Wikken en wegen over fpv gear.

Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje bezig om mij te verdiepen in het model vliegen en voornamelijk het fpv vliegen. Ik zit er nu over na te denken om een vliegtuig te kopen en daarmee normaal te leren vliegen, en daarna er een fpv set op te zetten. Ik heb al redelijk wat uurtjes (20+) op de simulator realflight g4.5 geoefend en ik kan nu eigenlijk wel bijna elk toestel fpv en non fpv onder controle houden. Maar nu was ik aan het kijken naar een vliegtuig wat makkelijk te vliegen is en wat ook goed kan worden gebruikt voor het fpv vliegen. Na wat zoekwerk hier en rcgroups komen er eigenlijk 3 vliegtuigen naar voren.

1. De easystar/AXN floater jet
2. Esky nemo
3. Swift maxi

Al deze vliegtuigen wil ik uitrusten met een brushless en lipo setup van hobbyking. Op rcgroups raden ze de easystar af vanwege hoge windgevoeligheid en je moet veel aanpassen om alle fpv gear goed erin te krijgen. Deze zou dan met een 2200kv motortje, 30amp regelaar, en 6x4 prop goed moeten vliegen.

De Esky nemo wordt zover ik weet alleen hier gebruikt voor fpv vliegen door remy en sander. Op rcgroups wordt hij wel non fpv gebruikt en daar raden zij dit setje aan HobbyKing Online R/C Hobby Store : TowerPro BM2409-18T / 25A BEC / 9x4.7 Prop Combo $19.95 met een 1300/ 1500 3 cell lipo erin zou dit ook goed moeten vliegen en ook door een beginner in de hand te houden.

De swift maxi is een vliegende vleugel en heeft een makkelijke plaatsing van alle componenten en kan heel veel gewicht dragen. Hij is wel wat moeilijker te vliegen dan de andere vliegtuigen maar heeft ook voordelen. Ik kan nergens in Nederland een winkel vinden die deze op voorraad heeft dus misschien worden ze niet meer gemaakt? Deze zou ook met een vergelijkbare setup als de easystar kunnen worden gevlogen.

Nu dus de vraag aan jullie wat jullie keus zou zijn. Ik wil het graag rond de 150 euro houden voor het vliegtuig en setup dus geen zender of dergelijke. Graag hoor ik jullie meningen met goede argumentatie waar nu voor te kiezen.

Groet Hugo.

Ik zou voor de easy star gaan. Beginnen bij weinig of geen wind. Later de kist voorzien van rolroren en eventueel verzwaren tot 800 gram, dan kan je met meer wind vliegen. Ook kan je de tips recht maken zodat hij nog minder gevoelig voor wind wordt. Gewoon langzaam opbouwen.

MVG Robert.

De towerpro motor die ze aanbevelen voor de Nemo is niet geschikt als je deze voor fpv wilt gebruiken. Dit wegens de grote prop die je voor deze motor gebruikt.
Zo gebruikt Sander 2 motortjes om het zicht voor de camera vrij te houden. Ik heb het rompje van de Nemo verlaagd, en deze voorzien van een $7,50 motortje met een 6x4.
Een grote prop is gewenst als je de motor voorop plaatst wegens de dikke romp.

Een Swift Maxi raad ik af. De amerikanen zijn er gek op, maar vooral als beginnend fpv vlieger wil je een rustig platform. Ben je hier op uit gekeken, dan kun je kijken naar een vliegende vleugel. Echter gebruikte ik een Wolf K10, alleen vloog dit erg onrustig, en verlangde ik weer naar een 3de easystar.

De beelden blijven 9 van de 10x onrustig met een vleugel.

De Eaysystar is een prima platform, in mijn ogen toch wat log. Je kunt de Easystar altijd nog prima voorzien van een videosetup. ( kwestie een luikje in de buik maken, en de cockpit verbouwen)Ga je daarna OSD's, filters enz gebruiken dan ben je inmiddels al toe aan een 2de EZ. ( de eerste zal dan al wel gaar zijn).

Tja, wat ik je aan zou raden? Even leren vliegen met een nemo, en hier wat spul op proppen. Ook een EZ heeft zich inmiddels al lang bewezen. Wil je een EZ spannender dan het e.a. voorzien van wat carbon, en de tipjes afsnijden ( Ask Sander).

Robert ( bluefalconholland) gebruikt een EPP 3d kistje welke hij gigantisch vind. Als beginner raad ik dit af.

Goed, zo is er eigenlijk op ieder kistje wel wat te prutsen. Een Minimag leent zich hier ook uitstekend voor, alleen is deze behoorlijk wind gevoelig.

Kijk eens op RCexplorer. Een ontzettend duidelijke, informatieve, en vooral erg leuke site, die beginners een heel eind op weg helpen!

Good luck:). De volgende meet 'n greet gaat hopelijk wat meer richting midden Nederland plaatsvinden.

Laatst bewerkt:
Hoi Hugy,

De setup is helemaal goed:). Die 2200kv motor zorgt voor een lekker lange vliegtijd, en meer dan voldoende vermogen ( ik gebruikte hem ook).
Laat die springconnectors even zitten, en ga voor dean connectors, of gewoon bananenplugjes ( al word het al gauw een zooitje, losse stekkers, daarom gebruik ik graag dean).
Die springconnectors willen op een gegeven moment snel zwakker worden.
De setup kun je later voor vele andere kistjes gebruiken.

Hugo,

Prima setup zo, daar ga je heel veel plezier van hebben!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

Oke dan ga ik deze binnenkort bestellen. De springconnectors wilde ik gebruiken voor de motor bedrading want de goldplugs zijn uitverkocht. Of moet ik dan maar goldplugs in Nederland halen? Voor de accu gebruik ik inderdaad deans.

Hugo,

De motor soldeer je aan de kabels van de regelaar, aub. geen stekkers gebruiken, da's weer een connector die los kan schieten. Daarnaast zijn dergelijke stekkers niet erg betrouwbaar en willen nogal eens lostrillen, of door vuil slecht contact maken. Dus solderen en een stukje krimpkous eroverheen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

Oke dan soldeer ik die. Er komen hier ook regelmatig 2e hands zenders voorbij op het forum. Ik zit nu te twijfelen tussen een graupner mx 12 en een futaba fc 16. Wat zou jullie keus zijn. Beide uiteraard op 35mhz.

Beide zender zijn prima, echter kiezen de meeste voor futaba omdat deze wat geschikter is voor bijv een headtracker o.i.d.
Verder zou ik het forum nog even in de gaten houden voor een FF7. ik heb nu behoorlijk wat zenders gehad, en veruit het meeste schik met mijn FF7.
Maarja, dat is voor ieder verschillend natuurlijk.
Ik denk dat Sander hier beter antwoord op kan geven.

Ik zou een zender kiezen op basis waarbij je de minste kans hebt dat er iets mis kan gaan. Een zender op de 35Mhz met fix kristal betekent dat je altijd zeker moet weten of er niet iemand op jou kanaal in de buurt zit. Gewoonlijk storen de huidige elektromoteren flink op een 35-40 Mhz ontvangers, op de 2,4Ghz niet. Doet per ongeluk iemand toch zijn zender aan op jou kanaal is het einde oefening. Bij de 2,4Ghz zenders bestaat dat gevaar niet omdat ze tijdens storing automatisch overschakelen naar een ander kanaal zonder dat je het merkt. Ook werken die zenders met een code tussen ontvanger en zender zodat niemand jou kist kan overnemen. Alleen jammer dat bij 2,4Ghz vliegzendergebruik met 2,4Ghz videozender niet samen gaan. In mijn ogen wordt het tijd dat de wet verandert omdat deze beperking tegen de belangen van de veiligheid ingaat.

MVG Robert.

Hugy,

Nu klinkt dit wat pruimerig, maar je bent nog jong, moet nog beginnen.
Dan raad ik het gebruik van een andere -dan 2,4ghz- videofrequentie af.
2,4ghz word door ontzettend veel mensen gebruikt, en er is ontzettend veel te koop.
Het heeft mij in veel situaties geholpen dat ik op een band vloog waar mensen goed bekend mee waren. Je kunt dus altijd direct op hulp rekenen, en moet er wat vervangen worden, dan is dit 9 van de 10 keer in europa te koop.
Komt bij dat 2,4ghz legaal is hier in NL, de rest niet.
In het grote fpv draadje is te lezen welke voordelen maar ook nadelen het gebruik van 2,4ghz heeft.
Wat Robert zegt is absoluut waar, en het bereik is prima. Alleen zou ik voor een 2,4ghz videosetup gaan, en gewoon voor een 35mhz zendertje.
Ik weet niet hoe ver je wilt gaan, maar bovenstaande zenders geven meer dan voldoende bereik. ( ik vlieg 9 van de 10 keer om me heen. 1 van de 10 keer ga ik verder)

Ik raadde je een FF7 aan omdat dit een bewezen, maar ook fijne zender is. Het menu is eenvoudig, het gebruik is eenvoudig. Niet teveel poespas, en ontzettend veel fpv vliegers die deze zender gebruiken.
Sander is volgens mij van een ff10/12? naar een FF7 gegaan:).

Nogmaals, het wilt niet zeggen dat je persé voor een FF7 moet gaan:).

Ja dit was ook mijn bedoeling besturing op 35 mhz en fpv op 2.4ghz. Die ff7 zender van marktplaats is volgens mij wel een goede toch want die is niet te duur. Het moet wel betaalbaar blijven natuurlijk.

Mocht je nog 35mhz FF7 zoeken, geef maar een gil... zijn gloednieuwe :)

Ja en ik heb sander zijn oude FF10.... had echt meer dan 7 kanalen nodig voor wat kistjes hier ;)

Laatst bewerkt:
Back