Wielmoer versleten

Hey,

De wielmoer die aan mijn rechter achterwiel zit van mijn Savage, is versleten. De sleutel draaide er al over heen, daarna nog met een tang geprobeerd maar nu is hij helemaal versleten/kapot. Er is al een heel klein stukje van afgebroken, dus met de sleutel gaat helemaal niet meer.

Weet iemand hoe ik hem nog eraf kan krijgen? De enige manier om zo min mogelijk schade aan te richten lijkt mij om de moer aan alle kanten een beetje met een dremel in te slijpen zodat hij er uiteindelijk vanaf valt. Ik wil liever niet de as beschadigen waaraan hij vast zit, want die kosten weer €30,-. Ik heb zelf geen dremel, dus in dat geval moet ik even naar een winkel toe, maar zijn er nog andere opties denken jullie?

Alvast bedankt!

2 goeie vlakke kanten aan de moer slijpen en met een griptang (etje) losdraaien....
Eventueel ff op de draairichting letten , in het verleden gebruikten ze op de Savage links en rechts draad voor de wielmoeren.

Bedankt. Wat betreft de draairichting heb ik ook al gelezen idd. Mijn Savage is net 2/3 maanden oud en heeft zo te zien de vernieuwde draairichting. Rechtsom is indraaien en linksom is uitdraaien.

Te weinig grip! Ik draai er over heen, en de moer zit super strak vast. Met een dremel zou ik wel de hele as eraf kunnen halen maar dan kost dat ook weer €30,- zoals ik al zei.

Ik zal wel zoals savage .26 zegt ff twee kanten goed vlak slijpen en dan proberen.

Ik heb een keer 2 gaten in het platte deel van de wielmoer geboord en daar een punttang in gezet en los weten te draaien.
Is het proberen waard. LET OP dat je niet in je velg boort!!!

Goeie tip! Daar had ik niet aan gedacht! Bedankt!

Ik heb deze wielmoeren

z680_01.jpg

Ik boor dan een aan beide kanten van het cirkeltje een gaatje en probeer 'm om los te draaien. Dat is wel het goede idee erachter toch?

Ik ga trouwens overstappen naar andere moertjes. Deze slijten écht snel, de normale M5 Lock moertjes van HPI zijn veel beter vind ik.

Weet niet of je een Hornbach in de buurt hebt Rajeev.....
Maar daar hebben ze hele kleine griptangetjes die perfect zijn voor dit soort dingen , kosten geloof ik iets van 3 of 4 euro....

Zijn echt maar een paar centimeter groot ....

Ja heb wel een Hornbach in de buurt, maar met een griptang ben ik bang dat het echt niet gaat lukken...

Op de zeskant zelf, of beter gezegd toen het zeskantje, nu een vaag cirkeltje, is echt geen grip meer!

Wel zodra je er 2 vlakke kantjes op gemaakt hebt ;)

Voor een volgende keer is zo'n tangetje ook handig , dan komt het als het goed ismniet meer zo ver als nu ..

@Rajeev, die wielmoeren bedoelde ik inderdaad.

Wat betreft overstappen, je kunt beter de 17MM conversie nemen. Maar dat kost ook weer een €30 denk ik. EDIT=> Maak er maar €60 van..

Nee helaas niet. Ook de waterpomptang glijdt er overheen :(

@Caretaker, ik heb volgensmij al 17MM, dat zijn de velgen/hex volgensmij. Die bedoel je toch?

Nee helaas niet. Ook de waterpomptang glijdt er overheen :(

@Caretaker, ik heb volgensmij al 17MM, dat zijn de velgen/hex volgensmij. Die bedoel je toch?

Das jammer. Dan zit er niks anders op dan boren of slijpen.

Nee, ik denk dat hij die vorza wiel moeren bedoelt.

Je hebt wel 17mm meenemers maar niet de juiste.
Ik bedoel idd zoals op eenVorza. Of bijna elke 1:8 buggy en truggy. Dat je ook echt een 17mm sleutel nodig hebt om hem los te maken.. En niet dat gekl**t met een 8mm dopje.

Ah ok. Ik denk dat het toch met een dremel gaat moeten. Ik heb hier niet de juiste boortjes om daadwerkelijk een gat te maken in de moer. Ik draai er steeds overheen. Het enige wat gebeurt is dat er zilveren strepen komen op de moer. Is het mogelijk met een dremel de moer te verwijderen zonder de as te beschadigen?

Als je een goede vaste hand hebt kun je zonder al te veel of zelfs zonder schade aan je as de moer verwijderen.

Zorg dat je op tijd stopt met slijpen en dan met een tang aan het werk.

Ok, bedankt. Dus als ik 1 deel van het zeskantje eraf slijp, trek ik het andere deel er gewoon af? Dat moet mogelijk zijn toch?

In praktijk is zoiets lastiger, zelfs als je één kant volledig doorslepen hebt, plooit een moer nooit open om zomaar van het asje te vallen...

Als je een dremel hebt zou ik ook proberen 2 vlakke kanten te maken, om dan met een platte tang meer grip te krijgen, dit is in mijn ogen de veiligste manier om niets anders te beschadigen. Als dat niet lukt kun je nog zoveel mogelijk weg dremelen tot je op/tegen de as zit, ooit zal het wel lossen.

Ik zie net de foto van de wielmoeren, een grote flens, maar een kleinere hoogte 'zeskant'..., maakt de 2 vlakke kanten er niet makkelijker op.

Hoe kleiner het onderdeeltje, hoe moeilijker los te krijgen ;)

Back