Wilesco D20 restauratie

Neenee, het is een draaiende machine aangedreven door een cilinder met dubbele werking. Mijn onderdeeltjes zijn trouwens binnen, ik kan de machine dus weer eens in elkaar gaan beunen. Jammer dat Puffin niet meer reageert, ik wil echt wel eens weten hoe hij dat gedaan heeft...
De grondplaat ziet er nu zo uit:
iUOI3l.jpg

Sorry ff druk geweest met van alles. Het klopt dat de stoom condenseert in de schoorsteen en het condens behoorlijk vet is. De condens druipt dan naar beneden.
Het originele bakje vangt wat olie op dat lekt uit de cilinder. Echt scheiden van water en olie is niet voorzien bij Wilesco, zou je iets voor kunnen verzinnen, maar is het nodig?
De machine is bij ff geparkeerd ivm met herindelen hobby ruimte, zodra ik erbij kan maak ik wel wat foto's

Je grondplaat is in ieder geval al heel erg opgeknapt na de verfbeurt.
Zeker als je je eerste foto ernaast zet.

Ben benieuwd naar de rest.

Ok, dankje voor je antwoord Puffin. Zou je me eens kunnen vertellen hoe je die cilinder hebt losgekregen van het bodemplaatje? Bij mij zit hij vast met de stoomafvoerpijp en ik krijg hem dus niet los, maar het zou wel leuk zijn als ik de oude stoomleiding eraan kon solderen ofzo en die dan naar de schoorsteen in kon duwen. Lekbakje maken lukt wel, een opening voor het lekbakje maken ook denk ik.

Ok, dankje voor je antwoord Puffin. Zou je me eens kunnen vertellen hoe je die cilinder hebt losgekregen van het bodemplaatje? Bij mij zit hij vast met de stoomafvoerpijp en ik krijg hem dus niet los, maar het zou wel leuk zijn als ik de oude stoomleiding eraan kon solderen ofzo en die dan naar de schoorsteen in kon duwen. Lekbakje maken lukt wel, een opening voor het lekbakje maken ook denk ik.

Je moet een olie afschijdertje maken
Dan kan de
afgewerkte stoom door de schoorsteen
En blijft de olie in de afscheider
Wat je er met een injektie naald er uit kan halen

Mvg
Frederik

Laatst bewerkt:
De cilinder heb ik niet los gekregen, schoongemaakt, afgeplakt en de rest gespoten. Het originele afvoer buisje heb ik afgezaagd en middels een stukje buis een 4mm dik stukje flexibele koperen leiding naar de schoorsteen. Een water/vet afscheider is leuk maar ik vind het nogal meevallen de vette boel. Als je de stoom afvoer halverwege de schoorsteen doet condenseert de meeste olie met wat water in de schoorsteen en druipt in het bakje.
Voordeel is dat als er veel vet/olie op het metaal zit, roest het minder.

De cilinder heb ik niet los gekregen, schoongemaakt, afgeplakt en de rest gespoten. Het originele afvoer buisje heb ik afgezaagd en middels een stukje buis een 4mm dik stukje flexibele koperen leiding naar de schoorsteen. Een water/vet afscheider is leuk maar ik vind het nogal meevallen de vette boel. Als je de stoom afvoer halverwege de schoorsteen doet condenseert de meeste olie met wat water in de schoorsteen en druipt in het bakje.
Voordeel is dat als er veel vet/olie op het metaal zit, roest het minder.

Maar het wordt wel een smeerboel daar binnen
mvg
Frederik:D

Valt wel mee alles druipt in het bakje onder de schoorsteen en een dun laagje blijft achter. Het meeste haal je dus weg. Ik leg daar een opgevouwen stukje keukenrol in en klaar.

Zo, de D20 staat weer in elkaar. Nieuwe onderdelen erop, beetje bijgespoten omdat de lak niet tegen de soldeerbrander kon en hij loopt weer als een tierelier. Geen idee of het komt omdat ik de ketel gepoetst heb maar hij kookt zeker 2 keer zo snel, hij is veel sneller op druk en als-ie loopt loopt ie echt een stuk harder. Zo hard zelfs dat me de stang van de stoomschuif van de cilinder afvloog tijdens de testrun en door de klap waren de pullis toch een aantal millimeter uit elkaar gedrukt...

Dat vraagt natuurlijk om foto's !
Roet is een hele slechte warmtegeleider dus het schoonmaken zal zeker invloed hebben op de hoeveelheid warmte die de ketel nu kan opnemen.

Foto's moeten nog even wachten, het spuitwerk is compleet verpest momenteel, even kijken hoe we dat gaan fixen...
Mijn vader dacht die verbrandde plaats bij te kunnen spuiten, maar overal waar hij de grondplaat had afgeplakt staat nu zo'n mooie verfrand. Dat had ik hem ook wel kunnen vertellen maarja. Ik ben bang dat ik weer helemaal van voor af aan kan beginnen, want dit ziet niet uit.

Het spuitwerk is vrij netjes bijgewerkt. Je ziet het, maar daar doe je niks aan helaas. Ik zal morgen eens wat fotootjes neerzetten.

Dat vraagt natuurlijk om foto's !
Roet is een hele slechte warmtegeleider dus het schoonmaken zal zeker invloed hebben op de hoeveelheid warmte die de ketel nu kan opnemen.

Yep... meet maar eens de rookgas temperatuur van een beroette ketel, voor en na het schoonmaken. Kan wel 100 graden (of meer) schelen....

Groet, Bert

Back