Wil gewoon vliegen...maar wordt een beetje moedeloos

Hallo

Even de situatie: Ik woon midden in de randstad, heb een drukke baan en hecht eraan om regelmatig met de familie wat tijd door te brengen.
Toen ik zelf nog op school zat , lang geleden, veel gestoeid met zeefvliegers en rubber motor vliegers. Ook veel zelf gebouwd.

Radiografisch en motorvliegen was VEEEEL te duur. Wel moch ik van een buurman soms zijn zwever besturen ... COOL

Terug naar het heden. Ik vlieg al jaren virtueel (fs2004) ook FMS wordt veel gebruikt. Met kleine rc vliegtuigjes (blokker RC twin 25 eurootjes) vlieg ik veel samen met mijn zoon in de tuin of in het park. Wel een dure grap want ene beetje wind of lichte thermiek en je bent 'm kwijt 8O. Ze wegen maar een gram of 10, maar zowel meijn zoon als ik zijn in staat om ze met een klein beetje wind tochnog de volledige lading in de lucht te houden (zo'n 10 minuten).

Nu willen we gewoon vaker vliegen. Gewoon 's-avonds na het eten even de natuur in en een elektro (ook bij wat meer wind) rondjes laten draaien. Of als ik van een vergadering afkom ergens in het land even de snelweg af te gaan een landje op te zoeken en effe met een boterhammetje er bij de sores weg vliegen. :P

Dus ga je op zoek naar een leuk vliegtuig. Electra dat staat vast en toch ook wel 3 kanaals proportioneel (gas, hoogte en richtingsroer). En natuurlijk ook de rest TX, RX servo's.... Budget zo rond de 200 Eurie

Je verteld je verhaal op rcgroups en krijgt een heleboel leuke en zinvolle reacties. In essentie koop een EasyStar RTF in Europese uitvoering en heel veel plezier is gegarandeerd.

Als ik nu op dit forum kijk zitten daar heel veel aardige mensen, maar elke draad met onderwerpen van deze strekking eindigen in discussies over wildvliegen, mis en gebruik van frequenties, electra versus nitro of de vermeende 'rommel' vliegtuigjes.

Als je nu net zoals ik gewoon een beetje wilt vliegen wanneer dat jouw uitkomt, samen met je kinders en helemaal niet wil denken aan een hobbie. Niet het mooiste van het mooiste wil hebben, gewoon leuk bezig zijn wat dan? Een club? Waardan? Den Haag heeft geen veld, Zoetermeer neemt geen leden van buiten. Valkenburg alleen op vaste momenten. Gouda idem. En eigenlijk ben ik dan al te ver weg. Die knul moet de volgende dag ook weer naar school hoor:!: Of toch maar de RTF van de Conrad in het park of toch maar stiekem een echte EZ* en een leuke stek zoeken, waar je verantwoord kan vliegen :oops:

Ik wordt een beetje moedeloos, kun je het je voorstellen :?

Ruud

Hallo,

Welkom op het forum! (volgens mij) Valt het wildvliegen wel mee, bekeken op wat u vliegt en wilt gaan vliegen.
Die dingetjes van 25 euro vallen niet onder modelvliegen, de aansturingen zijn anders dan die van echte modellen.
Ze sturen met de motoren, en er zitten soms helemaal geen servo's in.

De Easystar is passend model, waar u naar zoekt. Hij kan veel hebben, niet zo klein dat hij weg waait,
en valt met simpele methodes te repareren mocht het misgaan.
RTF is inderdaad het makkelijkst, dan hoeft er als het goed is niets meer aan gedaan te worden, alleen accu's opladen en vliegen.

Het blijft wel een tip om toch gewoon 'een keer' te gaan kijken bij een modelvliegclub,
je kan altijd vragen of ze je willen helpen, of een keer willen lessen met je model, zodat het vliegen in de toekomst nóg beter gaat.

Groeten, Geoffrey 8)

de wildvliegdiscussie zal hier ook wel weer losbarsten.

zorg dat je een leuke parkflyer bij elkaar meubelt van vliegklaar onder de 500 gram dan ben je volgens regelgeving niet fout bezig op een veldje, en ook mocht er iets gebeuren, dan valt de ellende wel mee omdat het vlieggewicht laag is.

500 gram max wil absoluut niet zeggen dat er niet leuk mee te vliegen is :D

De EZ weegt zonder accu, maar met 2x9gr servos, regelaar en indoor ontvanger zo'n 450 gr...
Dwz met een accu erbij gaat ie over de 500 gram...
Tja...
dan overtreed ook ik soms de wet.... :wink:

Ik heb nog nooit een agent met een weegschaal zien lopen. :twisted:

Maar op een boere veldje weg van de bewoonde wereld doet eigenlijk niemand moeilijk, ookal ga je met een paarhonderd gram over de 500. Mits de boer niet zon chagarijn is natuurlijk. ;) Ik vlieg al maanden op een afgelegen boere veldje met een wing van 750gram, er is nog geen kip om raak te vliegen, en alleen de boer komt heel af en toe nog eens gapen naar mijn bezigheden.

Maare, haal je de RTF set wel met 200 euro?

De Easy Star is een geode keus lijkt mij. redelijk envoudi te leren en te repareren (wat zeker voor een beginner erg fijn is) Over het vlieggewicht zou ik mij geen zorgen maken. Officieel mag je met een vliegtuigje boven de 5kg ook niet hoger dan 200m dan zijn alle zwevers bij ons op de club in overtreding :D

mocht er iets gebeuren, dan valt de ellende wel mee omdat het vlieggewicht laag is.

Of als ik van een vergadering afkom ergens in het land even de snelweg af te gaan een landje op te zoeken en effe met een boterhammetje er bij de sores weg vliegen.

LET WEL HEEL GOED OP DAT ER GEEN MODEL(VLIEG)CLUB IN DE BUURD ZIT.
Als je zomaar ergens langs de snelweg gaat vliegen heb je best kans dat je vlakbij een club gaat vliegen met als daar iemand op dezelfde frequentie vliegt kan de schade heeeeeeeel hoog zijn aan iemand anders zijn model. :!: :!:

Freakazoid zei:
Maare, haal je de RTF set wel met 200 euro?

Nee, komt op 229 Euro maar laten we dat maar marge noemen :wink:

l A U R E N S zei:
LET WEL HEEL GOED OP DAT ER GEEN MODEL(VLIEG)CLUB IN DE BUURD ZIT.
Als je zomaar ergens langs de snelweg gaat vliegen heb je best kans dat je vlakbij een club gaat vliegen met als daar iemand op dezelfde frequentie vliegt kan de schade heeeeeeeel hoog zijn aan iemand anders zijn model. Exclamation Exclamation

Ja, hoor. Ik heb helemaal niets tegen verenigingen. Ik denk dat ik nu redelijk weet waar de velden van de clubs zitten. Ik zal daar al gauw zo'n 10 km vandaan blijven of gewoon langs gaan om als gast te vliegen :) .

Sla ik twee vliegen in één klap we storen elkaar niet en kunnen misschien nog wat leren van elkaar ook :lol:

Weten jullie overigens een methode of apparaatje om snel te kunnen controleren of er RC activiteit is op mijn eigen frequentie? Of moet ik gewoon de motor afkoppelen de RX aanzetten en kijken of de servo's rustig blijven :?:

Dat laatste is mogelijk, maar biedt geen garantie. Op 100 meter hoogte zal ie meer signaal oppikken vanuit de omgeving.
Er zijn scanners die de ether afscannen. Sommige clubs hebben ze en schijnen niet goedkoop te zijn.

€229,- ??
Ik zeg het nog één keer: € 189,- bij W&W :?

succes
Frank

Frank Stevens zei:
€229,- ??
Ik zeg het nog één keer: € 189,- bij W&W :?

succes
Frank

Frank, dat is me bekend hoor, maar even die kant oprijden en weer terug kost me ook al gauw 30 a 35 Euro en dan is het verschil niet echt meer de moeite waard :!:

Ruud

Hoi,
Aangezien vliegen een leuke hobby is en je toch wel vaker wil vliegen dan je tijd hebt is het toch wat lastig om elke keer weer naar het clubveld te gaan. Daarbij komt dat ik met mn edge best in de tuin kan vliegen of in huis kan hangen.. als de buurman die ook modelbouwt dan ook aan het vliegen is zou dat natuurlijk problemen kunnen geven.
Wij hebben dan ook allemaal in de buurt andere frequenties en houden rekening met elkaar. Ook het samen modelbouwen maakt het leuker.

Ik zou zeggen, koop een easy, ga eens bij een club langs om te kijken en voor wat hulp en probeer het daarna wanneer je het toch al wat kan eens in de buurt. En zoek contact met mede modelbouwers in de omgeving, daarmee vermijd je problemen en houd je het leuk voor iedereen.
Verantwoord vliegen toch? :D

Groeten Vincent

tja ik zit ik ook mee zo een gelijk aardig probleem ik ben bezig aan een vliegertje te bouwen (robbe charter) en jah dan ga je naar een club om eens wat vragen te stellen en of ze me het kunnen aanleren om met het vliegertje kunne vliegen en dan krijg je als antwoord van tjah jammer man we nemen geen leerlingen aan. Je zou voor minder je moed verliezen :cry: nu sta ik daar schoon met men vliegertje. :(

Tip voor de beginners voor je begint te bouwen zoekt een club waar ze het u willen leren.

Ik heb t mezelf geleerd met een goedkoop electro kistje. :P Ging prima, in 2 jaar tijd bijna iedere week wel n keer vliegen, en in totaal nog geen 20 euro schade gevlogen. :P Schiet mij maar lek, maar om te leren vliegen heeft niet iedereen et handje van een instructeur nodig. ;)

Dan ben jij de gelukkige uitzondering op de regel Freakazoid. Helaas heb ik het tegenovergestelde veel en veel vaker meegemaakt. Helaas voor die personen bedoel ik dan. Mensen die vol goede moed een model en al het verder nodige hebben gekocht. Na een paar dagen en vele mislukte pogingen komen ze er dan achter dat je modelvliegen niet "eventjes" leert. Sommige van die mensen krijg ik dan als contact persoon van de club aan de telefoon met de vraag of ze bij ons vliegen kunnen leren. Dat kan natuurlijk maar als ze dan horen dat daar meer bij komt kijken dan een paar uurtjes les gedurende een paar dagen haken er velen af.
Vorig jaar heb ik een aantal van die mensen aan de telefoon en op het veld gehad die dachten dat ze voordat ze op vakantie gingen wel even konden leren vliegen. Ze hadden zo'n "speelgoed" ding gekocht en wilden daar op de camping graag mee vliegen. Ik ben benieuwd hoeveel er echt meegegaan zijn naar de camping.
Nu is het afwachten of en hoeveel mensen er dit jaar op de zelfde gedachten komen.

ik ben ook aant ''wildvliegen''
en neem maar aan dat je beter bij een club langs gaat voor uitleg,
voor die paar euro's lidgeld moet je ook niet kijken, als je overal ga vliegen heb je toch altij kosten, en ik spreek uit ervanring :evil:

Hmm, ik dacht dat leeftijd ook een grote factor was bij het aanleren van vliegen, mijn vader heeft er de grootste moeite mee, zelfs met een simpele rudder electro zwever, maar dat klopt dan schijnbaar ook niet echt, als ik Airbus zo aanhoor, en die is ongeveer even oud als ik.

Vreemd genoeg hebben ik en ook een vriend van me uit leeuwarden (19 jaar) het gewoon in n paar keertjes opgooien al geleerd. Wij vonden er echt geen kunst aan. Na 3x opgooien had ik et al volledig in mijn macht, de 3e accu was ik al bezig met loops en inverted vliegen, en dat ging allemaal keurig goed.

Ik vraag me af wat dan eigenlijk WEL de bepalende factor is bij dit spul. Speel jij veel computergames, Airbus?

En die speelgoed vliegtuigjes, tsja, we kennen ze allemaal wel. :P Ze vliegen eigenlijk voor geen meter, en et enige wat je dr mee kunt doen, is et ding gebruiken als drone vliegtuig om met je wing uit de lucht te maaien. :twisted: (moet je eens proberen, zon klein 2 motorig mormel) Maar ermee leren vliegen.. :roll: Je moet inderdaad wel met et juiste spul beginnen. :P Ik heb uit verschillende monden gehoord dat zon EZ-Star eigenlijk zogoed als zelf kan vliegen, dus dat komt helemaal goed denk ik. Vooral als je em even laat besnuffelen door wat clubbers, maak je een hele goede start.

Met games ontwikkel je ook een hele goede hand - oog coordinatie. Mischien dat dat het sturen van een vliegtuig met een soort van joystick wat vergemakkelijkt voor sommige mensen. Ikzelf ben een obsessief gamer, die uit leeuwarde trouwens ook. (zo heb ik em leren kennen. :D)

Back