WILLEM BARENTSZ - KOLDERSTOK 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Heinrich, 6 dec 2021.

  1. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Baie dankie Peter. Om sulke mooi woorde van schiiterende bouwers te hoor is altijd een groot compliment. O ja - de scharnieren en touwwerk moet noch uitgevoer word!
     
  2. Bouke van der Voet

    Bouke van der Voet

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    496
    Locatie:
    Almelo, Nederland
    Mooi Heinrich, heel netjes werk!

    heb je ook fotos (en/of een uitleg) hoe je dit zo mooi gedaan hebt? Denk dat dat heel leerzaam is?
    Ik worstel altijd met dit stukje werk
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2022
    Heinrich vindt dit leuk.
  3. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China

    Dankie Bouke. Ongelukkig heb ik niet fotos - ik werk alleen en vir deze job heb ik albei hande nodig! :) Nadat de geschutpoorten uitgemerk was, maar net een baie skerp X-Acto mesje gebruik om herhaaldelijk langs een metaal liniaal liggies te snij. Ik heb van een hoekie begin en net na de helfte gestopt - dan de schip omgedraai en van de ander hoek weer na de middel gesnij. Zo heb ik zeker gemaakt dat ik niet verbij de hoekies snij. Dit is maar een tijdzame proses wat ik stadig gevat heb. Na elke tweede geschutpoort eers my ogen bietje gerust en een nuwe lem gebruikt vir de volgende twee poorten. Daarn aheb ik net baie liggies de geschutpoorten geschuur met een sanding stick wat op maat gemaakt is (360 korrel schuurpapier). Dit is belangrijk om niet te veel schuur, want anderzinds past de uitgesnede deksel te los in de geschtpoort.
     
  4. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    Dat is dan heel knap gedaan zo Heinrich, respect hoor om dat zo precies met een mesje uit te snijden :worship::worship::worship:
     
    Heinrich vindt dit leuk.
  5. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Vele dank my vriend!
     
    Jaques vindt dit leuk.
  6. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Nouw ik kan niet stilzit, so ik moet voortgaan.

    微信图片_20220114215104.jpg
    De derde bergout aan de bakboordkant is geplaast en deze aan de stuurboordkant is reeds in de klampen.

    微信图片_20220115005529.jpg
    Nadat de lijm goed droog was, is de klampen verwijder en de berghout aan stuurboordkant was ook een feit. Dit was een goede idee om noch niet de dek the plaast aangezien de klampen gemaklijk zo aangebring kon word.

    微信图片_20220115182322.jpg
    De twee dekhelftes is van de MDF-vel verwijder. De gedeeltes wat met kruisjes gemerk is, dui de rooster en hatch gedeeltes aan wat uitgesnij moet word.

    微信图片_20220115182316.jpg
    Zo gemaakt.

    En aangezien daar nouw niet meer enige lijmwerk op de onderste dek hoef te gebeur, is deze in de tung olie gezet. De mengsel was 40% tung olie en 60% terpentijn.

    微信图片_20220115182328.jpg

    En zo vziet de dek daarna uit. Ik ben zeer tevrede met de tung olie op de notenhout van de twee luiken, maar vind de Abachi dek te geel met de tungolie. Daar moet ik dus noch mee experimenteer om een geschikte afwerking te vind.

    微信图片_20220115223326.jpg
    De bovense dekhelfte aan bakboordzijde is geplaast.

    微信图片_20220116104422.jpg
    En zo ook deze aan de stuurboordkant. De mast word gebruik om zeker te maakt dat de twee dekhelftes mooi oplijn. De twee dekbalken wat met de roden lijne aangeduij is, moes vervolgens weggezaagd word.

    微信图片_20220116153849.jpg

    met dit afgehandeld, kan ik nouw aan de slag gaat met de rooster en luikje, maar dit is voor een volgende keer.
     
  7. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Mooi en secuur werk lever je daar af
     
    Heinrich vindt dit leuk.
  8. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Vele dank Stephan. Ik probeer om zo akkuraat moontlik te werk, zo ik hoop maar dit komt goed.
     
  9. Gerko511

    Gerko511

    Lid geworden:
    9 aug 2014
    Berichten:
    795
    Locatie:
    Utrecht
    Wauw, je gaat echt als een speer Heinrich, lekker tempo! Volgende week klaar? :D
    Ziet er weer prachtig uit. :worship:
     
    Heinrich vindt dit leuk.
  10. Bouke van der Voet

    Bouke van der Voet

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    496
    Locatie:
    Almelo, Nederland
    Baie dankie Heinrich!
     
    Heinrich vindt dit leuk.
  11. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Hello Gerrit! Vele dasnk vir de complimenten, maar oor twee weke moet ik met de bouw stop om voor te berei op my nieuwe werk. Zo, ik doet nouw maar wat ik kan! :)
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  12. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Groot plezier my vriend. :thumbsup:
     
  13. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    Ik weet niet of ze zoiets in China hebben maar ik gebruik voor mijn dekken altijd een parketlak van Glitsa (eiglans) is op waterbasis en best snel droog.
    2D282C64-61F7-46FF-8F3A-D977FC7C618E.jpeg

    De eerste laag is 50% verdund met water en dan nog een onverdunde laag erover.
    Word niet geel en wat ook belangrijk is dat het hout dan in de loop van de tijd niet meer verkleurd.......

    Dus ideaal spul vind ik,
    Succes,
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2022
    Heinrich vindt dit leuk.
  14. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Bijenwas wordt meestal gebruikt om donker eiken te onderhouden. Dit geeft lichter gekleurd hout een donkere look. Wellicht dat dit een oplossing is. Anders donkere schellac.
     
    Heinrich vindt dit leuk.
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Heinrich die berghouten zitten er weer mooi op hoor, ook heel mooi is om te zien hoe de Tungolie het hout tot leven brengt, perfect. :worship::worship::worship:
     
  16. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Er zijn inderdaad lakken die UV werend zijn en verkleuring van hout enigzins tegengaan. Bijenwas is van blank tot gekleurd maar het nadeel is dat het met de jaren verdroogd en je het opnieuw zult moeten doen.
     
    Heinrich vindt dit leuk.
  17. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Maar het wordt zeker iets moois Heinrich!
     
    Heinrich vindt dit leuk.
  18. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China

    Vele dank vir deze tip Koos. Ik zal de admiraal vra om te kijk of dit op Taobao of Alibaba beschikbaar is.
     
  19. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Dankjewel vir de bijenwas tip Stephan. Shellac is wel in China beschikbaar - om de waarheid te zeg, ik heb shellac wat ik gebruikt heb om de sampan se mast te kleur. :thumbsup:
     
  20. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Vele dank vir de mooi woorde Hans. Hier is wel polyurethane lak beschibaar (UV-werend) beide op water en terpentijn basis maar de probleem blij altijd om uit te vind watter een nouw eintlik de beste is.
     

Deel Deze Pagina