Deze heb ik al een jaar geleden voor iemand gemaakt, gewoon voor de leuk. Het probleem is dat veel wiel balanceer tools met kogellagers werken en deze door frictie altijd een tegenweerstand bieden met als gevolg een onnauwkeurgheid.
Voor wie niet weet wat het doet: je spant een wiel in en door een onbalans zal het zwaarste deel omlaag draaien zodat je met gewicht zoals een beetje epoxy of putty aan de binnenkant van de velg een balans terug kan krijgen. Net zoals de banden van een echte auto met lood worden gebalanceerd.
Het idee was een uitvouwbare standaard waar een as tussen 2 magneten hangt wat een minimale weerstand in de rol geeft.
De stand in onderdelen:
Uitgeklapt:
Voor een stevigheid uitklapbare zij-pootjes:
En zo wordt de as middels een 5mm magneet vastgehouden en rolt deze op een scherpe punt:
De as heeft 2 opschroefbare adapters om de velg in te sluiten. Hierop past een F1 voorband (2 lagergaten van 10mm) een velg met een 12mm hex (tourwagen) en een velg met een 14mm hex (F1 achterband)
In deze positie kunnen de F1 banden gemonteerd worden.
Past netjes:
Een video met een as van verenstaal als probeersel (hierboven vaag op de achtergrond):
Voor wie niet weet wat het doet: je spant een wiel in en door een onbalans zal het zwaarste deel omlaag draaien zodat je met gewicht zoals een beetje epoxy of putty aan de binnenkant van de velg een balans terug kan krijgen. Net zoals de banden van een echte auto met lood worden gebalanceerd.
Het idee was een uitvouwbare standaard waar een as tussen 2 magneten hangt wat een minimale weerstand in de rol geeft.
De stand in onderdelen:

Uitgeklapt:

Voor een stevigheid uitklapbare zij-pootjes:

En zo wordt de as middels een 5mm magneet vastgehouden en rolt deze op een scherpe punt:

De as heeft 2 opschroefbare adapters om de velg in te sluiten. Hierop past een F1 voorband (2 lagergaten van 10mm) een velg met een 12mm hex (tourwagen) en een velg met een 14mm hex (F1 achterband)

In deze positie kunnen de F1 banden gemonteerd worden.

Past netjes:


Een video met een as van verenstaal als probeersel (hierboven vaag op de achtergrond):