Wiel balanceer tool

Roelof

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
Deze heb ik al een jaar geleden voor iemand gemaakt, gewoon voor de leuk. Het probleem is dat veel wiel balanceer tools met kogellagers werken en deze door frictie altijd een tegenweerstand bieden met als gevolg een onnauwkeurgheid.
Voor wie niet weet wat het doet: je spant een wiel in en door een onbalans zal het zwaarste deel omlaag draaien zodat je met gewicht zoals een beetje epoxy of putty aan de binnenkant van de velg een balans terug kan krijgen. Net zoals de banden van een echte auto met lood worden gebalanceerd.

Het idee was een uitvouwbare standaard waar een as tussen 2 magneten hangt wat een minimale weerstand in de rol geeft.

De stand in onderdelen:

balancer1.jpg


Uitgeklapt:

balancer2.jpg


Voor een stevigheid uitklapbare zij-pootjes:

balancer3.jpg


En zo wordt de as middels een 5mm magneet vastgehouden en rolt deze op een scherpe punt:

balancer4.jpg


De as heeft 2 opschroefbare adapters om de velg in te sluiten. Hierop past een F1 voorband (2 lagergaten van 10mm) een velg met een 12mm hex (tourwagen) en een velg met een 14mm hex (F1 achterband)

balancer5.jpg


In deze positie kunnen de F1 banden gemonteerd worden.

balancer6.jpg


Past netjes:

balancer7.jpg


balancer8.jpg


Een video met een as van verenstaal als probeersel (hierboven vaag op de achtergrond):

 
Leuk tooltje Roelof. mooi gemaakt.

Ik denk er al een tijdje aan iets vergelijkbaars gaan maken voor 1:8 onroad banden, puur en alleen al omdat het kan.
Zat nog te denken aan een soort van aanslag waardoor het eenvoudig wordt om het lichtste punt van de band te markeren.
Verwacht jij dat daar nog voordeel uit te halen is, en op welke manier zouden 1:8 onroad banden het best gebalanceerd kunnen worden?

Groet,
Richard
 
Heel vroeger heb ik iemand van Serpent dit zien doen, die schoof van opzij dicht tegen de velg een speldje in de band en tipte die aan met wat superlijm.
Nu is een foamband al veel meer in balans dan een rubberen band en is een F1 of touring veel lichter waardoor daar een onbalans sneller wordt opgemerkt dan bij ons 1:8...
 
Ziet er zoals gewoonlijk weer goed uit.
De beperkende factor lijk mij hier alleen het gewicht van de banden?
Zou een 1:8 truggy band kunnen?
Wat ook wel eens gedaan word is een Dubro prop balanceerder gebruiken met wat opzet stukjes.
Zie rollen heel soepel, veer soepeler dan "normale" gelagerde wielbalanceerders.
 
Ik heb op deze de ruimte voor 1:10 banden tot max 70mm maar inderdaad is een grotere uitvoering met een adapter voor een 17mm en 22mm hex ook net zo makkelijk gemaakt.

GeForce heeft een kant-en-klare balancer op basis van een magneetophanging maar ik denk niet voor een truggy band.
http://www.gforce-hobby.jp/products/G0096.html
 
Dat hangt vooral van de gebruikte magneten en as af Ruud ;)
Hoe sterker de magneten en dikker de as hoe makkelijker dat ook kan.

De magneetbalancers worden ook heel veel in de boten gebruikt voor het balanceren van props en de grotere props zijn ook niet bepaald licht.
 
Maar als de magneet sterker is, en de as wat dikker om meer contact te hebben word de precisie minder toch?
Ikzelf heb Proline Mashers die volgens RC-Monster leden zo'n 350 gram wegen?
 
Nee hoor Ruud....
Zolang je maar een scherpe punt aan de as draait , dat puntje is wat uiteindelijk bepaalt hoe soepel het geheel werkt ;)
Hoe scherper het puntje hoe minder wrijving je hebt en hoe preciezer het geheel werkt.

Bij boot props gebruik ik het liefst een zo dun mogelijke as omdat de balans daar heel erg belangrijk is , met 30~35.000 toeren wordt een klein beetje onbalans al heel snel heel veel. Met een autoband komt het niet ZO precies.
 
Bij een electro 1:10 draait de band zo'n 8.000 tot 10.000rpm, een kleine onbalans doet best veel nadeel in de wegligging.
 
Ik was op mijn 1:1 auto bij een voorwiel een gewichtje van 10gram kwijtgeraakt door een stoeprand,.
Dat gaf al aardig onbalans en een trillend stuur.

Dus kan me voorstellen dat bij een 1:8 of 1:10 snel een ander weggedrag wordt veroorzaaktk door een onbalans, hoe klein die ook zal zijn.
 
Jawel.... Maar die is er redelijk makkelijk uit te halen met dit systeem , bij de boten moet je door het hoge toerental nog beter balanceren anders zijn binnen de korste keren je lagers compleet naar de klote.
 
Zolang je maar een scherpe punt aan de as draait , dat puntje is wat uiteindelijk bepaalt hoe soepel het geheel werkt ;)
Hoe scherper het puntje hoe minder wrijving je hebt en hoe preciezer het geheel werkt.

Dat snap ik, maar hoe scherper het puntje, hoe minder contact oppervlakte, en dus minder sterkte waardoor er minder gewicht op kan hangen lijkt mij?
 
Nee......
Een magneet werkt niet alleen bij contact maar ook bij nabijheid , hou een goeie magneet maar eens in de buurt van een stuk ijzer en je zal zien dat ze naar elkaar toegetrokken worden. Die aantrekkingskracht is waar je gebruik van maakt bij een dergelijke balancer , door het asje op precies de juiste lengte te houden (pak m beet een mm of 2 korter dan de ruimte tussen de magneten) maak je optimaal gebruik van die aantrekkingskracht en verminder je de wrijving tussen as en magneten.

Hoe dikker je de as houdt hoe meer aantrekkingkracht er is ,ondanks het scherpe puntje ;)
 
Inderdaad, het mooiste zou zijn om bij 1 punt een luchtspleetje te houden, ik heb daarmee gespeeld en het loopt dan nog lichter maar proberen dit in de constructie van de houder dit te realiseren was iets te lastig.
 
De staanders worden in deze constructie waarschijnlijk naar elkaar toe getrokken ?

Je kan dan nog spelen met een stukje PET ;)
Een wat dikker stukje van een bv een blisterverpakking , dit geeft ook een iets lagere wrijving dan rechtstreeks op de magneten...

En anders een borgpennetje boren in de uiterste hoeken van de liggers ;)
 
Aha, daar had ik niet aan gedacht.
Waar kan ik het makkelijkst balanceren?
Ik gebruik nu Playdoh klei, maar dat is vrij licht, waardoor ik er heel veel van moet gebruiken, omdat er best wel wat onbalans in mijn banden zit.
Epoxy lijkt mij ook te licht, en putty is volgens Google Translate Stopverf?
Als ik op bijvoorbeeld Amain kijk krijg je maar een klein klompje klei?
 
Iemand in de electro touring 1:10 heeft iets van bladlood wat hij in de velg plakt. Ik kan mij voorstellen dat een truggy band veel gewicht nodig heeft om in balans te komen. Als je dus de ruimte bij het lagerblok hebt kan je bij de plaatselijke bouwbedrijf eens kijken of hij van dat lood heeft voor dakgoten.
 
Ook lood wat gebruikt wordt om golfclubs te verzwaren schijnt goed te werken en niet enorm prijzig te zijn.. Ook zou er een plaklaag op zitten.
 
Lood voor dakgoten moet wel goed komen, mijn opa was aannemer, dus die heeft vast nog wel wat liggen, alleen hoe maak ik dat vast?
Epoxy?
Ik via mijn werk ook wel aan 1:1 plakloodjes van 5 gram per stuk komen, maar ik weet niet of dat mooi in de ronding van de velg past?
Nu ik het typ denk ik dat ik eens een velg mee neem, desnoods slijp of knip ik de loodjes door zodat het mooi past.
Dank voor de tips en uitleg!
 
Back
Top