Wie weet welke lijm hier op deze foto staat?

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door BenNano, 16 okt 2022.

Tags:
  1. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    CA primen kan zeer zeker wel mr. Micropropsport ;) Met een polyolefin primer krijg je een betere hechting op moeilijk lijmbare thermoplasten zoals pe, pp, ptfe, je kan er zelfs siliconenrubber mee lijmen, daarvoor heb ik zelf een tijd geleden een test gedaan in ons lab en voor deze toepassing kwam Loctite SF 770 als beste naar boven, je kan daarmee met ca een relatief goede lijmverbinding maken terwijl zonder primer de ca of bv epoxy er zo vanaf valt

    wat betreft het lamineren van bros geworden kunstof….. blijft een beetje als “water naar de zee brengen” je verstevigd bijvoorbeeld een staartstuk en bij een volgende landing breekt het vlak voor je reparatie, naar mijn mening kan je het beste de kunstof romp als vintage model op de kast zetten en een gfk rompie nemen,
    er zijn wel lamineerharsen die taai/flexibel zijn maar om die succesvol toe te passen word het al heel snel te zwaar, waarom dat leg ik je wel een keer uit bij een bakkie omdat er anders weer een discussie ontstaat over welk harstype beter is….. en er commentaar komt dat dit niet gevraagd word in het topic,
    P.s. @Helikapoter het is niet mijn insteek om hier populair te doen ofzo, ik probeer alleen maar een stuk kennis te delen aan mensen die het interesseren, sorry als je je daar aan gestoord hebt, ik zou daarop nog kunnen zeggen: “ “doorscrollen is ook een optie” ;)

    Epoxylijm in emmers van 25kg of vaten (225 kg) is voor de grotere verbruiker vrij normaal, voor de gemiddelde gebruiker zijn de 400ml duo cartridges het meest toegepast, de prijs per kg word echt drastisch lager in grootvepakking

    Tijd terug al een vraag gekregen van een hele goede bouwer hier om een topic te openen en die komt er vanzelf wel, de verhuizing is een feit, en nu heerlijk een prachtige hobbyzolder inrichten
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2022
    Thedo en MicropropSport vinden dit leuk.
  2. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Heeft nog geen haast, maar het aanbod is top :thumbsup:
    Het opvreten van pieperdepiep gaat al vrij snel, ps (polystyreen) word snel aangetast xps / eps is qua basis hetzelfde materiaal als de witte plastic koffiebekertjes, dus als je snel wilt testen of een lijm op eps/xps kan dan kan je beste ff testen op een bekertje (zal jij vast al weten maar wellicht weer handig voor de gene die het niet weten)
    Overigens, het verschil tussen eps en xps isnde manier waarop het geschuimd word,
    XPS staat voor crosslinked Poly Styreen
    EPS staat voor Expanded Poly Styreen
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    dat testen op een bekertje is een goed idee, ware het niet die die dingen tegenwoordig nergens meer te koop zijn……En een test op een kartonnen bekertje is niet echt representatief ;)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan ook testen op een plaatje EPS.
    Bij elke bouwmarkt kan je een plaatje kopen voor een euro of zo.
    1cm dik is genoeg.

    GJ
     
  5. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Een patatbakje van de snackbar is ook vaak van ps :yes:
     
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Ik heb altijd begrepen dat XPS extruded polystyreen is.
    Klopt dat niet?
     
  7. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.082
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    is het niet allebei? Ik ben een volledige leek op dit gebied, maar fungeert de extruder niet als katalysator voor de cross-link polymerisatie?
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zijn toch korrels die in een matrijs met zeer hete stoom gepoft worden?
    Piepschuim?
     
  9. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Bij EPS worden vooraf opgeschuimde korrels in een mal geperst en met hete stoom verder geexpandeert en tot 1 geheel geperst.
    Bij XPS word het nog niet geschuimde polystyreen in een mal geperst (geextrudeert) en in de mal opgeschuimd
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De beschrijving van de rijksoverheid klopt dus niet.

    Bijkans beter om vleugelkernen van te snijden. Wat ik begreep uit de literatuur, dat bij buigkrachten de EPS korrels zich ietwat kunnen lossen, de vleugel daar op slijt.

    Om in 'laser' methode te bouwen, wordt XPS gebuikt, in spantenbouw van zekere dikte.
    Nadat de opzet in blokken is opzezet en verlijmd met liggers, wordt de vleugel pas lang de mallen gesneden. Daarop kan ingedekt worden. Waarom dat 'laser' heet weet ik niet.
    Maar zo benoemd in een nifty boekje over vliegertjes bouwen in schuim-balsa-composiet.
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2022

Deel Deze Pagina