Wielen...

brutus

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar kogelgelagerde wielen, asmaat 4 mm, diameter 88 mm (max 90 i.v.m. wielbaaien).

Dennis van Hobby In kon me helaas niet verder helpen. Wie oh Wie kan dat wel?

Bert
 
Bert, heb je ook de Fliegerfarm nog even benaderd?

Met kogellagers blijft een kist wel doorrollen.

Had zeel licht draaiende wieltjes in de Rascal. Phoe!
Bleef maar doorgaan ook in het landingstraject...
Dus ik had 150 meter nodig voordat het stil stond. Helft ervan was vliegend inmikken, zeer laag in het circuit...
 
Ja... maar die Focke Wulf is zo verschrikkelijk snel op zijn teentjes getrapt en dan gaat ie op z'n neus staan... Vandaar...
De eerste landing van de maiden ging goed, maar iedere landing daarna ging bats over de kop.
Daarna zelf lagers in de goedkopie meukie wieltjes en toen gingen er 6 landingen achter elkaar goed. Alleen die wielen zijn lelijk en door het met de hand uitboren van de naven, slingeren ze nogal.
 
Chris (België) had toch een lading modelbouwspul in de verkoop?

https://www.modelbouwforum.nl/threads/groot-lot-rc-materiaal.268667/

Ook een enorme bende wielen!!!

Smeer je asjes eens met PFTE olie... als een gesmeerde bliksem.
Anders even nieuwe bussen er in?

Helaas is Kavan stuk. Overgenomen door het Tsjechische Pelican.
Met regelmaat in Tsjechië besteld overigens.
Vlot, en lage porto...

Onder de Rascal heb ik nu Sullivan Lite wielen. Die spoorden iets beter dan mijn zelfbouw
smalle Williams Brothers 'vintahge' wielen. (4 heften smalle helft, andere kant is sterk konus voor spakensuggestie). En net iets meer remming op het gras... want dat doorschieten nader tot perpetuum mobile
Nee... dat was niks....
 
En anders draai ik een paar velgen uit POM, en zet er zelf lagers in, dat moet ook niet het grootste probleem zijn. Maar ik koop liever iets, minder werk....
 
Weetje... soms kom je niet uit wat er is... zoek je je wild en wezenloos met prikogen...
maak je het zelf, was het gister al klaar geweest... zo vaak al...
Ik heb nu ook even zo een klusje.. veel elementjes... maak het maar zelf. Alles beter dan TV loeren immers :)

Pom, pom, pom... ik zeg doen! De draaibank draait doorrrrrr...
Gr Bas
 
Hebben ze niet, even mailen. Goed gesorteerd meestal. Met een beetje geluk staan er nog wat Graupner lite wielen.
 
Dat wiel kon ik weinig mee, want 3 inch diameter, en hun 3,5 inch was niet gelagerd, maar WEL een aluminium velg, en daar moeten lagers in te prutsen zijn... :D

Dus heb ik daar maar een setje van besteld (als ze tenminste per setje geleverd worden, anders heb ik er maar ééntje :( )
 
Ik zou ipv kogellagers teflon bussen erin zetten.
Igus heeft mooie lagers, als de asmaat 4mm is moet je een gat hebben van 5mm, dan past ie er zuigend in.
En wielen met een asmaat van 5 zijn goed te vinden.
2 lagers per wiel.
https://www.igus.de/iglidur/gleitla...maxtermtemp=1&prelowtermtemp=1&presetsurpre=1


Elcee in Dordrecht levert ze in Nederland.
Als je zegt dat je er maar 4 of 6 nodig hebt voor je modelvliegtuig sturen ze ze misschien zo op.

GJ
 
Ik kijk wel even. Eerst die wielen maar eens binnen krijgen.
 
Nou.... het bleek dus maar 1 wiel te zijn, maar wel met losse teflon bussen, en een aluminium velg.
Kogellagertjes had ik al dus voorzichtig de boor er in, en in elk geval al één kogelgelagerd en redelijk slingervrij wiel.
Haartje zwaarder dan het origineel (40 t.o.v. 25 gram) maar ook een flink stuk smaller, dus minder rolweerstand in gras.
Nodeloos te zeggen dat het tweede wiel ook al besteld is.
 
Nou.... het bleek dus maar 1 wiel te zijn, maar wel met losse teflon bussen, en een aluminium velg.
Kogellagertjes had ik al dus voorzichtig de boor er in, en in elk geval al één kogelgelagerd en redelijk slingervrij wiel.
Haartje zwaarder dan het origineel (40 t.o.v. 25 gram) maar ook een flink stuk smaller, dus minder rolweerstand in gras.
Nodeloos te zeggen dat het tweede wiel ook al besteld is.
Deze stelling lijkt wat kort door de bocht, een flink stuk smaller, dus minder rolweerstand in gras.

Hoe hard is de band? Met lucht gevuld of sponsrubber maakt waarschijnlijk niet veel uit maar op het moment van neerkomen wil je toch wel een redelijk aanrakingsoppervlak om de kracht, (=massa maal vertraging van de verticale beweging mede afhankelijk van de veerweg van de landingspoot), te verdelen. Dus vervormbaarheid van band en grondoppervlak maar dus ook breedte van het wiel bij de kleine diameter spelen allemaal een rol in het spel van rolweerstand. Smaller hoeft dus niet beter te zijn.
 
Je kunt grootheden altijd opdelen in afzonderlijke componenten. De dingen die jij noemt, zijn meer van toepassing op harde vlakke oppervlakten.
De aanvullende weerstand van gras heeft daar niet zo veel mee te maken.
Smaller is sowiso minder frontaal oppervlak, en voor de weerstand van gras (veroorzaakt door de noodzaak grassprietjes plat danwel opzij te drukken) doen alleen wieldiameter en breedte, en een heel klein beetje het dwarsprofiel er toe.
 
Wat vervelender is, is dat BigPlanes vanmorgen het geld terugstortte.... Maar gisteren toen ik bestelde stond het wiel nog wel als "in voorraad" op de site... :(
 
Bigplanes haalt alles uit China en verre oosten dus is het bewuste wiel ook daar wel te bestellen.
Vreemde is dat men in Nederland roept dat er geen onderdelen meer uit China komen maar hier in Duitsland komen de vrachtvliegtuigen met spullen uit China nog steeds gewoon aan.
En gisteren een mailtje naar Xiaomi gestuurd voor een nieuw display en dat gaat vandaag op de post (peking).

GJ
 
Back
Top