Wie weet welke model dit is?

431924-c2f3d1f629688380807d663fbf2b7689.jpg

Bijlagen

• $_86.jpg
    $_86.jpg
    91,7 KB · Weergaven: 394
  • $_86 (3).jpg
    $_86 (3).jpg
    82,8 KB · Weergaven: 292
  • $_86 (2).jpg
    $_86 (2).jpg
    77,6 KB · Weergaven: 281
Een shoalbuster is vaak wat forser. Dit model lijkt meer op een werkboot. Zou haast schrijven werkvlet, maar dan zou ze een ronde steven hebben. Kan me zo gauw geen bouwdoos voor de geest halen met zo'n model. Bij Krick zie je wel scheepjes met ongeveer zo'n rompje, maar met een andere opbouw. Gr. Klaas.

Ik denk ook dat er een zelfbouw opbouw op staat, iets van een sleper of zo.
Heb je afmetingen van de romp?
Enkel of dubbelschroever?

Groet,
Mathieu

Ik denk ook dat er een zelfbouw opbouw op staat, iets van een sleper of zo.
Heb je afmetingen van de romp?
Enkel of dubbelschroever?

Groet,
Mathieu

Hoi! De romplengte is 80cm en het is een enkele schroef in een tunnel met dubbele roeren. Extra foto's toegevoegd.

Mvg. Mies

Mies, Als ik zo de boel bekijk is het een fantasiemodel. De roeren horen verder uit elkaar te zitten. Tussen de roeren hoort ongeveer een afstand te zitten gelijk aan de diameter van de schroef. Maar als de boot goed vaart is er niets mis mee! Terug brengen naar een origineel model is in dit stadium vaak onbegonnen werk. De zogenoemde tunnel heet een straalbuis en verhoogt de stuwdruk van de schroef. Een tunnel zit alleen aan de bovenkant van de schroef en zorgt ervoor dat de gehele schroef van water wordt voorzien, ook als de schroef bij ongeladen schip iets boven her water uit komt. Gr. Klaas.

Ik moest er even over nadenken maar de romp doet mij denken aan de Banckert van Billing Boats, maar is de achterkant rechtgetrokken.
De Banckert heeft ook 2 roeren achter de straalbuis en best wel dicht op elkaar.

Overigens gaat het rendement van een straalbuis hopeloos omlaag wanneer er lucht doorheen gaat in plaats van water, werkt eerder averechts dan.

Groet,
Mathieu

Dank je/jullie wel voor de reacties. ik denk ook dat de bovenbouw fantasie is weliswaar gebaseerd op een Shoalbuster maar geen bestaande bouwkit. Ik ga het model, en dan met name de bovenbouw, verder detailleren naar het voorbeeld van een Shoalbuster van Damen.

Back