wil geen governer gebruiken voor mijn Raptor 30 en 50

Ook duidelijk David (@dafke695:)

en 80 % throttle betekend bij de eene 80, bij de andere 70 throttle,
50 % moet dus niet heten half-gas of zo,

en @huey:
het afstellen van de heli, zo als die nu vliegt,
ben ik sinds 2 1/2 jaren bezig om te verbeteren,
en volgende saison vlieg ik weer iets anders
en dan gaat die weer veranderen.

Ik gebruik mijn heli trouwens ook niet voor 3D
misschien maar iets inverdet of een looping,
maar anders lekker rond flattern (nu goed , iets sneller dan flattern)

gr. Uwe

@Heli-Uwe
Nee dat snap ik, 50% betekend niet half gas per definitie, is even een kwestie van proberen. En afstelling stapje voor stapje naar je zin maken lijkt me ook duidelijk. Vandaar deze post ;)

En inderdaad, 3D is absoluut niet aan de orde maar beetje sportief rondgieren en af en toe flip/roll/inverted ga ik nu dus mee beginnen. LEUK LEUK LEUK ! I must be an adrenaline-junkie......

@Huey ,

Voor foto's kijk ff in mijn profiel en klik op fotoalbum.
Staat er vol van van de bouw tot nu toe.

Groeten
David

heren,

GEEN vlakke curve bij nitro zonder governor...
Absoluut niet nooit en te nimmer, bij een afdaling met een beetje tegenwind komt de zuiger uit zichzelf naar buiten gelopen

Zolang de bewegingen heel vloeiend en netjes en rustig worden gevlogen, hoeft het niet meteen een probleem te geven, maar het gaat problemen geven..

De theorie stond hier al beschreven, maar volgens mij is hij niet geheel geland als ik de reacties zo lees..
denk eens wat je doet en wat er gebeurt bij een autorotatie.
bladen gaan wat negatief, heli komt omlaag, en door de langsstromende lucht worden de bladen op gang gebracht.
Met wind en door dit goed te doen, kun je zo het toerental van de bladen regelen, door alleen me de pitch te spelen, dus geheel zonder motor..

Dit kan dus ook MET motor
Heb jij een vlakke curve, krijgt de motor altijd evenveel peut
dus bij vollast heeft hij dan voldoende, als je omlaag komt hoeft de motor dus eigenlijk geen vermogen te leveren, maar hij krijgt wel veel peut. Dus gaan de toeren omhoog.
En dat kan makkelijk voorbij de max van de motor gaan.

Door een V in die curve te zetten, "rem" je de motor eigenlijk een soort van af, waardoor hij niet overtoert.
Heb je een governor, doet de governor dit voor je
Vlieg je zonder, moet jij dit zelf goed instellen, want bij een goede afdaling kost dit echt je motor..

Zo zit er echt verschil in een "kunstvlucht" curve en een 3d curve.
kunstvlucht is grotendeels pootjes omlaag, met wat loops en rolls etc.
maar negatief hoeft de motor geen power te hebben, daarvoor lig je bij lange na niet lang genoeg op de rug.
zo'n curve loopt ong. zo: 40-45-60-75-90 (dit is geen praktijkvoorbeeld, dit is meer als idee)

een 3d curve ziet er meer zo uit: 90-70-60-70-90
hier moet de motor inverted en normaal vol vermogen geven, waardoor het overtoeren wordt tegengegaan.

Bij electro is dat anders, die mag gewoon een vlakke curve hebben.
of je moet zelf wat anders merken als je vliegt, maar zelf kom ik doorgaans op een 5 punten verschil tussen het midden en de uiteindes van de curve.

Hoi Student,

Dank voor je reactie.
Vraagje. Ik ga echt niet bewust proberen een autorotatie te maken, daar ben ik nog niet aan toe. Ik wil wel nu wat sportiever vliegen, voornamelijk voetjes omlaag, maar wel met wat rollen, flippen en loopen. Echter, ik wil natuurlijk nu ook wel eens proberen een flip te maken, even inverted te hangen, en weer terug, om langzamerhand ook te leren inverted te vliegen.
Ik heb nu een V-curve ingesteld, gecombineerd met een throttle mix; bij grote uitslagen nick/roll komt er 20% gas bij.

Pitch loopt bij mij van -10 naar +10 om stall van de bladen te voorkomen.

Ik heb inderdaad geen vlakke curve ingesteld, zoals je in de voorgaande posts hebt kunnen lezen zie ik daar niet helemaal de voordelen van in.

Ik vrijdag deze instellingen eens gaan proberen, en ben wel benieuwd of ik dan op de goede weg ben.

Ik heb het zelf ook nooit aangedurft om echt een autorotatie te maken (moet ik echt eens gaan doen...)
maar het effect, dus dat de lucht om de heli de bladen aandrijft, dat heb je ook als je na bv een fast forward vlucht de heli achterover hangt om hem af te remmen.
Om hem op 1 hoogte te houden, moet je dan een tik negatief geven, wat je geleidelijk opvoert naar hooverpitch
flaren heet dat officieel geloof ik

Dan heb je dat effect ook best ernstig
Bij mezelf hoorde ik hem bij die manouvre nog wel eens optoeren als ik het een beetje enthousiast deed ;-)

+10 -10 is zat, maar meer kan makkelijk
zelf heb ik +13 -13 op de pitch, trekt de motor nog best goed
Die stall wisselt ook per type en merk blad
zelf vlieg ik met edge fbl bladen, was een wereld van verschil met de align bladen
de align bladen waren redelijk vlot aan het knetteren en herrie aan het maken, de edges doen dat bijna niet (bij mij tenminste)
dat geknetter is nl een teken dat de bladen vervormen, oftewel dat het blad op het eind van zijn kunnen zit. niet mechanisch, hij zal echt niet breken, maar wel qua lift

Maar in theorie zou je voor jouw "normale" werk de Kunstvlucht curve moeten activeren, evt idle up 1.
En als je echt inverted gaat hangen bv de V curve via idle up 2
op die gascurve na, hoeft er verder geen verschil te zijn tussen de idle ups
ook toerentallen mogen best hetzelfde zijn.
En goed naar de motor luisteren of hij ergens optoert tijdens de manouvres

Hoor je hem optoeren als hij vermogen vraagt, staat de curve of gasmix te hoog. Maar is niet gevaarlijk voor de motor
hoor je hem optoeren als er geen vermogen gevraagd wordt (afdalen bv) staat de curve te hoog en kan de motor overtoeren

okee, is duidelijk.
Helaas heb ik op mijn DX7s alleen maar een Idle1 knop / stand.

Ik ga vrijdag de V-curve die ik nu heb ingesteld testen, dat vind ik wel spannend.

ik zal mijn bevindingen hier delen !

Hallo hallo,
.
eerst aan jou @Huey:
.
ga niet verschillende opties van instellingen
die je uit verschillende berichten pikt
met elkaar verbinden en maar wat testen,
dat werkt niet,
.
een duidelijke instelling (bv. die van @Student:)
instellen en testen, die van student lijkt ook op die van mij,
.
en voor dat inverted vliegen en en en (tip ook voor @Student:)
probeer met een benzine / nitro ergens maar een autorotation,
als je die nodig hebt en weet niet hoe:
zeg good bye heli,
ik heb de T Rex 600 n 3 keer met autorotation naar de grond moeten doen, schade een keer een landingsstel en een keer een set vleugel (helaas) en een keer geen schade !
in ieder geval met de SIM oefenen !!
..en je kan de nitro op throttle hold instellen dat de motor bv. met 30 % vermogen loopt
trouwens moet je bij autoroteren geen –10 / +10 kurve gebruiken,
min 3 tot min 6
en bij kleine heli’s min 4 tot min 7 is voldoende
boven heb je wel +10, beter +13 of 14 nodig
.
ik hope dat die info iets helpt
groetjes Uwe

Laatst bewerkt:
Welke bolide heb jij Uwe? Ik heb geen instelbare curves op mijn autoportieren :p:p:p

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Uwe,
Ik ga niet "van alles" proberen, maar proberen hoe het voor mij voelt als ik de curves zo instel als ik denk dat goed is voor wat ik wil. Hierbij niet alleen rekening houdend met de reacties in dit topic, maar ook met de mensen om mij heen, op de club en waar ik nog meer mee (wild) vlieg.
Autoroteren echt wel op de sim geoefend, dus we zullen zien.

Aangezien ik inverted wil gaan hangen wordt het een v curve, met behulp van jullie posts en de mensen die er naast staan gaat het helemaal goed komen.

@Jonkje: hahahaha tja de pitch op mijn autodeuren bepaald of ik er inverted mee weg kom

Ik denk dat uwe met een lambo rijdt :mrgreen:

Bij de weg, in de sim crash ik de heli's niet meer bij een autorotatie
Alleen die stap naar het echte werk..
Ik heb zo'n hekel aan schade
Ik kanchet gewoon niet over mn hart verkrijgen

Heb het ook nog niet nodig gehad..
Misschien volgend seizoen

@Huey
Let op met alle meningen te mixen, een clubgenoot van me doet regelmatig hetzelfde als ik, alleen legt het compleet anders uit..

@student

Ja weet ik, uiteindelijk doen we toch eigenlijk wat de mensen doen van wie ik heb leren vliegen; de mensen met veeeeeeeeeeel meer ervaring dan ik enz.

Ik sta er zeker niet alleen voor, genoeg mensen die assisteren, meedenken, voordoen enz.

En wie heeft er geen hekel aan schade, ik ook ! Zeker omdat ik geen echte "bouwer" ben, meer een vlieger. Alhoewel ik het knutselen aan mijn heli's wel heel erg leuk vind, maar ik ga liever vliegen. Sleutelen aan de heli vind ik sowieso leuker dan geknutsel aan mijn plankjes. (vandaar dat ik vooral schuimpies vlieg, maar goed we moeten on topic blijven)

jij bent de ts, dus jij bepaald het onderwerp ;-)

ik denk dat niemand schade prettig vind
alleen de een interesseert het meer dan de ander

En zelf ben ik ook meer een vlieger
sleutelen doe ik voor onderhoud en noodzakelijke dingen, maar verder niet
Al moet ik zeggen dat ik vliegtuigen bouwen toch ook wel verslavend vind..
Hout dan, geen schuim

Ook straks naar het veld, kouououddddd maar wel zin in.

@uwe: suuk6 met de lambo hahaha LOL wat een beetje buitenlandse inbreng op kan leveren.

Vanavond hier mijn bevindingen van nieuwe instellingen.

Happy landings allemaal.

;-) het is maar weer genoeg met dat ''lambo'' gedoe,
.
da schrijf je een keer wat verkeerd,
en je krijgt het dagen te horen,:confused:
.
voor die die alleen met lachen bezig waren:
.
in throttle hold kan je een pitch-curve instellen
en je kan throttle instellen (bv. 0, of 30 of ..)
maar geen curve, alleen een waarde

groetjes van Uwe (buitenlander)

Het was gewoon een hele mooie Uwe! Maar goed we houden erover op.

In throttle hold kun je inderdaad een waarde instellen, daarmee creëer je dus een vlakke curve.

Ik vind de vlakke curve min of meer onzinnig, maar goed dat mag iedereen zelf weten. Ik zal het dus niet gebruiken.

Vandaag gevlogen met een V-curve in IU, is me erg goed bevallen, moet wel nog wat fine tunen. Zelfs stukjes inverted hoveren. Het was een topdag!!

Back