Wie weet hoe je Loodaccu's weer leven inblaasd?

Hey mensen,

Ik heb van veel accu's verstand, behalve van die goedkope loodaccu's :D .

Ik heb 2 loodaccu's (geen gel dus) gekregen die een beetje futloos zijn.
Als ik ze vol laad kom ik maar tot een nominale spanning van 12.7 volt ofzo. Opzich is dit geen gekke spanning hoewel een verse accu toch wel wat meer voltage geeft. Als je stroom begint af te tappen in korte tijd zakken de accu's in.

De vraag is:
Wie weet hoe je een loodaccu weer nieuw leven in kunt blazen.
Voor veel cellen is er wel een recycle programma, maar wat kan ik het beste doen bij mijn loodaccu's?

Alvast bedankt voor de moeite :!:


( Heb je al op de zoek knop gedrukt en het forum afgezocht? Ja maar helaas zonder resultaat. )
 
Vaak willen ze weer wat beter worden als je ze constant op een lage stroom (bv. 100mAh) laadt.
 
Ex alarm installatie lood-gel accus?

Die zijn juist door het constante lage stroom laden naar de knoppen geholpen,..

Als je er nieuwe gel in zou kunnen krijgen..
 
Harmpy35 zei:
.....Ik heb 2 loodaccu's (geen gel dus) gekregen die een beetje futloos zijn.

Niek zei:
Ex alarm installatie lood-gel accus?

Die zijn juist door het constante lage stroom laden naar de knoppen geholpen,..

Als je er nieuwe gel in zou kunnen krijgen..


Ach, ik heb Ex alarm installatie lood accu's en die doen het nog prima......
 
Loodaccu's hebben het meeste te lijden van langdurig staan zonder dat ze op spanning worden gehouden. Zeker wanneer ze ontladen weggezet worden zijn ze binnen enkele dagen! naar de knoppen. Een loodaccu moet je ook nooit druppelladen, dat is net zo funest! Een GOEDE loodacculader zal een volle accu op spanning houden ZONDER dat er nog laadstroom loopt. Nou ja, er loopt misschien een paar milliAmpére maar dat kan geen kwaad.
Op de platen van een accu die langduring ongebruikt staat zal een sulfaatlaag komen die je niet meer weg krijgt! Ook het vervangen van de gell (bij een gellaccu) of het accuzuur zal hiertegen niet helpen. Zo'n accu kan je dus definitief afgeschrijven, helaas maar het is niet anders. Overigens is de levensduur van een loodaccu die intensief gebruikt wordt meestal niet veel meer dan 5 á 6 jaar. Ook dat is iets dat veel mensen vergeten. Kom nu niet met verhalen van loodaccu's die wel meer dan 10 jaar oud zijn en nog steeds prima werken. Die accu's zijn er ook ja. Dat zijn bijvoorbeeld accu's in een hele grote noodstroominstallatie van een ziekenhuis of zo. Die hoge kwaliteitsaccu's hangen hun leven lang aan de lader die ze keurig netjes en op een veilige manier op spanning houdt. Één keer per jaar wordt die installatie getest en verder hoeven ze niets te doen want zo vaak valt het lichtnet hier niet uit. Dergelijke accu's houden het heel lang vol. Kijken we echter naar een auto accu dan zal je zien dat een accu van iemand die veel korte stukjes rijdt, en dus vaak moet starten, binnen 5 jaar aan vervanging toe is. Iemand die alleen maar van en naar z'n werk rijdt en dan een redelijke afstand rijdt doen misschien wel 8 jaar met z'n accu.
Wanneer je DIT ARTIKEL eens leest weet je een hoop meer over de loodaccu.
 
Ah , bedankt allemaal voor de reacties.

@niek,
Er staat Pb. op de accu, dus ik ga er vanuit dat het geen Gell accu is.
Als je de toplaag van een loodaccu (don't try this at home folks) afhaald zie je wel dopjes zitten. Maar of je de accu kunt hervullen weet ik niet.

@mohammed,
Bedankt voor de link, ik heb hem doorgelezen maar kan niet echt tot een oplossing komen. Maar wel weer wat geleerd :wink:

@Ernst,
Bedankt voor je duidelijke uitleg. Het wordt dus tijd voor een goede loodaccu lader begrijp ik wel. Ik zal je artiekel nog eens aandachtig doorlezen. Zo te zien staat er veel interessants in.

Maar nu,
Kun je die loodaccu's onderwerpen aan een verversingsprogramma?
Dat heb ik nog niet echt ergens uit kunnen halen.

Groeten, en bedankt :!:
 
Harmpy35 zei:
Er staat Pb. op de accu, dus ik ga er vanuit dat het geen Gell accu is.
Het kan heel goed een gell accu zijn. Die gell is het elektrolyt (het "accuzuur") dat ik de accu zit. Dit is in gell vorm en niet vloeibaar zoals in een "gewone" loodaccu.

Harmpy35 zei:
Maar nu,
Kun je die loodaccu's onderwerpen aan een verversingsprogramma?
Dat heb ik nog niet echt ergens uit kunnen halen.
Als je mijn eerste reactie goed leest weet je het antwoord al. NEE DUS, als de loodaccu eenmaal slecht is geworden kan je er zo goed als niets meer aan doen. Enkele keren laden en ontladen (tot slechts 50% ontladen!) kan een klein beetje helpen maar je krijgt de accu nooit meer terug naar "normaal".
 
hallo



wel effe alles lezen

hier een uitknipsel uit de info die bij het printje staat


Die sulfatering kan ontstaan door veroudering, door niet-optimale laad/ontlaadcycli of door te langdurige opslag in ontladen toestand. Dat laatste komt met name vaak voor bij accu's van motorfietsen en klassieke sportwagens, omdat die een flink deel van het jaar een gedwongen `winterslaap' houden. Om daar iets aan te doen heeft Elektuur al jaren geleden een speciale lader ontworpen die accu's tijdens een langdurige winterstop in conditie houdt.


voor al in conditie houdt is belangrijk

wel oppassen als je dit gaat proberen
als je een verouderde gesulfateerde accu open maakt dan zul je meteen weten waarom je de accu niet meer tot leven kunt roepen


een PB (lood) accu bestaat uit een raamwerk waar een pasta in zit die verschillende metalen bevat
meestal lood denk ik maar soms ook zilver en dies meer
als je accu nu oud word dan komen er barstjes in de lood pasta en begint die te lossen van het raamwerk
zo vallen er stukje (heel klein) naar beneden en laten daar eigenlijk tussen de verschillende platen kortsluiting ontstaan
het sulfaat is de witte uitslag die op de platen gevormd wordt
door die aanslag is er een deel van de platen bedekt en kan geen stroom meer laten lopen (ionen geloof ik)
nu zou je eigenlijk die accuplaten moeten kunnen schoon borstelen en terug de gaten en barstjes opvullen om weer een goed werkende accu te hebben
in india doen ze dat maar we zitten in belgië en nederland dus hier zie ik dit niet zosnel zien gebeuren
en met de nieuwe accu bakken kan het niet meer daar ge die niet meer open krijgt
die waar ik over spreek die waren met een soort teer dicht gegoten

het is simpel kapot is kapot gewoon mooi netjes naar het container park brengen en nieuwe kopen

groeten raf
 
Helaas voor Paul maar ik ben het met Raf eens. Dit soort schakelingen duiken regelmatig op. Ooit heb ik wel eens zo iets geprobeerd maar het werkte echt niet. Wat men doet is door middel van een step up schakeling (een soort bobine effect) hele hoge spanningspieken (tot wel 120V!) op de accu zetten. Die spanningspieken zouden de loodsulfide weer om moeten zetten in lood en zwavel. Die zwavel moet weer opgelost worden in het accuzuur en het lood moet weer terug gaan naar de platen. Dat laatste is moeilijk te realiseren omdat je de lood atomen niet kunt vertellen dat ze alleen maar op de platen mogen neerslaan.
Een echt gesulfateerde accu krijg je niet meer goed. Heb je een accu die nog wel werkt maar door sulfatering een lage capaciteid heeft en nog maar weinig stroom kan leveren dan kan je hem een beetje oppeppen. Helemaal 100% krijg je hem echt niet meer. Hoe slechter de accu is hoe minder je hem weer kan oppeppen.
Deze schakelingen schijnen de sulfatering wel voor een groot deel te voorkomen. Wanneer je dus een dergelijke schakeling op je accu aansluit kan je de accu lange tijd goed houden. Omdat de schakeling wel een (klein) beetje stroom gebruikt zal de "zelfontlading" van de accu sneller gaan. Je moet de accu wel regelmatig bijladen. Helaas kan je de accu met deze schakeling eraan gekoppeld niet constant aan de lader laten hangen. De hoge spanningspieken kunnen de lader mollen en zeker het laadproces verstoren.
Op Schiphol heb ik een poos geleden een "accuconditioner" gezien. In een winkel werden deze dingen aangeboden om accu's van auto's die langdurig op de langparkeerplaatsen staan in conditie te houden. Het was een schakelingetje zoiets als die van elektuur met een zonnecel als energiebron. Door hem simpel op de cigarettenaansluiting aan te sluiten werd de accu "bijgeladen" als de zon scheen en kreeg hij regelmatig hoge spanningspieken om sulfatering te voorkomen. Ik twijfel sterk aan de goede werking hiervan. De zonnecellen zullen de zelfontlading voor het grootste deel wel opvangen dus dat zal wel werken. De desulfatering zal vrijwel niet werken omdat de lange draden van de auto de hoge spanningspieken voor een heel groot deel wegfilterd. Als ze bij de accu aankomen is er weinig van zo'n piek over om nog te kunnen werken. Wil het nut hebben dan moet je de schakeling rechtstreeks op de accupolen aansluiten. Je kan beter ook de accu polen los maken omdat je nooit weet wat die hoge spanningspieken voor "schade" aan kunnen richten aan de autoelektronica. De lange draden filteren wel een hoop weg maar pieken van meer dan 30V blijven wel over en of een boordcomputer dat nu leuk vindt..... Ik denk het niet.
 
hallo ernst


de nieuwe laad toestanden in de auto's waar ik aan werk die werken met hogere spanningen

het princiepe is als volgt

je start dus je accu gaat leeg (legerder)
als je motor draait dat gaat de regelaar van de alternator die in de eecV modulle zit de accu laden met een hogere spanning dan 13.83
laat zeggen met 30 volt
als de accu dan weer op pijl is dan schakelt de processor terug naar 13.83
om de conditie van de accu op pijl te houden
dus de electronica kan die 30 volt wel aan denk ik
het is juist wat doet de eecV modulle sturen via een data bus
het kan zijn dat die eecV de spannings stabilisatoren in de modulles en andere electronica ook via die bus waar schuwt van hela kereltjes er komt een spanning aan van 30 volt ff allemaal een tandje bij steken en terug schakelen die spanning

en via de sigaren aansteker gaat die waarschuwing zeker niet aan die modulles worden doorgegeven en dus pffffffffffftttttttttttttt
en de garagist weer tevreden


groeten raf
 
Helaas heb je de werking niet helemaal goed begrepen Raf. De generator wordt na het starten van de motor zo geschakeld dat de spanning tot 30V oploopt als je de accu er niet op aansluit!!!!!!!!!!!!! Zolang de accu aangesloten is zal de spanning NOOIT hoger kunnen worden dan een paar volt boven de accuspanning. Omdat er heel snel geladen wordt zal de accuspanning van een accu die vrijwel vol is rond de 14,5V zijn. De boordspanning zal dus vrijwel nooit hoger worden dan zo'n 16V en dat kan de rest van de elektronica makkelijk aan, zeker als er bij het ontwerp rekening mee is gehouden.
Als de computer meet dat de accuspanning ongeveer 14,6V is concludeerd hij dat de accu vol is en dat het snelle laden niet meer nodig is. Op dat moment wordt de generator teruggeschakeld naar de onderhoudsspanning van 13,8V.
Men doet dit om de accu na het starten binnen zo kort mogelijke tijd weer helemaal vol te hebben. Wanneer de generator altijd 13,8V afgeeft zal de accu steeds langzamer geladen worden naarmate hij voller wordt. Het kan dan dus heel lang duren voordat de accu weer helemaal vol is. Wanneer je steeds korte stukjes rijdt of vaak moet starten raakt de accu snel leeg en moet je regelmatig een flink stuk gaan rijden om de accu weer vol te krijgen en te houden.
Met andere woorden de boordspanning van de auto wordt niet hoger dan zo'n 16V dus is er geen signaal nodig naar de rest van de electronica om die 30V te kunnen verwerken. Het is zelfs zo dat je de meeste moderne auto's niet meer zonder accu mag laten draaien om te voorkomen dat er een te hoge spanning op de rest van de elektronica komt te staan. De meeste kunnen niet eens meer draaien zonder accu. Ik heb een diesel maar zonder accu doet hij helemaal niets meer. In de handleiding wordt ook gewaarschuwd om nooit de accu los te maken bij een draaiende motor. De kans op schade aan de boordcomputer is dan heel groot en die schade valt niet onder de garantie! Ook het gebruik van startkabels wordt afgeraden!
Maar we dwalen nu wel erg van het modelbouw onderwerp af ben ik bang. :oops:
 
hallo

ernst dit is mijn vak en dat doe ik reeds 30 jaar
de EECV modulle die in de wagens zit regelt heel de zaak
juist om te voorkomen dat de accu door korte stukjes terijden leeg zou geraken is die hogere spanning bedoeld
het los koppeln van de accu is niet alleen om dat door de hogere spaningspieken alles defect kangeraken maar heeft meer oorzaken waarom die niet mag los gekoppeld worden
maar ik mag niet alles vrijgeven er is nog zoiets als febrieks geheimen en ik wil mijn job nog niet kwijt

groeten raf

ps ik krijg van het bedrijf dikke handleidingen om door te lezen waar zulke zaken in staan en het zou mij verwonderen dat ge aan zulke fabrieks handleidingen zou geraken
 
Ik weet dat er meer oorzaken zijn waarom de accu niet losgemaakt mag worden maar de belangrijkste is de hoge spanning die de generator dan gaat opwekken. De monteur bij de garage waar ik m'n auto gekocht heb heeft mij het één en ander uitgelegd. Hoewel het al heel wat jaren geleden is ken ik een aantal van de monteurs daar goed omdat ik tijdens mijn schoolvakanties enkele jaren daar gewerkt heb. Het is echt zo dat de boordspanning nooit hoger wordt dan zo'n 16V. Ik heb het zelf gemeten! Direct na het starten liep er een laadstroom van ruim 30Amp. Gemeten met een Ampéretang om de + draad vanaf de generator. De spanning op de generator klemmen was 16,2V en de accuspanning was 14,8V. Binnen 5 minuten was de accu op weer spanning en werd de generator teruggeschakeld naar 13,7V.
Zoals ik ook als schreef gebruikt men deze truc inderdaad om de accu weer snel te laden en zo te voorkomen dat hij leeg raakt tijdens korte ritjes of veelvuldig starten.
Goed ik ga naar bed, pas zondag kan weer op het forum komen. Tot dan.
 
Allemaal leuk om te proberen natuurlijk, maar lood accu's die op zijn kun je helaas geen nieuw leven inblazen. Zou geweldig zijn als het kon, maar helaas, op is op.
Blijft maar 1 optie: afvoeren.
 
Als je een loodaccu van een draaiende wagen loskoppelt help je gewoon vrijwel onmiddellijk de spanningsregeling/laadregeling van je ALTERNATOR op.
Flits gedaan, minstens 300€ kosten aan herbouwen v/d alternator.
(en eventueel andere gevoelige elektronische elemente....)

De accu dient tevens als buffer, inderdaad om de piekspanningen af te vlakken, hij fungeert immers ook als (trage maar grote) elko.

Pb-(gel) accu's of gewone met water (in beiden zit zwavelzuur) gaan kapot door te lang diep ontladen te zijn => verzwaveling, of overladen, dan treedt er een verlies aan vocht op (productie van waterstof en zuurstof) met gevolg uitdroging van je gel-accu. Het hangt van de kwaliteit van de laadelektronika af hoe lang de accu het vol houdt.

Algemene regel blijft: lood accu stuk -> vuilbak, jammer.....

greets,

steven

PS: geen enkele wagen (behalve de nieuwste op standaard 24V) lacht met 30V boordspanning, "geheime" (ahum) documenten of niet, als je de accu loskoppelt, en de hele wagen op 30V zet, bestel dan maar snel een taxi ;-)
 
Hallo,


Gelijk heeft Steven D.
Vroeger ben ik een tijd werkzaam geweest in een bedrijf dat autoalternatoren herstelde.
De herstelde alternatoren werden uiteraard steeds op een proefbank getest en het is meermaals gebeurd dat tijdens een test een aansluiting
naar de batterij loskwam met als gevolg dat je overnieuw kon beginnen.
Geloof me of niet : soms kon je horen dat er een of meerdere regeldioden uit mekaar "sprongen"
We hebben eens een test gedaan met een alternator en kwamen uit rond de 70 volt piekspanning. Verder kwamen we niet :hij had de geest gegeven.

Dus: nooit of nooit je autobatterijaansluiting losmaken met draaiende motor!!

Mvg,

Paul Siemons
 
Back
Top