Wie weet welke motor dit is?

Discussie in 'Beginners' gestart door Rudidan, 14 jun 2019.

  1. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.646
    Locatie:
    Oordegem
    Ik ken die club een beetje, ze zullen je zeker graag helpen ginds!
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.227
    Locatie:
    Rotterdam
    je start zo'n motor inderdaad door aan de prop te draaien.

    maar..
    wel wat stappen eerst..
    goede bok maken. waar de motor echt op vastgezet kan worden, door de originele, daarvoor bedoelde, gaten te gebruiken
    bok mag niet zomaar van zijn plek af komen. zeker met +/- 25 cc...

    als de tank en stroom etc is aangesloten, moet je ff een handschoen hebben.
    als hij start, en je bent te langzaam met je hand weghalen, geeft de prop een tik op je hand.
    niet lekker. kan ook best wat vervelende gevolgen hebben

    eigenlijk.. als je dat starten nooit hebt gedaan..
    moet je eigenlijk ff meekijken met iemand hoe diegene zijn motor start..
    is niet moeilijk. mits je er correct mee omgaat.
    en dat zul je even van iemand moeten leren, of zelf door schade en schande wijs worden :D

    maar regel 1 is wel dat het spul goed vast moet zitten...
    je zal de eerste niet zijn waarbij het toestel een stuk naar voren komt bij het starten, en zo net even de persoon ervoor een knabbeltje geeft.

    Nog eentje: je prop is misschien ook aan de leeftijd?
    kan deze de trilling en klappen van de motor nog wel aan?
    beetje jammer als deze uit elkaar spettert. niet voor de prop, wel voor dingen/mensen in de buurt.


    het is practisch om even wat mensen erbij te betrekken, en er even mee langs te gaan :D
     
  3. Rudidan

    Rudidan

    Lid geworden:
    15 mei 2019
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Kruisem belgie
    Hey student , dank voor de info was zeker niet van plan dit zonder ervaren iemand te doen . Heb er ook nog geen vliegtuig voor, zou ergens moeten vinden hoe groot , zwaar dit mag zijn voor zo’n motor. Wat de prop betreft deze word zeker vervangen zit een barstje in .
    Mvg Rudi
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.227
    Locatie:
    Rotterdam
    qua gewicht toestel en motor, dat zegt niet zoveel.
    een goede motor, die niet veel pk levert.. gaat op een ander type toestel dan wanneer je zoveel mogelijk pk uit een zo klein (licht) motortje mogelijk wil halen..

    wil je met het toestel oneindig verticaal.. of ga je gewoon een beetje "sport" of schaal rondtuffen..
    of ga je misschien slepers omhoog trekken.

    laat eens zien wat voor toestel je er voor hebt..
    kunnen wij kijken of dat gaat passen.
     
    Rudidan vindt dit leuk.
  5. Rudidan

    Rudidan

    Lid geworden:
    15 mei 2019
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Kruisem belgie
    Tja aan de grote van de motor moet ik toch iets groter model hebben.
    Liefst een oude op ambachtelijke manier van vroeger gebouwd. Ben wel fan van 2 Dekkers maar laagdeck spreekt me ook aan. Het is voor mij nog onduidelijk welke schaal ik moet nemen voor z’n motor.maar goed mijn gedacht is voor een stearman pt 17 of wayfarer. Laagdeck de flybaby.
    Wat is jullie gedacht en welke schaal zou ik dan moeten aannemen? Mvg
     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2019
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.227
    Locatie:
    Rotterdam
    Kijk naar brandstofmodellen. Als het inderdaad een 40 cc benzinemotor is, kijk dan naar toestellen voor rond 30cc methanol

    Of inderdaad 2 a 2,5 meter vleugelspan
    Houdt de boel licht, probeer rond 8 kilo uit te komen. Of lichter

    Kijk ook ff op outerzone
    Dat is een site vol met tekeningen.. desnoods schaal je er eentje wat op.
    Zolang je maar op gaat letten als je een tekening van 1 meter naar 2,5 op gaat schalen :D
     
  7. Christiaens Andre

    Christiaens Andre

    Lid geworden:
    25 dec 2020
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Londerzeel Belgie
    Dat is een MA.Cullogh boomzaag motor van 22cc, zijn wat de éérste die goedkoop waren en gebruikt werden op grote toestellen precies 35 jaar geleden.
     
  8. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    751
    Locatie:
    st Willebrord
    Ik zou eerst uitvogelen hoe groot de motor is (aantal cc) en daar het formaat aan bepalen,
    Een dubbeldekker is mooi maar voor een eerste toestel niet de gemakkelijkste, ik zou het advies van student op te volgen en op outerzone te gaan kijken naar iets als een piper J3 cub of supercub met een span van rond de 2,2 meter,
    Zijn veel tekeningen van, past jouw motor in en vliegen erg makkelijk
     
  9. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.820
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als dit klopt, is het een ideaal ding voor een BigLift of een Lazy Ace...
     
  10. Christiaens Andre

    Christiaens Andre

    Lid geworden:
    25 dec 2020
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Londerzeel Belgie
    Je mag gerust zijn dit is een 22cc Mc.Cullogh motor, zeer sterk. Als je daar wisselstukken van wenst moet je uw wenden tot de Go-car liefhebbers in Canada via ebay daar vind je nog de wisselstukken.
    Ik had hem staan op een Buckler Jungmeister van 2.20 m.
    Het enige probleem is de bevestiging van de motor want normaal is hij daar niet voor ontworpen om op een modelvliegtuig te plaatsen, maar met wat te knutselen komt het klaar.
     

Deel Deze Pagina