Wie wil me helpen met de keuze!!

• Topicstarter Topicstarter Harmenk
  • Startdatum Startdatum
H

Harmenk

Guest
Hallo,

ik wil beginnen met modelbouw en dan met name met een brandstofhelikopter. Nou heb ik nog diverse vragen, hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.

1. Ik ben nieuw in deze tak. Zelf wil ik graag met een helikopter beginnen, omdat ik dat als een grote uitdaging zie! Of is het beter om eerst ervaring op te gaan doen met een vliegtuig?

2. Heb al een simulator gevonden en wil hier graag mee gaan oefenen. Is dit verstandig? Hier zou ik dan misschien eerst mee kunnen leren vliegen en dan langzaam beginnen in het echt.

3. Welke zender zou ik het beste kunnen kiezen. Het lijkt mij namelijk beter om direct met een eigen zender te gaan oefenen in een simulator. Wat is een goede tip, voor zowel helikopter/vliegtuig. Wil dan iets dat ik niet bijvoorbeeld over een jaar of 2 jaar een nieuwe moet kopen i.v.m. te weinig opties.

Dat waren eerst mijn vragen wel. Ben heel leergierig en heb al een heleboel dingen mijzelf aangeleerd. Dit moet ook wel lukken, hoop ik. Tevens wil ik naar een club om daar nog meer kennis op te doen.

Hopelijk kunnen jullie mij een beetje meer helpen met de keuze's.

Alvast hartelijk dank!

Vr.gr. Harmen

Hmm, is brandstof niet direct te hoog gegrepen? Ik snap dat je eht allemaal wilt leren maar mischien in brandstof niet het beste om te beginnen

Hoi Harmen,

Kan me helemaal bij Fonziebear aansluiten! Met name zijn advies om niet "iets kleins en goedkoops" te kopen is helemaal waar.

Aanvullend zou ik willen zeggen: Koop iets nieuws. Het kost wat meer, maar tweedehands kopen, is vaak andermans ellende kopen. Ook al heeft de eerste eigenaar probleemloos met het model gevlogen, dan heeft vaak de tweede eigenaar toch problemen, omdat de eerste eigenaar het model goed kent, en de tweede (nog) niet. Dit verschijnsel heb ik helaas in de praktijk al vaak gezien, en kan tot grote teleurstellingen leiden.

Verder is het een heel erg groot voordeel als je een model koopt wat nog gebouwd moet worden. Kom je er niet uit, dan kun je op forums zoals dit of bij clubs in de buurt vrijwel altijd wel hulp krijgen. De kennis die je hier mee op doet (ook als je om hulp vraagt leer je veel) helpt je verderop bij het leren vliegen omdat je een veel beter begrip hebt van het hoe en waarom een heli vliegt. En het maakt je een stuk zelfstandiger in het geval je een keer schade vliegt. Het is namelijk helemaal niet leuk als je bij iedere crash van anderen afhankelijk bent om je heli te repareren, het kost je in de meeste gevallen behalve de onderdelen ook nog eens arbeidsloon, en een garantie dat je heli daarna in orde is, heb je lang niet altijd. Niet iedere modelbouwhandelaar is ook een ter zake kundig helivlieger, helaas!

Derde tip die ik je (en als heli-instructeur weet ik waar ik het over heb) mee wil geven: beperk het oefenen op de Sim een beetje TOTDAT je een paar lesjes hebt gehad. Je leert je op de Sim namelijk erg makkelijk verkeerde gewoontes aan, die later heel erg moeilijk af te leren zijn. De Sim is daarentegen WEL heel erg geschikt om het op het veld geleerde, thuis nog eens flink extra te oefenen.

Veel succes met het begin in deze fantastische hobby!

Groet, Bert

Als je lessen gaat nemen is brandstof een prima start.

Mocht je nog een leuke heli zoeken; ik heb nog een Vario Sky Dragon in de aanbieding :)

Brutus en Fonziebear hartstikke bedankt voor de goede tips!

We hebben een Koop / Verkoop sectie voor dat soort aanbiedingen Wilhelm-Jan...

Als je graag brandstof wil vliegen Harmen, zie ik niet in wat de tegens ervan zouden zijn.
Je zal met alle Heli's een leercurve moeten doorlopen of dat nu electro of brandstof aangedreven wordt.
Het is wel zo dat je met brandstof heli's al snel in de wat grotere heli's terechtkomt.
Dat is voor het leren vliegen alleen maar een voordeel.
Maar je moet dan ook realiseren dat je een serieus technisch apparaat bestuurd.
Ik zou dan zeker inderdaad een club zoeken bij jou in de buurt, liefst met andere brandstof helivliegers.
Als je alles alleen moet ondervinden, zonder practische tips van van anderen, wat betreft afstelling, starten, veiligheid, etc.etc.
Dan ben je zonder dat je het beseft een beetje gevaarlijk bezig, en zal je waarschijnlijk veel tegenvallers hebben.

Welkom en Veel plezier hier :)

Ik verplaats deze naar de "pilotmess".
Voor waar wat te posten zie de sitemap, met handige linkjes naar de verschillende afdelingen van de helisectie:
http://www.modelbouwforum.nl/threads/heliforum-sitemap.70587

Alvast bedankt!
M.vr.gr.
Eric

Laatst bewerkt door een moderator:
Een sim is zeker aan te raden. Ik zou voor Phoenix of Realflight G4.5 gaan. Verder Bart en Bert en Eric.

Of je nou kiest voor brandstof of elektro het maakt niets uit wat betreft de moeilijkheid. (ik zie het afstellen van een heli motor niet als iets wat zeer moeilijk is)

Het heeft beide zijn voor en nadelen.

Voordeel brandstof, je kan makkelijker achter elkaar doorvliegen, tanken en gaan!
Nadeel, je moet leren je motor af te stellen, maar zoals gezegd is dat met wat tips geen probleem.

Voordeel elektro, is plug&play, geen gedoe met afstellen van motoren hij doet het altijd (mits je spullen natuurlijk in orde zijn maar dat spreekt voor zich)
Nadeel: Je moet in het begin redelijk investeren in accu's om een beetje te kunnen doorvliegen.

Volg verder de tips op van de andere jongens hier.

Succes er mee!

Greetz,

Michiel.

Hoi Harmen,

Als je voor brandstof wilt gaan omdat je dat gewoon helemaal te-gek vindt dan moet je dat doen. Brandstof helies zijn wel de wat grotere klasse helicopters en daarmee ook meteen een duurdere klasse. een 450 size heli b.v. heb je nou eenmaal niet met brandstofmotor.
Wat had je aan budget gedacht ?
Omdat je een beginner bent ga ik ervan uit dat je verder alles nog moet aanschaffen.
Dus de kosten kunnen dan al flink oplopen.

de Zoom 450 IC is een 450 size nitro heli hoor, en je hoeft helemaal niet per se met een nitro heli in een duurdere classe te komen, kijk vooral naar de 2e hands markt, staan zat Nitro helis op die erg compleet en erg betaalbaar zijn,....en ga altijd met een kenner aan de slag aub.

...een 450 size heli b.v. heb je nou eenmaal niet met brandstofmotor...

Vraag maar eens aan Z900 : de Protech Zoom450IC is wel degelijk een 450-size brandstofheli.

Maar verder is het meeste voor dit topic al gezegd.

Ikzelf ben electro begonnen omdat ik momenteel niet de kans heb om bij een club te gaan (tijdsgebrek). Ik heb mezelf op minder dan een jaar leren vliegen met mijn T-Rex500. En dat is enerzijds gelukt door veeeel te simmen en anderzijds door veeeel te vliegen. Had ik met brandstof begonnen (kan je niet zomaar overal mee vliegen vanwege het lawaai) dan was ik zeker niet zover geraakt...

Maar ik sluit brandstof niet uit. In 2010 hoop ik wat meer vrije tijd te hebben en me naar een club te kunnen begeven, en wie weet, dan een maatje groter...

Ik pas mijn tekst bij deze even aan:
..een 450 size heli b.v. heb je nou eenmaal bijna niet met brandstofmotor...

;)

Back