wiebelen trex500 esp

Het uitbalanceren van bladen moet je altijd doen. Het gebeurd maar zelden dat ze beide gelijk zijn.

Ligt puur aan het merk en kwaliteit van je bladen, als ik voor een set bladen voor een 600 of 700 tussen de 80 en 130 euro of meer neer moet tellen en ze zijn niet in balans gaan ze gewoon retour !!!!

Bij el cheapo's kun je dat natuurlijk niet verwachten en altijd controleren /balanceren.

Dus vind ik je uitspraak wat kort door de bocht ;)

Misschien iets specifieker, controleer het altijd! Dat is wat ik bedoelde. Kom je er vanzelf achter of je wat aan de balans moet doen.

mijn huismerk is eigenlijk zelden uit balans, en als er wat in zit is het erg weinig

mag ook wel...

Maar met andere, ook een goed merk, heb ik wel eens een half rolletje plakband moeten plakken om het goed te krijgen..
op 1 blad dan ;-)

iig, altijd ff checken voor de bladen erop gaan.

En ikzelf controleer meestal op gewicht (dus 2 tegen elkaar op een evenaar en balanceren, statisch) en op zwaartepunt (dus ligt van beide bladen het zwaartepunt op hetzelfde punt, dynamisch)

die eerste is een must, 2e wil soms ook wel eens scheef zitten. maar hoeft niet perse gecontroleerd te worden

......en ze zijn niet in balans gaan ze gewoon retour !!!!

Ik controleer ze dus ook altijd ;).

Ga alleen geen tape plakken, wil gewoon een goed geballanceerde set zo uit de doos , neem met minder geen genoegen ik betaal er genoeg voor toch?

vlieg altijd met align bladen , nog nooit tape hoeven plakken :D

De setjes die bij de heli zitten, zijn bij mij altijd extreem uit balans geweest....
Een half rolletje plakband op een 450 blad is niet goed denk ik
Bij mn 250 idem, 600 ook

Op mn 450 en 250 een keer nieuwe bladen besteld van align, deze waren dan weer redelijk in orde
Dus ook align altijd checken!

Het moge duidelijk zijn. de bladen checken (heb ik iid ook gedaan). Heb orginele Alignbladen gekocht en er zit welgetelt een halve gram verschil tussen. Toch een plakbandje geplakt maar volgens mijn maakt het niet eens zoveel verschil uit. Wat mij betreft mag deze discussie gesloten worden. Iedereen bedankt voor de input.:wink:

Toch nog even berichtje. Inmiddels heb ik een aantal zaken nagekeken en aangepast. Federingshaft ingevet, motor iets vewijderd van het tandwiel, draait nu wat soepeler, extra steuntje op de staart gemonteerd t.b.v. stuurstang rotor. Peddel op de stang iets verdraait en is nu gelijk aan de andere peddel. Na een testvlucht was hij beter te besturen en het wiebelen was nagenoeg weg. Getest met een rotortoerental van 2250 rpm( 65% trhottle). Gemeten met een tachometer.:p

toerental mag nog omhoog..

je regelaar staat voor het mooi nog te laag, deze moet ergens tussen de 75 en 100 % uitkomen
Als je het toerental zo goed vind, kun je het motortandwiel verkleinen.
De motor kan dan meer toeren maken om hetzelfde toerental op de kop te houden

Voor de crash heb ik vaak gevlogen op 60%. Voorzichtig beginnen. Nu durf ik wat hogere toerentallen aan. Met wat wind wordt hij wel wat springeriger (en waaien doet het altijd in friesland) maar dat heb ik nu redelijk onder controle. Nu vlieg ik normaal op 80% of 90%. Vliegt lekker. Heb daarvan het toerental nog niet van gemeten, maar dat zal wel richting de 2600 toeren gaan. Volgens mij heb ik al een vrij klein tandwiel op de motor zitten. 13T motortandwiel. Zou inderdaad de 12T kunnen proberen. Bedankt voor de info.

Voel je regelaar iig ff na een vlucht
Als deze echt warm wordt, zul je omhoog moeten in de motortoeren.
Met een kleiner tandwiel blijven de toeren op de kop weer wat lager

Back