Wikken en wegen over fpv gear.

Het is een beetje stil hier jongens? Nu het zo goed gaat met mijn FPV avontuur, begin ik toch wel te kijken naar een 2e vliegtuig. Ik wil graag dat ik nog wel kan vliegen met redelijk wat wind. Ik wil meer een soort zwever, gewoon snel omhoog en dan heel rustig naar beneden zweven en eventueel nog wat thermiek pakken. Ook moet of de vleugel deelbaar zijn of in iedergeval makkelijk te vervoeren, wingspan dus niet veel groter dan 1.60m. Ik zit nu een beetje te twijfelen tussen 3 opties.

1. Rookie
2. Maxi swift of zephyr vliegende vleugel
3. Hype Wow hype-wow-hotliner

Ik wil graag het vliegtuig niet meer dan 150 euro inclusief setup.

Ik zou eens beginnen met 't recht maken van je Ez vleugels en er rolroeren in te zetten, dan heb je gelijk een heel andere vlieggedrag. De Hype Wow is wel leuk, maar niet met de ingebouwde RTF rommel waar hij mee geleverd wordt en als kit levert men hem niet dacht ik? Meer info over de Rookie vind je (naast 't topic op 't forum) hier:

Graupner's Rookie S FPV-ed - RC Groups

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou eens beginnen met 't recht maken van je Ez vleugels en er rolroeren in te zetten, dan heb je gelijk een heel andere vlieggedrag.

Even offtopic, maar ik kan nergens in de zoekfunctie vinden wat het voordeel is van het rechten. Ik heb zelf de BMI Arrow (misschien wat voor jouw hugy).

Even offtopic, maar ik kan nergens in de zoekfunctie vinden wat het voordeel is van het rechten. Ik heb zelf de BMI Arrow (misschien wat voor jouw hugy).

Da's ook niet iets wat je in zoekfunctie zult vinden. Het is feitelijk eenvoudig, de vleugels hebben normaliter opstaande (dikke) vleugeltips, hierdoor zal de EasyStar vanzelf weer recht gang vliegen na richtingsroer (of rolroer) input. Da's natuurlijk prachtig voor een model wat bedoeld is om mee te leren RC vliegen, maar voor een gevorderde RC piloot is 't ronduit irritant (vind ik tenminste).

Door het 'rechten' van de vleugels haal je een stuk drag weg door de dikke vleugeltips vlak te maken, ook zal de EasyStar nu gewoon door blijven vliegen met de bank angle die je 'm gegeven hebt, hij rolt dus niet meer vanzelf terug.

Kortom, de combinatie van beide zorgt voor een sneller model dat beter op stuurcommando's reageert (mits je rolroeren monteert) en veel prettiger te vliegen is voor een gevorderde piloot, het zompige en trage stuurgedrag is met deze aanpassing verdwenen.

ez_fpv_001.jpg

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Vleugels recht maken staat inderdaad boven aan mijn lijst, moet alleen nog even wachten op de hobbyking spulletjes. In dat topic zijn ze juist wel tevreden over de electronica van de hype wow. Andere optie is natuurlijk ook de easyglider of blizzard van multiplex.

EasyGlider Pro (niet de standaard) zou dan mijn keuze zijn.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Nou, goed en slecht nieuws :p
Net heerlijk gevlogen, ik voel me steeds comfortabeler en het navigeren vanuit de lucht wordt ook steeds makkelijker.
Nieuw persoonlijk afstands record. 1.5km :) Geen rc glitching, of video storing. Het video setje verbaasd mij nog steeds voor de prijs.

Maar na ongeveer 25-30 minuten te hebben gevlogen wilde ik de landing inzetten. Ik kwam net iets te hard aan, dus ik maakte nog even een bochtje.
Midden in de bocht zag ik het al gebeuren maar het was te laat. STALL ik zie hem zo uit de lucht vallen en hoor een BONK.
Ik snel mijn video bril af en daar lag hij, hij leek nog helemaal in een stuk. Maar toen ik aankwam zag ik dat mijn camera mount was gebroken,
scheurtje in de vleugel, en de voorkant van de wingmount was losgekomen. Natuurlijk niks wat een beetje lijm niet kan verhelpen :)
Alles is alweer geplakt en is morgen weer in de lucht.

Na nog een tijdje na te hebben gedacht over een nieuw vliegtuig heb ik toch besloten om gewoon nog een easystar te nemen.
Dus die gaat binnenkort ook in de bestelling.

mvg Hugo Janse

Omdat iemand vroeg wat ik nou ongeveer kwijt was aan mijn fpv setup plaats ik het hier ook maar even.

Het geld wat ik kwijt ben valt op zich wel mee. Omdat ik nog helemaal niks had aan vlieg spullen moest ik dus echt alles kopen.

Lipo lader en voeding : 50 euro
futaba ff9 : 120 euro
2x 3s 2200 zippy lipo's : 35 euro
2e hands easystar : 35 euro
Trimersion video bril : 80 euro
Video zender en ontvanger :86 euro
Servo's en klein spul Hobby king : 30 euro
Motor en regelaar : 25 euro
Camera : 40 Euro
Soldeerwerk : Heel veel tijd

Als je dit bij elkaar optelt kom je op 501 euro uit. Ik heb hierbij wel wat geluk gehad, mijn zender was echt heel goedkoop 2e hands, ze gaan ook voor het dubbele weg.

Ga meteen voor goed spul en neem een budget van rond de 600 euro in gedachten als je nog niets hebt. Hiervoor kan je toch wel redelijk ver komen.

Mvg Hugo Janse

Hugy,

Jij gebruikt toch het bevrc 1,3 8**mW setje?
Zijn deze kanelen gelocked op 1280 mhz, of kun je deze switchen??
En hoe is het met je dropouts?

Hey,

Ik gebruik het bevrc 2.4ghz 5xx mw setje. Echt een geweldig setje. Volgens mij is het een kopie van de immersion (sorry sander). Input is tussen de 6-16v en hij geeft een gefilterde output voor de camera. De camera output moet je zeggen welke versie je wilt er is een 5v en 12v versie. Frequenties zijn niet gelockt en je kan uit 8 kanalen kiezen, waaronder 4 buiten de 2.4ghz band. Dus als het goed is geen last van wifi of 2.4ghz zenders. Dropouts nog niet meegemaakt, en ik gebruik nog steeds de standaard 3dbi antenne's. Dus met de kwaliteit zit het wel goed en met de prijs die ze ervoor vragen is het een geweldig beginners setje.

mvg Hugo Janse

hey hugo.. thnx for the tip... Was juist op zoek naar wat extra gear en uitbreiding. Ga me neus ook eens even in die zaken stoppen ;)
Je klinkt in ieder geval enthousiast en dat is mooi .. zeker voor die prijs..

Graag gedaan, de prijs is bijna hetzelfde als de airwaves die je verkoopt. Alleen is de kwalieteit van dit setje vele malen beter denk ik.

Is een multiplex RX 9 synth DS IPD een beetje goede ontvanger. Ik heb toch af en toe lockouts ook dichtbij. Dus ik ben opzoek naar iets anders.

mijn camera mount was gebroken
Ook ontzettend vaak gehad.
Ik gebruik sinds kort een carbon fiber camera mount met metal gear servo's en metalen armpjes.
Misschien een overkill, maar als je een kilometer ver (niet hoog!) bent en de camera valt eraf heb je een groot probleem.

Die zenders waar je het over hebt worden ook onder het merk LawMate verkocht, had ik er tot gister een van, echt top spul, maar over gestapt op andere freq dan 2,4Ghz.

De frequenties die niet buiten 2,4Ghz zitten werken met sommige 2,4Ghz besturing.
Doe een goede range test vooraf, want het kan dat je video zender je RC besturing overstemt, en dan is het na een paarhonderd meter oppeens geen signaal.
Range test dus ook met alle apparatuur aangesloten.

Laatst bewerkt:
FPV beginner

Hallo allemaal,
Ik wil graag beginnen met het FPV vliegen.
Ik beschik over:
-Reely wild hawk met een outrunner motor
-Goede vlieg eigenschappen
-graupner mx-12 zender
-GoPro HD2 camera

Nou wil ik mijn gopro gaan gebruiken voor het fpv vliegen maar dan wel met een OSD die goedkoop is maar toch aardig wat informatie geeft. En natuurlijk een beeldscherm, ontvanger en zender.

Ik hoor graag van jullie!

Groeten,

Jim

Hallo Jim.

Welkom als toekomstig FPV'er. Ik wil je aanraden om eens te kijken in het FPV draadje op het forum. Dit draadje is al behoorlijk oud, 2010, en inmiddels zijn er zoveel andere en betere technieken.

In het draadje over beginnen met FPV kun je veel up-to-date info halen. Je zult dan ook zien dat je het zo duur kunt maken als je zelf wilt, maar uiteindelijk is het toch een behoorlijke investering.

Het draadje kun je hier vinden.

Je zult zien dat je heel veel moet lezen, maar daar leer je wel heel veel van, zo zijn wij ook begonnen...:D

Succes en veel plezier met de voorbereiding!

Back