Wie vliegt er op welke MODE

Wie vliegt er op welke MODE???

• Total voters
    186
Ik vond het verhaal van de door mij geciteerde "deskundige" erg sterk klinken ben nu niet meer zo overtuigd
wirr023.gif
het zal wel lood om oud ijzer zijn.

Kijk en dat laatste kan ik even niet volgen. Wil je die zender steeds ombouwen, voordat de instructeur kan ingrijpen en vice versa?

Nee hoor ik zocht meer naar een mogelijkheid voor een linkshandige mode 2 vlieger om instructie te krijgen.
Door beide knoppels voor rollen te gebruiken kunnen zowel leerling
wirr006.gif
(linkshandige mode 2) als instructeur( mode 1) met dezelfde zender sturen.

Goh, met al dat gedoe over linkshandige vliegers ga ik me bijna gehandicapt voelen! Ja, ik ben linkshandig. :roll:

Ik vlieg mode 2 (rol/hoogte rechts!) en heb geen enkel probleem met fijne stuurbewegingen. Mijn rechterhand is wat dat betreft zelfs beter ontwikkeld denk ik. Gooien doe ik met links. Zo heb ik dus al controle tijdens de start van een vliegtuig :)

Paul

Micha zei:
Ik vond het verhaal van de door mij geciteerde "deskundige" erg sterk klinken ben nu niet meer zo overtuigd
wirr023.gif
het zal wel lood om oud ijzer zijn.
Balsa om EPP? :D

Micha zei:
Kijk en dat laatste kan ik even niet volgen. Wil je die zender steeds ombouwen, voordat de instructeur kan ingrijpen en vice versa?

Nee hoor ik zocht meer naar een mogelijkheid voor een linkshandige mode 2 vlieger om instructie te krijgen.
Door beide knoppels voor rollen te gebruiken kunnen zowel leerling
wirr006.gif
(linkshandige mode 2) als instructeur( mode 1) met dezelfde zender sturen.
Daar heb ik dus even ontzettend niet zitten opletten. :oops: :oops: :oops:
Ik heb een soortgelijke oplossing bij mijn JR X-388 ooit wel eens toegepast, omdat een Engelse vliegvriend Mode 2 vliegt. Zo kon hij met de linkerstick tussen duim en wijsvinger -van zijn rechterhand- mijn (delta)hellingzwevertje gewoon besturen. En als ik de zender terughad vloog ik gewoon verder met mijn Mode 1. Grote pret op de helling voor Capt. Cooks monument bij Middlesborough!

P.S. Wat een schitterende smilies!

Het vliegen met gesplitste functies (hoogte en rol) is inderdaad nauwkeuriger. Ik heb zelf op die manier leren vliegen en leer het ook andere zo aan.
Het feit dat bij "echte" vliegtuigen de rol en hoogteroer functie op één stick zitten snijdt geen hout. Ik heb 11 jaar lang mijn vliegbrevet gehad en weet dit uit ervaring.
ls je met een vliegtuig vliegt dan vlieg je met de knuppel "neutraal". Dit geld voor het hoogteroer en de rolroeren. Ga je langzamer vliegen dan is meer "up" nodig op de vleugel meer draagkracht te laten opwekken om zo op gelijke hoogte te blijven. Wanneer je constand met een getrokken stick zou moeten vliegen dan heb je na 5 minuten een lame hand. Ook wordt het vrijwel onmogelijk om goede stabile bochten te maken omdat je dan tegen twee krachten in moet werken. Voor sneller vliegen en "down" geven geldt natuurlijk hetzelfde!
Nee, zo werkt het niet! Als je langzamer gaat vliegen zal je op het moment dat je de gewenste snelheid hebt bereikt met de trim het hoogte roer zo verstellen dat de stick weer "neutraal" staat. DIT GELDT OOK VOOR DE F16!!!!!
Het is natuurlijk zo dat je het makkelijkste vliegt zoals het je geleerd is dus raad ik niemand aan zomaar om te schakelen. Toch kan ik het meestal vrij snel zien als iemand met rolroeren en hoogteroer op één stick vliegt. Vooral tijdens de aanvlucht voor de landing is het goed te zien dat hij/zij tegen twee veren in moet sturen waardoor het vliegbeeld wat "waggelender" is dan nodig is.
Geeft niets hoor als je maar lekker kunt vliegen!!!

Hoi,

dit is echt een persoonlijke beredenering hoor van die mode1-4.

Ik vlieg links rolroeren/remklappen en rechts hoogte/richting... beredenering? Gewoon begonnen met 2-kanaals zwever, gescheiden hoogte en richting. Toen ik overging op 3-kanaals zwevers raadden clubgenoten mij aan de richtingsroer funktie te vervangen door de rolroerfunktie (gewoon een logische beredenering). Toen daar nog remklappen bij kwamen werd het voor mij dus de zojuist beschreven modus.
Ik heb het wel eens geprobeerd hoor... rolroeren en hoogte rechts samen en andersom... maar tot op heden (misschien kan een vliegsimulator me nog helpen door een winter lang anders te vliegen :)) vlieg ik het liefst rolroeren en hoogte gescheiden.

Maar mijn conclusie blijft dat ieder voor zich hier zijn verhaal zal kunnen opschrijven, alles goed.

In 1:1 zwevers vliegen ze richtingsroer met pedalen en rolroeren/hoogte op de stick.. tja... zoals Dirk al zei...

PS Micha ik ben ook linkshandig, maar mijn hoogte funktie op rechts gaat goed gecontrolleerd hoor :) :)

Ik vlieg met MODE2, dus:

links - gas en richtingsroer
rechts - hoogte en rolroer

Waarbij vol-gas van je af en stationair naar je toe.
Op de 3 stuurfuncties heb ik meestal een exponentiële zodat om het middelpunt de uitslag niet te groot is.

't Is maar wat je aangeleerd en/of gewend bent (denk ik).

http://flying.to/mca

Ik snap de discussie over linkshandigen niet helemaal. Ik ben zelf linkshandig en en ik vlieg gewoon dezelfde mode als (bijna) iedereen bij ons op de club. Het voordeel daarvan is, dat je evt. met het vliegtuig van een ander kan vliegen zonder problemen.
Als linkshandige voel ik me daardoor echt niet gehandicapt. Er zijn slechtere aanpassingen te bedenken voor linkshandigen (bv botermesjes).

O ja, ik vlieg mode 1

Dirk zei:
1:1 vliegen, met stick rol en hoogte gecombineerd rechterhand , throtle links (o.a. Piper Cub's) staartroer, pedalen...

1:1 vliegers vliegen meestal met de linker hand links rol en hoogte en met rechts het gas, de avionica en de koffie.. (de voetjes voor het rudder)

alleen de tandemseater jetfighters, enkele zwevers en een aantal aerobatic toestellen hebben de stick voor de rechter hand

de meeste toestellen hebben de piloten zij aan zij, en het gas in het midden..
(bij toestellen met stick is het trouwens op aanvraag te bestellen er een 2e gashandle bij in te bouwen zodat de piloot met rechts kan vliegen.. nadeel is dat je dan dat je steeds van hand moet wisselen om de avionica te bedienen..

wat betreft single of dual stick.. mode x of wat dan ook..

het maakt allemaal geen ene <####> uit. het is hoe je het leert..

sommige mensen beweren dat als je ooit een manier hebt aangeleerd, dat je nooit met een ander manier goed kan vliegen..

mijn mening: onzin.

ik vloog vroeger zwevers (beperkt bestuurd) met een heleboel verschillende manieren van stick indeling..

nu vlieg ik dual stick omdat dat op de club standaard is. (en dan nog is met het gas vol = naar achter)..
hoe onlogisch dat ook is.. je leert het zo..

bij een indoor meeting in alphen kreeg ik trouwens wel even zweetdruppeltjes toen ik een stick in mijn handen kreeg. waarvan verteld was dat het single stick was.. en het eigenlijk dual stick was, met het gas goed om :P

ofwel, van te voren even goed kijken welke stick wat doet.. dan is het geen probleem.. gewoon blijven na denken, en niet op "gevoel" gaan vliegen.

mvg
Rico.

mvg
Rico.

@Tanja,

Wat is nu weer een rechtshandig botermesje, laat maar zitten vliegt toch niet.

Volgens mij heb ik ook nog een ander voordeel gevonden van rechtshandig vliegen als linkshandige. Ik kan ook met rechts enigzins een muis bedienen, wel handig op het werk als je ff achter het systeem zit van collega. Om het een of ander uit te leggen, de intelligente vragen komen altijd terecht bij de mensen met een dominante rechtse hersenhelft. Dus ik voel mijn eigen ook niet gehandicapt.

@Rico

'gewoon blijven na denken, en niet op "gevoel" gaan vliegen. '

Ben ik het niet mee eens, volgens mij kun je 'mooiste' vliegen als stuurbewegingen vanuit je onderbewuste komen. Je denkt ik wil nu een bochje naar de bosrand maken ofzo, en je handen/vingers weten vanzelf welke beweging nodig is. En het maakt dan niet uit of je rechtop, op z'n kop, achteruit, zijdelings of wat dan ook vliegt. En dat correctie's ook vanzelf gaan, het denkwerk zit hem dan meer voor de vlucht of achter de simulator.

Ik hoop dat we nu niet te ver Off Topic gaan, shit wat kan het mij ook verreken.

Groetjes,

Rick

Het maakt ook allemaal niet zo veel uit, toch nog even het volgende, ik ben webdesigner en linkshandig maar ik heb m'n muis rechts. Ik breng gemiddeld 8 uur per dag achter de computer door en ben constant met m'n muis in de weer.
Tot mijn verbazing merkte ik het volgende toen ik een keer iets moest tekenen: hoewel ik m'n muis altijd rechtshandig gebruik (in combinatie met m'n toetsenbord) kon met m'n muis in m'n linkerhand veel beter bepaalde vormen op het scherm tekenen. Voor mezelf is dit het bewijs dat hoeveel je ook oefent je oog handcoördinatie beter is als je als linkshandige je linkerhand gebruikt. Voor mij een reden te meer om eigenwijs een linkshandige mode 2 te kiezen. Toen ik begon dacht ik dat mode 2 beter was maar ik denk na het lezen van al deze reacties dat mode 1 of 2 niet zo veel uitmaakt, als ik nu zou beginnen zou ik misschien voor mode 1 kiezen. Echter op grond van mijn ervaring met m'n computer zou ik een linkshandige nooit aanraden om de voornaamste functies op de rechter knuppel te zetten.

Verder heb ik op m'n linker knuppel de veer voor de rol functie op z'n lost staan en de veer voor hoogte roer juist strak aangedraaid Op deze manier vind ik het makkelijk om te voelen hoe ik stuur.

Rico zei:
ofwel, van te voren even goed kijken welke stick wat doet.. dan is het geen probleem.. gewoon blijven na denken, en niet op "gevoel" gaan vliegen.
Ik streef er juist naar om op m'n gevoel te vliegen en ik denk dat je in veel situaties geen tijd hebt om na te denken. Je kan toch niet bij iedere stuurbeweging denken "vliegtuig komt op me af in bocht - rollen zit links- laagste vleugel zit links - nu moet de linker stick in de richting van de laagste vleugel en dus naar links" enz.

Micha zei:
Verder heb ik op m'n linker knuppel de veer voor de rol functie op z'n lost staan en de veer voor hoogte roer juist strak aangedraaid Op deze manier vind ik het makkelijk om te voelen hoe ik stuur.

Als ik dit goed lees centreerd jou stick vrijwel niet vanzelf op de rolroer functie. op die manier denk ik niet dat je de middenstand van de stick voelt waardoor je waarschijnlijk niet "voelt" of de stick voor de rolroeren neutraal (in het midden) staat.
Bij het hoogteroer moet je waarschijnlijk vrij veel "kracht" gebruiken om de stick te kunnen bewegen. Dit zal eerder leiden tot vermoeide vingers en hand waardoor je het gevoel veel sneller zal verliezen.

Dit zal vermoedelijk allemaal leiden tot veel stuurfouten die bij een normale instelling van de stick niet zo snel zullen voorkomen. Op deze manier maak je het jezelf alleen maar onnodig lastig.

Ik gebruik lange knuppels en een zender pult en krijg dus niet zo snel vermoeide vingers, ook centreert de rol functie wel goed, er is alleen een verschil in weerstand voelbaar. Ik ben hier echter nog wel mee aan het experimenteren. En ik vraag me af of er meer mensen zijn die dit zo doen.

mijn reactie resulteerd uit mijn eigen bevinding. Enige tijd geleden bleef een van de sticks van mijn zender in de hoeken staan de beide veertjes konden de stick niet meer naar de neutraal stand trekken. Op die manier was absoluut niet te vliegen. het constant "bewust" terugsturen naar de middenstand is zeer vermoeiend en was dan ook niet lang genoeg vol te houden bovendien koste het extra kracht waardoor die vermoeidheid eerder toesloeg.

Ik denk dat het bij Heli vliegen en misschien ook wel bij F3A (kunstvlucht) nog eens niet zoveel uitmaakt of je links of rechtshandig bent, je hebt beide knuisjes even hard nodig of het moet zijn dat je met onderstaande zender vliegt:

DSCF0166.JPG

Op de rechter stick zit, Nick Roll en Staartrotor(draaibeweging), links alleen pitch, dit noemen ze ook Single Stick. Gaat blijkbaar ook goed, deze zender is namelijk van Curtis Youngblood, onder andere meervoudig Wereldkampioen F3C Heli en winnaar van enkele toonaangevende Heli 3D wedstrijden.

Rick

Dit is een voort borduursel op de oude amerikaanse single stick zender. Die had maar een stick waarop die 3 funties geregeld werden en een schuif aan de zijkant waarmee het gas geregeld werd. alle extra functies zaten toen naast die gasschuif en werden door de andere vingers van de linkerhand bediend. De zender lag toen op je linkeronderarm/pols en je linkerhand bediende aan de rechterzijkant van de zender alle knop en schuif funties wardoor je rechterhand die ene stick met 3 functies kon bedienen.

Back