerst meegenomen naar een les (ik heb hem gekocht bij de winkel waar ik lessen volg) om er toch 100% zeker van te zijn dat hij goed afgesteld is en ik heb met m'n mond open staan kijken hoe mooi hij vloog.

Ik lees dit vaker, dat iemand de gyro per ongeluk verkeert om laat "tegenwerken" en zo gaat proberen te vliegen.

Had je dan niet gecontroleerd of de staartbladen meer pitch krijgen als je de heli (van boven gezien) tegen de klok indraait?

Nee, had ik niet gecontroleerd. Het stond wel heel duidelijk in de bouw handleiding maar ik was het gewoon vergeten.
Ik heb mazzel gehad dat alleen het tandwiel kapot was, het hadden ook de rotor bladen geweest kunnen zijn.

Ik zou ook maar even goed controleren of je niet meer bent "vergeten" wat er in de handleiding staat. Naast je rotorbladen had het nog veel slechter kunnen aflopen. Best link speelgoed.

Heb je al de metaal in metaal schroeven goed met blauwe locktide vastgezet? Je kan beter niet gehaast aan je heli gaan bouwen. Je zegt al zelf dat je bouwen leuk vindt, neem er dan lekker de tijd voor.

De metaal in metaal schroeven heb ik met blauwe r/c bond vast gezet en ik controleer tussen de vluchten door of deze nog goed vast zitten.
Na het incident heb ik de handleiding nog doorgelezen of er nog iets was dat ik over het hoofd heb gezien. M'n instructeur heeft daarna nog een testvlucht gemaakt en het bladspoor gecontroleerd, er waren ook geen ongewenste vibraties. Ook heeft hij de instellingen van m'n zender nog wat bijgeschaafd. Ik besef me nu ook dat ik de veiligheid niet in gevaar moet laten brengen door m'n enthousiasme.

de eolo is een cp heli als ik het goed heb .
wat ben ik nu totaal kwijt voor zo een heli? incl elctronica
zender heb ik natuurlijk

Ik was ongeveer € 1000 kwijt voor:

- Eolo Spirit Pro bouwpakket
- Kontronik borstelloze motor
- Jazz speedcontroller
- Snellader + transformator
- Training skids
- 2x 8 cellen 3300Mah accu
- Wat stekkertjes en kabeltjes voor de accus, lader, zender en speedcontroller

M'n gyro en servos en ontvanger had ik één pakket met m'n zender gekocht, ik heb geen idee wat die los kosten.

Hi,

Gestripte tandwielen komen met regelmaat bij eolo vliegers voor. Belangrijkste oorzaak hiervoor lijkt het ontbreken van de zogenaamde 3e kogellager die de rotoras nog beter in het frame borgt. Enige tijd terug heb ik deze 3e kogellager er zelf ook op gezet nadat ik al meerdere malen m'n tandwiel had gestript. Het werkt voortreffelijk!!!!

Voor info verwijs ik naar een eerder topic wat ik hierover heb geplaatst: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=7924

Overigens gisteren m'n eolo van zo'n 2 meter loodrecht naar beneden moeten laten vallen.......... carbonnen pootje kapot, het 'lipje' van het framekop eraf, de battarijhouder nu echt niet meer te gebruiken en wat klein afstelwerk.... crash van zo'n 14 euro..... ik ben bang dat me dat volgende keer niet meer gaat lukken zonder dat engeltje.....

Groet, winkje

De 3e lager mod zag er inderdaad wel goed uit, ik vroeg me af waarom Robbe dit niet standaard op heeft genomen in de kit.

Da's nou net de 'grap'..... In de eeste productfolders van Robbe is deze 3 kogellager wel op de Eolo aangebracht. Om een of andere reden is in de hedendaagse Spirits deze niet meer te vinden.... het enige wat ik kan bedenken is dat met de originele kogellager opstelling de batterijhouder van de Spirit Pro niet meer past.... of heel banaal:kosten..... Bij m'n eigen aanpassing heb ik de batterijhouder van binnen opgeschuurd waardoor het allemaal keurig past. Foto's volgen.....

Eerdere Robbe Eolo folder op http://homepage.ntlworld.com/jerrysimon/eolo/docs/eolo22.pdf (Pagina 3, 2e foto of op pagina 4 laatste foto: tadaaa...)

Overigens moet ik m'n eerdere bericht inzake m'n crash bijstellen: engeltje was toch minder lief daar is na gedetailleerde controle blijkt dat ook de swashplate (18 euro) moet worden vervangen... het valt nog steeds mee maar ik moet nu ff niets meer vinden.....

Sprokkel zei:
heeft iemand een filmpje van zo een eolo?
wil wel eens wat zien van zo een heli.
heb hem hier ook zien liggen, hij is wel duur zeg 350€ kaal
Als je naar RunRyder.com gaat staat er een heel gedeelte over de Eolo gegreven. Daar staat ook een link naar RcHover op die geheel over de Eolo gaat. (Incl. filmpje)

ik heb trouwens ook een Eolo Pro.

Back