Wijzigingen in de F5J regels?

Ik kwam onderstaande tekst tegen in het tijdschrift RC Model World van februari 2015.

F5J Rule Changes

I was present at the FAI CIAM meeting in Lausanne earlier this year and was impressed by the number of international representatives who were keen to introduce new technologies into aeromodelling classes. This could be either by the modification of existing classes or the creation of new ones. The need to attract young newcomers to any sport, in order to see it have long term growth and prosperity is pretty obvious and model flying is no exception. It follows, therefore, that young people, who have spent all their lives using every bit of technology they can get their hands on, may well baulk at the idea of coming into competitive model flying classes where they would be required not to use any flight sensors and associated telemetry, to enhance performance. Opinions as to how and what might be done to include such on-board assistance varied considerably.

Following much discussion and voting, F3 R/C glider classes did not allow any changes to existing rules but F5 electric gliding classes did make changes.

From January 1st 2015 ‘augmented stability systems’ (gyros to you and me) are
allowed in F5J.

Not allowed is the use of a vario, or any form of autonomous or pre-programmed flight. So you cannot, for example, use a GPS or waypoint navigation system to preset a flight pattern directly to a series of known lift generators, fly in lift indicated by a vario, followed by a return-to-landingspot function.

As ever it will be interesting to see how these changes are adopted by flyers and how they affect F5J. Importantly, for those of us who fly other classes with an F5J
model — eSoaring or ALES, for example — will be the need to disable any stabilisation
system before flying!

Finally, you may be wondering how the use of, or a ban on, any of the above technology can be policed? You are not alone!

Boeiende ontwikkeling en ik denk niet echt tegen te houden.
 
Dit is inderdaad ter sprake gekomen tijdens de vliegervergadering.

Discussies zijn er wellicht nog veel te voeren. Bijvoorbeeld hoeveel nut heeft stabilisatie en werkt het niet eerder tegen je, minder snel zichtbaar wegduwen door thermiek enz.

Het controlleren van al deze moderne technieken wordt voor de wedstrijd organisatoren volgens mij een zware last. Bij de huidige NK hebben we afgesproken geen telemetrie enz te gebruiken. Tevens steekproeven om bv juiste firmware van de hoogte recorder en motor onderbreking electronica zijn tot nu toe niet nodig geweest en hoop dat dat ook zo blijft en dat we sportief met elkaar leuke wedstrijden vliegen.

Voor mij zelf zou de lol er direct voorbij zijn als andere vliegers zich hier niet aan houden.
 
De discussie over deze zaken heb ik bij het vliegeroverleg wel meegekregen, maar niet dat op FAI niveau is ingestemd bet beperkte vormen van stabilisatie. Dat is nieuw voor mij. En verdergaand dan ik verwacht had.

Ik denk dat je dit soort ontwikkelingen niet echt kunt tegenhouden. In de een of andere vorm druppelen ze t.z.t. toch door.

Maar dan zal het spelletje wel een andere naam krijgen. F8J of zo.
 
Wanneer ik een vario nodig zou hebben om mijn Xplorer in de lucht te houden stop ik ermee en ga ik postzegels verzamelen ...........................

Maar, en dat is een grote maar; er zijn zoveel ontwikkelingen op technisch gebied dat het welhaast ondoenlijk is enigerlei vorm van kontrole uit te oefenen op wat wel en wat niet toegestaan is. Als voorbeeldje een serie Graupner ontvangers met ingebouwde gyro's en vario systemen. Dit zijn natuurlijke fantastische gadgets voor 99% van de modelvliegers. Voor het wedstrijdgebeuren, waar geprobeerd wordt gelijke omstandigheden voor alle deelnemers te waarborgen wordt het een stukje moeilijker.......
 
wat is het probleem?

Persoonlijk lees ik iets heel anders, namelijk het doel om onze mooie hobby niet te laten vergrijzen en de attractiviteit voor jongeren te vergroten.

Volgens mij kan niemand hierop tegen zijn?

Vervolgens doen een aantal 50+ :cool: een voorstel waarvan ze vermoeden, hopen of zelfs bidden dat het de jeugd zal aanspreken.
Ik vind het moedig, getuigen van durf los van wat ik van de keuze vind. Logisch want zelf ook boven de 50.

Ik durf niet te zeggen dat F5J niet leeft, in tegendeel zelfs, en dus aan een regelwijziging toe is maar voor een aantal klassen wordt vrijmoedig over het (gebrek aan) toekomst geschreven.

En als we als vliegers betere ideeen hebben zal daar zeker niet per definitie afwijzend op worden gereageerd door onze vertegenwoordigers. Gewoon dit idee een kans geven, laat toch lekker gebeuren en doe je eigen ding.


Verheug me er wel op dat eindelijk gesignaleerd wordt dat te weinig meiden de hobby beoefenen. Ik spuit de kist volgens de regels graag roze als dit mag bijdragen tot het oplossen van ook dit probleem.

Johnny
 
De discussie over deze zaken heb ik bij het vliegeroverleg wel meegekregen, maar niet dat op FAI niveau is ingestemd bet beperkte vormen van stabilisatie. Dat is nieuw voor mij. En verdergaand dan ik verwacht had.
Ik heb het wel letterlijk beschreven hoor. In DIT draadje :-) (allerlaatste stuk tekst van de openingspost)

Bij de huidige NK hebben we afgesproken geen telemetrie enz te gebruiken.
Om geen verwarring te krijgen; telemetrie is in de FAI reglementen verboden en in het NK ook; stabiliserende systemen (die géén gebruik maken van telemetrie) zijn in het FAI reglement toegestaan, en in het NK ook.
 
Zoals al gezegd: was mij ontgaan. Maar dit opent voor mij weer een nieuw terrein.

Ik heb de afgelopen jaren het een en ander geknutseld met multicopters en dergelijke. O.a. een Bixler voorzien van een Arduplane controller. De Arduplane controller veel meer dan is toegestaan, maar kan ook alleen in stabiliserende mode vliegen. Binnenkort heb ik een Thermy over. Die heeft de nodige problemen met wat slechtere vlieg omstandigheden (wind). Van de zomer maar eens kijken of ik die beter vliegend kan krijgen met een stabiliserende controller er in.

Bij de Bixler gaf dat een verrassend positief resultaat.

Het nut? Ach, ik ben gewoon nieuwsgierig.
 
Back
Top