Wielen tegengesteld

Daar hoort een lager in te zitten. Het lijkt erop dat het lager compleet gedesintegreerd is. Maar ik snap nog steeds niet hoe dit de oorzaak van je oorspronkelijk beschreven probleem kan zijn.

Het zou kunnen als de clutchbell tegen de spur aangeklemd zit en deze niet of niet soepel draaide. En gezien de staat van de clutchbell acht ik dat wel mogelijk.
Dan blijft middendiff staan en zullen de achterste wielen andersom draaien.

Het zou kunnen als de clutchbell tegen de spur aangeklemd zit en deze niet of niet soepel draaide. En gezien de staat van de clutchbell acht ik dat wel mogelijk.
Dan blijft middendiff staan en zullen de achterste wielen andersom draaien.

Zo moest ff het boekje erbij pakken en naar de namen kijken. De clutchbell draaide dus niet soepel en er zat een slag in. De spur was helemaal kapt, er zat geen tandwiel meer op.

De lager die dus op de as van de clutchbell hoort is weg, ben geen stukjes tegengekomen dus waar die is ? Je kan de clutchbell nu ook heen en weer bewegen als hij op de as zit.
Als ik aan het vliegwiel draai dan draait de clutchbell niet mee.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is maar het is voor mij even lastig uit te leggen omdat ik er nog niet al te veel verstand van heb.
Ben in ieder geval wel dankbaar voor jullie hulp.

Maar dat is niet het probleem zoals het in eerste instantie werd omschreven:

Zoals ik het had geschreven gebeurde ook. De wielen links en rechts draaiden tegengesteld. Het is omdat ik hier geen filmpje kan plaatsen anders had het misschien wat duidelijker geweest wat ik bedoelde. In ieder geval moet ik nu eerst de clutchbell aanpakken om dat in orde te krijgen. Die is dus echt kaduuk.

Zou ten eerst uw clutchbell (motortandwiel) vervangen daar deze verwrongen is. Hier horen ook 2 lagers bij (binnen en buiten) en eventueel wat shims om de speling goed te krijgen. Speling mag een beetje in de lengterichting, zijdelings zou dit zogoed als niets mogen zijn.
Die lager is kapot gegaan en die stukjes zitten in je wagen of ergens anders op de grond.

Het feit dat je clutchbell niet meedraait als je aan het vliegwiel draait is goed, de koppeling grijpt nu niet aan (of je moet 4000 rpm met de hand halen :D).

Daar je weet dat je spur geen tandjes meer heeft heb je deze toch al vervangen?

Zou ten eerst uw clutchbell (motortandwiel) vervangen daar deze verwrongen is. Hier horen ook 2 lagers bij (binnen en buiten) en eventueel wat shims om de speling goed te krijgen. Speling mag een beetje in de lengterichting, zijdelings zou dit zogoed als niets mogen zijn.
Die lager is kapot gegaan en die stukjes zitten in je wagen of ergens anders op de grond.

Het feit dat je clutchbell niet meedraait als je aan het vliegwiel draait is goed, de koppeling grijpt nu niet aan (of je moet 4000 rpm met de hand halen :D).

Daar je weet dat je spur geen tandjes meer heeft heb je deze toch al vervangen?

Hoi, morgen ga ik kijken of ze een nieuw motortandwiel hebben op voorraad. Zijdelings beweegt hij nu flink heen en weer, naar voor niet. De lager zal wel ergens op de grond zijn beland.
Dankje voor de uitleg van de werking motortandwiel en vliegwiel en 4000 rpm ga ik inderdaad niet redden met de hand :-)

De spur heb ik ook al vervangen, waarom zijn die trouwens van plastic? Is dat niet beter als die van metaal zijn?

Een NEO, daar zit volgens mij een naaldlager in.

Terugkijkend naar de topicstart snap ik hem nu. De middenas was geblokkeerd dus als je de auto vooruit duwt zullen de wielen met de meeste grip vooruit gaan en de wielen aan de andere kant zullen slippend achteruit draaien.

De spur heb ik ook al vervangen, waarom zijn die trouwens van plastic? Is dat niet beter als die van metaal zijn?

Dit zou niet zo mogen uitmaken. Als je regelmatig je koppelingslagers vervangt ga je dit niet voorhebben en gaat zo een plastic spur lang mee.

De spur op mijn elektrische 1/8 is ook van plastic (delrin) en dat gaat heel lang mee en maakt hem lekker stil.
Die op de nitro's zijn van metaal, maar daar maakt het geluid niet zoveel uit :cool:.

niet alles van metaal is beter...
Als de materialen goed op elkaar zijn afgestemt, gaat een kunststof tandwiel langer mee dan hetzelfde tandwiel van ijzer/metaal.

Daarnaast, als je nu een oplazer in de aandrijflijn krijgt, breken de tanden van het kunststof tandwiel.
Dus alles erachter wordt beschermt
Ga je daar een metalen tandwiel op zetten, wordt die klap doorgegeven aan de motor, die daar misschien meer problemen mee heeft.

Iets moet de klap opvangen.
Dus iets moet buigen of breken
dan liever op een punt wat bekend is, en het verder weinig kwaad kan

Ja dat is waar. Eigenlijk hetzelfde principe als bij een buitenboordmotor van een boot. Aluminium schroef zal sneller breken dan een rvs schroef met minder gevolg schade.

Sterkteleer is iets anders dan de slijtage factor bij tandwielen. Inweze als je tandwielen van gelijk materiaal jebt zal de slijtage zonder smering hoger zijn dan wanneer je 2 verschillende materialen hebt. En kunstof werkt gewoon prima, als je ze extreem snel sloopt zijn er andere oorzaken dan het gekozen materiaal.

Nou ben net in pijnacker bij q.....l geweest en ze hebben gelijk een nieuwe lager geplaatst. De oude was inderdaad helemaal kapot. Zometeen de boel weer even monteren en dan kijken wat hij doet. Kan hem nog niet starten dus dat komt van de week.

Oja het was een naaldlager en koppelingsadaptor die kapot waren. Alles zit weer in elkaar en het werkt zoals het moet werken.

Nu even op zoek naar nieuwe velgen want ik zag dat die ook niet meer in de beste staat waren. Voordat je het weet is hij weer als nieuw :-)

Ik wil jullie gelijk bedanken voor de hulp die jullie geboden hebben. TOPPIE!!!!

Back