wie wil mij helpen met nitro motor afstellen

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door marcolino, 28 dec 2022.

  1. marcolino

    marcolino

    Lid geworden:
    19 apr 2020
    Berichten:
    48
    Locatie:
    zwolle
    hallo rc vrienden ik heb onlangs een robitronic mantis 1/8 nitro gekocht met een 28. motor 4.5 cc denk, ik heb geen kennis van nitro wel elektro ik weet dat nitro veel afstellen en uitproberen is maar met mij technische achtergrond als machine bankwerker draaier frezen gaat dat wel lukken hoop ik. maar nu is mijn vraag wie wil of kan mij helpen met het afstellen en informatie geven over nitro. ik woon in Zwolle dus als iemand in de omgeving van zwolle woont en mij kan helpen graag. 1672262415943450710585863505991.jpg 16722624421023696214254019255806.jpg
    groetjes marco
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.485
    Locatie:
    Sassenheim
    Een aardig instructievideo:
    HPI Big Block Getting Started Guide - YouTube

    Ik neem aan dat de motor niet nieuw is en de auto al heeft gereden. Dan kan je het 1e deel overslaan en bij ongeveer 14 minuten begint het afstellen met ook voorbeelden wat de motor doet.
     
  3. marcolino

    marcolino

    Lid geworden:
    19 apr 2020
    Berichten:
    48
    Locatie:
    zwolle
    bedankt voor u snelle reactie dat filmpje heb ik al reeds bekeken maar ja wat voor een gloeiplug licht, koud, welke nummer 3 4 5 6 bij koud weer, warm weer welke nitro percentage 16 of 20
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.485
    Locatie:
    Sassenheim
    Volgens de handleiding van de Mantis zou er een Axial motor op moeten staan:
    Axial - RC Cars, RC parts and RC accessories (robitronic.com)
    Daar is een manual van de Axial motor te vinden met ook uitleg over de gloeipluggen.
    Overigens geldt die info voor veel RTR motoren.

    Dan zou je volgens de EU regels vandaag de dag alleen nog maar brandstoffen met maximaal 16% nitro mogen kopen, Eigenlijk is het nog maar 12.5% omdat de EU niet op volume maar op gewicht de percentage heeft bepaald.

    Maar kijkend naar je foto zit in ieder geval de koelkop verkeerd, in het binnengat zijn 2 sleuven gefreesd die bedoeld zijn om lucht langs de gloeiplug te laten stromen, die stroming moet dan wel in de rijrichting staan. Dus even een kwart slag verdraaien.

    Als je dan toch de kop los hebt kijk even naar de pakkingsringen, volgens de Axial zouden er 2 van 0.15mm moeten zitten. maar kan ook anders zijn. Als er 2 ringen zit en 1 daarvan is 0.1mm dik zou je die kunnen verwijderen voor het gebruik van de nieuwe EU brandstoffen.
    Misschien een moeilijk verhaal maar de hoeveelheid nitro en de compressie samen bepaalt de onstekingstiming. Bij minder nitro wordt die later maar met een verhoogde compressie breng je dat weer terug op niveau.
     
  5. marcolino

    marcolino

    Lid geworden:
    19 apr 2020
    Berichten:
    48
    Locatie:
    zwolle
    die koelkop zit inderdaad verkeerd bedankt voor u scherpe blik maar zo lang ik nitro van 16% en 20% kan kopen doe ik even niets aan de ringen ik wil hem eerst gewoon aan de praat krijgen en goed lopend krijgen. en dan kijken we weer verder.
     
  6. marcolino

    marcolino

    Lid geworden:
    19 apr 2020
    Berichten:
    48
    Locatie:
    zwolle
    er zitter 4 ringen van 0.15 mm in
     

    Bijgevoegde bestanden:

  7. marcolino

    marcolino

    Lid geworden:
    19 apr 2020
    Berichten:
    48
    Locatie:
    zwolle
    ook 2 zitten op de cilinder bus
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.485
    Locatie:
    Sassenheim
    4 ringen? zeker weten dat ze allemaal 0.15mm zijn?

    Nou ja, mocht je alleen nog maar de nieuwe EU spec 16% kunnen krijgen zou je wel een ringetje weg kunnen halen, je merkt het wel dat je vermogen terug krijgt.
     
  9. marcolino

    marcolino

    Lid geworden:
    19 apr 2020
    Berichten:
    48
    Locatie:
    zwolle
    ja vreemd zeker 4 vul ringen of ze allemaal 0.15 of 0.10 mm zijn weet ik niet zeker ik had even niet mijn digitale schuifmaat er bij maar met een gewone schuifmaat gemeten maar zeker wel 4 ringen kijk maar naar de foto's. gelukkig heeft de motor wel goede compressie dat zit wel goed en de cilinder bus zag er keurig uit. ik laat je weten als hij het doet.
     
  10. marcolino

    marcolino

    Lid geworden:
    19 apr 2020
    Berichten:
    48
    Locatie:
    zwolle
    ik meet 4 ringen van 0.2 mm wat best wel opmerkelijk maar de beschrijving zegt wel 2x een set van 0.15/0.3 dus ik denk dat het aantal ringen wel klopt maar weet dat natuurlijk niet zeker ben nog een leek op dit gebied. nu ga ik nog een robitronic mantis kopen puur voor onderdelen deze heeft een motor die niet veel heeft gedraaid dus dan heb ik vergelijk materiaal
     
  11. marcolino

    marcolino

    Lid geworden:
    19 apr 2020
    Berichten:
    48
    Locatie:
    zwolle
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina