Wie zou mij willen helpen?

• Topicstarter Topicstarter calmatovlieger
  • Startdatum Startdatum
C

calmatovlieger

Guest
Hallo,

Ik heb een zeilboot van mijn opa, die is overleden. Deze boot wil ik graag opknappen. Ik heb de masten eraf gehaald. En wil er graag een motor onderzetten. Maar deze heeft er nooit ondergezeten. Dus hoe zou ik dit het beste aan kunnen passen zodat het toch werkt?

Ik kan helaas geen foto's oploaden dus misschien kan ik iemand een email sturen met de foto's.

Bedankt voor uw hulp!

Hallo Calmatov,

Wil je er een motorboot van maken, of wil je een zeilboot van een hulpmotor voorzien?

In de praktijk, kan een zeilboot héél goed zonder een motor, zodra de kapitein geleerd heeft, wat er wél en wat er niet kan met zijn zeilboot.
Ik heb het zelf ook geleerd op die manier; met vallen en opstaan en hulp van meezeilende vrienden.

Géén wind, is geen reden om een zeilboot van een motor te voorzien, daar heb je dan weer motorboten voor, terwijl de zeilboot dan vanaf z'n stander mag toekijken en wachten op wind.

Bovendien heb ik het in de afgelopen tien jaar nog nooit meegemaakt, dat ik m'n zeilboot door gebrek aan wind niet meer aan de kant kon krijgen, in dit land is het zelden windstil, er komt altijd wel weer een zuchtje om je naar de wal te sturen.

Hoe je foto's bij je topic kunt plaatsen lees je hier:
uploaden-van-fotos-naar-het-forum-voor-alle-leden

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja ik wil er graag een motor onderzetten. Omdat mij dat leuker lijkt.
Dus vandaar. Maar hoe kan ik er het beste een motor onderzetten?

Hallo Calmatov,

Je geeft geen antwoord op mijn vraag:
"Wil je er een motorboot van maken, of wil je een zeilboot van een hulpmotor voorzien?"

Of een zeilboot nu leuker is dan een motorboot, of andersom is een kwestie van smaak en waar je op dat moment zin in hebt.

Het varen met m'n sleper is leuk als je wat te slepen hebt, bij voorkeur samen met andere vaarders.
Doelloos rondjes varen verveelt snel.

Een zeilboot heeft de toegevoegde waarde van het spelen met de elementen en, als je een paar zeilmaatjes hebt, het varen rond de boeien.
Zelfs al ben ik maar alleen, dan houdt ik het zeilen moeiteloos een middag vol, met m'n sleper vaar ik hooguit in dat geval hooguit een uurtje.

Speedboten is weer een ander verhaal, samen racen, al dan niet in competitieverband geeft een adrenalinerush van een minuut of zes, dan zijn de Lipo's wel leeg.

Groeten, Jan.

Een zeilboot is juist super leuk.
Heerlijk rustig over het water laten glijden, zonder enige herrie.
Alleen maar gebruik maken van de wind...

Laten we opnieuw beginnen.
Als ik het goed begrijp wil jij je zeilboot ombouwen naar een moterboot (zonder masten)

open eerst een gratis account bij PHotobucket.com
opload je foto's van het model, daarna kun je of de links hier invoegen, of de afbeelding zelf via de foto button (geel vierkant met de bergen en de zon)

alleen zo kunnen wij een zinnig antwoord geven, nu moeten we blijven raden wat je nu precies wil, en of het wel mogenlijk is in de romp van de zeilboot

gewoon geen motor

ik heb het geleerd gewoon een basic jolle gemaakt door de buurman en dan aan de kiel een lang vis draad als hij niet meer trug komt trek je hem weer terug en dan weer opnieuw en als dat goed gaat op een kleine vijver zonder vis draad en als je hem terug krijgt kan je gwoon lekker over het water schuren;)

Bedankt alvast,
maar ik wil er gewoon een rustig motortje onder zetten.
Ik zal morgen dat doen van PHotobucket. Morgen meer hierover.
Bedankt!

wat voor motor wil jij er onder hangen? zone plastic geval op een penlite.

of een electromotor. dat laaste kan je wel vergeten onder je boot. die moetje in de boot bouwen.

maar uit jou woorden wil jij een motor onder je boot en die zijn er niet.

gr willem

hallo

al de text die hier is geschreven geworden voegen niets toe aan je probleem

als je een motor ONDER je boot sil hangen zijn er verschillende opties

willem heeft ongelijk een pod bestaat er degelijk wel
een pod is een motoreenheid die je onder je boot kan hangen meestal zit er een as uit zodat je ook kan sturen met deze pod

maar geeft eens eerst wat maten van je boot LXB zouden we reeds iets mee kunnen doen

het makkelijkste is een 280 motortje en een lange 2 mm as met een 25mm schroefje

daar krijg je reeds een 1 meter boot lekker mee aan het varen
een speedcontrolertje en je ontvanger accu zouden reeds genoeg moeten zijn om er mee te kunnen varen
met deze combinatie vaar je met een 1000 mamp accu zo een klein uurtje

desondanks het een grote boot lijkt heeft een zeilboot namelijk haast geen wrijving en kan met zo een klein motortje goed varen
je kan de masten en zeilen zelfs laten zitten
zo kan je kiezen wat je wil doen (zeilen of op motor varen)
op motor moet je wel je zeilen oprollen maar het kan wel

groetjes raf

hallo

al de text die hier is geschreven geworden voegen niets toe aan je probleem

als je een motor ONDER je boot sil hangen zijn er verschillende opties

willem heeft ongelijk een pod bestaat er degelijk wel
een pod is een motoreenheid die je onder je boot kan hangen meestal zit er een as uit zodat je ook kan sturen met deze pod

maar geeft eens eerst wat maten van je boot LXB zouden we reeds iets mee kunnen doen

het makkelijkste is een 280 motortje en een lange 2 mm as met een 25mm schroefje

daar krijg je reeds een 1 meter boot lekker mee aan het varen
een speedcontrolertje en je ontvanger accu zouden reeds genoeg moeten zijn om er mee te kunnen varen
met deze combinatie vaar je met een 1000 mamp accu zo een klein uurtje

desondanks het een grote boot lijkt heeft een zeilboot namelijk haast geen wrijving en kan met zo een klein motortje goed varen
je kan de masten en zeilen zelfs laten zitten
zo kan je kiezen wat je wil doen (zeilen of op motor varen)
op motor moet je wel je zeilen oprollen maar het kan wel

groetjes raf

hoi raf dat wist ik niet dat dat bestond zone pod. heeft u er een foto van?

gr willem

hallo

image07.jpg

effe yahoo'en dan vind je ze wel

groetjes raf

hoi raf

ja dat ziet er wel zeer apart uit zone dubbel schroefs.

zou zo iets ook als boeg schroef kunnen dienen?

gr willem

hallo

vriend dit is van een wel heeeeeeel mooi museum model dat ik deze foto gevonden had
maar inderdaad hier zit de motor nog niet in zoals bij de queen mary II wel het geval is
hier hoe ze het wel hebben gedaan

SCD_Twin.jpg

en hier de queen mary2

queen-mary2c.jpg

maar dit is nogal vrij geheimdoenerij wat die pods aangaat
en zodioende is er weinig van op het net te vinden

maar het geeltje van mark heeft er ook eentje onder zitten en dat werkt meer dan voldoende
eens zien of ik daar nog ergens een foto van vind

groetjes raf

hallo

wel in deze romp een 2 mm asje en zorgen dat de schroef in de buurt van je roer uitkomt
en je hebt een boot waar je machtig goed mee kan varen voor een kost van bijna niets

wil je er nog wedstrijd mee willen zeilen haal je de schroef er gewoon vanaf dat asje zal de winst /verlies niet bepalen

groetjes raf

Back