Wie weet welke (4cc) trainer dit is (opgelost: Prima van Svenson)

Een poosje geleden alweer kocht ik van iemand een nog nieuwe OS-Max 4cc motor, maar hij wilde die alleen verkopen als ik de bijbehorende, nog niet afgebouwde trainer er bij nam. Onlangs zag ik hem weer staan en besloot hem toch maar eens af te gaan maken, om hem daarna wellicht te verkopen aan iemand die een trainer zoekt. Om dat met goed fatsoen te kunnen doen moest ik natuurlijk wel eerst weten of de kist ook als trainer vliegt en alle examenfiguren er mee gevlogen kunnen worden.

Dit moest ik doen om hem af te maken.
De vleugel was al helemaal af, inclusief de oratex bekleding.
Voor de romp moest nog een motor/batterij deksel worden gemaakt en de vleugelbevestiging worden gemonteerd. Tevens heb ik het brandschot verdikt, ivm het veranderen naar electro. Vervolgens besturing ingebouwd en gefolied.

Inmiddels heb ik hem ingevlogen en hij vliegt het beste met 300 gram aan 3S lipo's in z'n neus. Dat bleek een 2200 MAh accu en 100 gram lood, Maar ik heb hem nu met 2 x 2200 MAh 3S lipo (parallel geschakeld) vliegend. Dan kun je er twee keer zo lang mee in de lucht blijven :D.

Rara om welk vliegtuig gaat het hier :help:

[EDIT] Met dank aan de snelle reageerders, heeft het modelbouwforum z'n werk weer gedaan !
Het gaat om de Prima van de firma Svenson

De trainer heeft een spanwijdte van 139 cm en is 100cm lang.
De vleugel heeft een halfsymmetrisch profiel.
Het was geen ARF, maar een bouwkit, waarbij op het balsa was geprint, waar de spanten van de romp e.d moeten komen.
De staart is uit spanten opgebouwd ipv massief balsa.

Hieronder de foto's.

6950129230_da6ca64ba5_b.jpg

6950128168_80491aea79_b.jpg

6950130258_f39162c107_b.jpg

7096204317_5fa0feef74_b.jpg

7096202089_dc9b6a3d95_b.jpg

Laatst bewerkt:
Bedankt voor het meedenken.

De Graupner Taxi 1 is het zeker niet, want daar ben ik 30 jaar geleden zelf mee begonnen.

Hieronder een foto van de Graupner Taxi 2 met een andere vorm romp. Die heeft ook geen rolroeren en heeft 150 cm spanwijdte.

Mocht je op een andere Graupner TAXI doelen, mail dan svp even een link naar een foto.

watermerk.php

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb hem zelf gehad maar weet nog dat het een lekker vlot te vliegen model was en erg vergevingsgezind bij het landen.

Dat is idd een Prima van Svenson, en dit is een leuk toestel.
Heb er verleden jaar nog een gebouwd met BL aandrijving.
Was vroeger een populaire rolroertrainer, en zoals veel Svenson modellen
een strak en voorspelbaar vliegend toestel.

DSC04420.jpg

:yes:Bingo!

Ik heb de foto's van jullie goed bekeken en zelfs de soort wielen zijn hetzelfde als bij mij. Het Modelbouwforum heeft z'n werk dus weer binnen een paar uur gedaan!

Binnenkort is er dus wellicht een Prima te koop in dit theater. Ik wil hem echter eerst zelf nog even verder afstellen en het juiste zwaartepunt bepalen. BTW mocht een van jullie zwaartepunt weten, dan zou dat mooi zijn. Ik ben begonnen met op 33% van de neuslijst te vliegen, maar dan was hij nerveus viel over een vleugel weg tijdens de stall test en bleef maar door zweven tijdens de landing. Niet echt lekker voor een beginner. Met het zwaartepunt verder naar voren vliegt hij echter meteen verbazend stabiel voor een relatief klein vliegtuig.

Schitterende kist die Prima en was tot voor enkele maanden te zien in mijn avatar. Gebruikte hem nog voor de F3Open fun wedstrijden. Daarna weggegeven aan een clublid van 14 jaar.

Heb er één gehad met 5 cc Enya, 4cc OS FSR en een Webra black head 6,5cc met pijp.:D

Leuk om te zien dat er nog een paar rondvliegen.

Stevo

toestelletje doet idd zijn naam eer aan, een prima kistje.
Was mijn tweede toestel, en eerste aileron kist.
vloog m met een webra.20 speed met reso.

Heb er ooit ook een twee mororige uitvoering van gebouwd, met twee maal OS .20fp, álá twinmustang, en wat heb je dan?
een primatwin ;-)

gr, Nico

Back