Wie weet welke lijm hier op deze foto staat?

CA primen kan zeer zeker wel mr. Micropropsport ;) Met een polyolefin primer krijg je een betere hechting op moeilijk lijmbare thermoplasten zoals pe, pp, ptfe, je kan er zelfs siliconenrubber mee lijmen, daarvoor heb ik zelf een tijd geleden een test gedaan in ons lab en voor deze toepassing kwam Loctite SF 770 als beste naar boven, je kan daarmee met ca een relatief goede lijmverbinding maken terwijl zonder primer de ca of bv epoxy er zo vanaf valt

wat betreft het lamineren van bros geworden kunstof….. blijft een beetje als “water naar de zee brengen” je verstevigd bijvoorbeeld een staartstuk en bij een volgende landing breekt het vlak voor je reparatie, naar mijn mening kan je het beste de kunstof romp als vintage model op de kast zetten en een gfk rompie nemen,
er zijn wel lamineerharsen die taai/flexibel zijn maar om die succesvol toe te passen word het al heel snel te zwaar, waarom dat leg ik je wel een keer uit bij een bakkie omdat er anders weer een discussie ontstaat over welk harstype beter is….. en er commentaar komt dat dit niet gevraagd word in het topic,
P.s. @Helikapoter het is niet mijn insteek om hier populair te doen ofzo, ik probeer alleen maar een stuk kennis te delen aan mensen die het interesseren, sorry als je je daar aan gestoord hebt, ik zou daarop nog kunnen zeggen: “ “doorscrollen is ook een optie” ;)

Epoxylijm in emmers van 25kg of vaten (225 kg) is voor de grotere verbruiker vrij normaal, voor de gemiddelde gebruiker zijn de 400ml duo cartridges het meest toegepast, de prijs per kg word echt drastisch lager in grootvepakking

Tijd terug al een vraag gekregen van een hele goede bouwer hier om een topic te openen en die komt er vanzelf wel, de verhuizing is een feit, en nu heerlijk een prachtige hobbyzolder inrichten
 
Laatst bewerkt:
Ik heb denk ik nog wel een nieuwe verpakking liggen.
Die kan ik je wel sturen, of via Wil.
Enige nadeel is dat het EPS en XPS opvreet, ik weet niet of Stabilit dat ook deed.
Maar het word zo hard dat je er schroefdraad in kan tappen.
Nadeel van die hardheid (ook bij echte Stabilit) is dat het breekt als het op een flexibel oppervlak zit.

Een kennis van me die bij TNO werkt en ook modelvlieger is had een emmer Araldite.
Dat kocht ie groot in en was exact hetzelfde als Araldite, alleen kocht ie het ergens anders.
Araldite is gewoon een merknaam, de basis is volgens mij gewoon een epoxy.
En ik had een tijd geleden ook lijm die nog veel sterker was, daar was mijn Opel Speedster mee in elkaar gelijmd.
Allemaal epoxybasis met diverse toevoegingen.
Het was ook geleidend, dus er zat metaal in.

GJ
Heeft nog geen haast, maar het aanbod is top :thumbsup:
Het opvreten van pieperdepiep gaat al vrij snel, ps (polystyreen) word snel aangetast xps / eps is qua basis hetzelfde materiaal als de witte plastic koffiebekertjes, dus als je snel wilt testen of een lijm op eps/xps kan dan kan je beste ff testen op een bekertje (zal jij vast al weten maar wellicht weer handig voor de gene die het niet weten)
Overigens, het verschil tussen eps en xps isnde manier waarop het geschuimd word,
XPS staat voor crosslinked Poly Styreen
EPS staat voor Expanded Poly Styreen
 
Heeft nog geen haast, maar het aanbod is top :thumbsup:
Het opvreten van pieperdepiep gaat al vrij snel, ps (polystyreen) word snel aangetast xps / eps is qua basis hetzelfde materiaal als de witte plastic koffiebekertjes, dus als je snel wilt testen of een lijm op eps/xps kan dan kan je beste ff testen op een bekertje (zal jij vast al weten maar wellicht weer handig voor de gene die het niet weten)
Overigens, het verschil tussen eps en xps isnde manier waarop het geschuimd word,
XPS staat voor crosslinked Poly Styreen
EPS staat voor Expanded Poly Styreen
dat testen op een bekertje is een goed idee, ware het niet die die dingen tegenwoordig nergens meer te koop zijn……En een test op een kartonnen bekertje is niet echt representatief ;)
 
Je kan ook testen op een plaatje EPS.
Bij elke bouwmarkt kan je een plaatje kopen voor een euro of zo.
1cm dik is genoeg.

GJ
 
is het niet allebei? Ik ben een volledige leek op dit gebied, maar fungeert de extruder niet als katalysator voor de cross-link polymerisatie?
 
Bij EPS worden vooraf opgeschuimde korrels in een mal geperst en met hete stoom verder geexpandeert en tot 1 geheel geperst.
Bij XPS word het nog niet geschuimde polystyreen in een mal geperst (geextrudeert) en in de mal opgeschuimd
 
De beschrijving van de rijksoverheid klopt dus niet. [emoji4]

Bijkans beter om vleugelkernen van te snijden. Wat ik begreep uit de literatuur, dat bij buigkrachten de EPS korrels zich ietwat kunnen lossen, de vleugel daar op slijt.

Om in 'laser' methode te bouwen, wordt XPS gebuikt, in spantenbouw van zekere dikte.
Nadat de opzet in blokken is opzezet en verlijmd met liggers, wordt de vleugel pas lang de mallen gesneden. Daarop kan ingedekt worden. Waarom dat 'laser' heet weet ik niet.
Maar zo benoemd in een nifty boekje over vliegertjes bouwen in schuim-balsa-composiet.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top