Will it fly ?

Ik ben al een tijdje bezig met de bouw van een depron zweefvliegtuig.
Ik werk zonder bouwplannen en doe alles zo als ik het wil.

Ik ben begonnen met 2 vleugels te maken met profiel in. Elke vleugel is ong 1,2m lang.
Hij zal dus een spanweidte van ong. 2,5m hebben.
Ik heb de vleugels zo gemaakt dat ze van het toestel afgenomen kunnen worden (anders geraakt dat nooit in mijn golfke :p)

Ik ben nu bezig aan de romp die gemaakt is uit 17 lagen 6mm depron :p
Deze ga ik nu beginnen afschuren zodat hij vorm krijgt.

Gewicht tot nu toe:
per vleugel: ong 100gr
romp momenteel: 366gr
motor + esc: 190gr
Lipo 3s 2200mAh: 203gr

Ik denk dat hij te zwaar aan het worden is voor de motor die ik ga gebruiken:
A3714.jpg

893Kv met 11x5.5 prop

foto's volgen nog ...
filmpjes misschien ook ... :)
 
Kan meevallen, 1000 gram moet wel lukken wellicht niet verticaal maar wel zoals het met een zwever moet. Toerental en propmaat komen wel overeen.
Bij windkracht 3 zal het wel ophouden verwacht ik.
 
Ok dat geeft me terug wat goede hoop :)
Ik ga proberen straks wat foto's te maken.

En als hij niet omhoog wilt zoek ik wel een zwaardere motor :)
 
dat is de juiste instelling.... gewoon zorgen dat alles bij elkaar hoort... en is het dan te licht, niet te veel gaan eisen van je elektronica, maar alles zwaarder gaan.

als je onder 15° omhoog kan gaan is het al veel hoor.
een zwever doe je rustig omhoog.
 
Ja maar ik wil er vooral snel mee gaan vliegen, en minder zweven :)
Maar heb nog nooit een zweefvlieger gehad dus het werd tijd dat ik eens aan 1 begon!
 
dat is het makkelijkste om te vliegen eh :) zo een dingen vliegen vanzelf... uiteraard door een aantal faktoren, zoals de Vstelling van de vleugel, het zwaartepunt perfect, en de instelhoek van de vleugel... en als die 3 dingen goed zijn kan de zwever uit zichzelf vliegen.

zelfs thermiekdraaien (heb het vorige maand nog gezien met een L-spatz zwever van iemand, hij plantte hem in een bel, en de zwever heeft 5 ganse minuten mooi liggen draaien. de zender lag op de grond en de eigenaar zat lekker op zijn koffer.

hij kiepte niet weg of ging niet pompen etc...
hij bleef mooi in een perfecte bocht.

kortweg, als je een kist goed bouwt en goed afstelt vliegt het als een eitje.
 
Ja maar of hij goed gaat zweven da weet ik ni he.
Ik doe alles maar zonder iets op voorhand te plannen, gewoon zoals het in mijn hoofd zit.
Of ik met alles rekening houdt weet ik ni hoor, maar hij zal wel vliegen :)

Hier enkele foto's:
9.JPG



Heel de romp bestaat uit 15 lagen depron ofzo, deze is hier grof afgeschuurd, moet nog met fijn gedaan worden.
2.JPG


Oh kijk da gaat open !
Ja ik weet het da houten bakje ziet er wat amateuristisch uit, maar dat zie je aan de buitenkant niet :D
3.JPG


Het mechanisme om de vleugels op hun plaats te houden
+2 buisjes die vanachter aan de staart er weer uit komen:
4.JPG


Vleugels eruit
7.JPG

8.JPG



Meer soon ...
 
Wow da is een moeilijke vraag zene :p

vleugelprofiel iets zoals dit ongeveer:
thwngprofile1.jpg

Dus onder en boven even dik.

Instelhoek ? Ik heb geprobeerd de vleugels zo recht mogelijk te zetten dus ik vermoed instelhoek 0°?
 
och man toch :D, dat profiel maakt allemaal zo heel veel niet uit :)
hij word toch elektro gemaakt :) je zal gewoon iets sneller beneden zijn als het profiel wat minder goed draagt :)
maar het ziet er wel betrouwbaar uit hoor.
de instelhoek daarentegen is wat anders.... je kan het best een graadje of 2 geven. maar dat kan nog met je stabilo???
 
De instelhoek kan ik desnoods nog wel veranderen.
We zien wel hoe hij vliegt :)

Edit,
de tippen van de vleugels zijn wel lichtjes omhoog gebogen.
Dat maakt hem iets stabieler op de roll, right ?
 
Laatst bewerkt:
Ik vroeg mij af of het een clark Y profiel was of een symetrisch profiel daarom vroeg ik dat. Als hij die instelhoek nog wil toepassen moet hij dan de achterkant van het stabilo omhoog brengen.
 
clark-y is het niet... daar lijkt het me een te rond profiel vanonder voor...
 
dan zou ik er net meerdere toestellen mee gaan bouwen :D

oei hehe, dat is helaas al gebeurt :p
 
Ik heb een groot probleem !!!
11.JPG


Heb de staart afgewerkt , nog geen rudder voor de 1ste testvlucht ...
Motor erin gezet
Gaten gemaakt voor koeling:
10.JPG


De graphics zijn nu ook compleet :)
15.JPG


14.JPG



Maar nu het probleem ...

Als ik de batterij zoveel mogelijk vooraan leg is hij ZEER tailheavy.
Met 2 3s 2200 Mah lipo's helemaal vooraan is het zwaartepunt juist goed.
Dus begon ik te denken ... Kan ik 2 lipo's in serie aansluiten voor langere vlucht ?

12.JPG
 
Back
Top