Winch voeding vraag

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door DioM, 26 sep 2019.

  1. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Na een aantal jaren in een modelbouw sluimerstand is er aardig wat aan de electronica kant veranderd.
    Dus kocht ik een tijdje terug een paar 2s lipo receiver accus(6.6v)
    Die heb ik zonder er over na te denken zo in mijn M gezet en mijn winch (Hs785) was meteen een stuk vlotter en mn oude graupner standaard stuurservo doet het er ook prima op.(heb een dx6i)
    Tijdens de bouw van mijn 1e Iom een HK13Kg winch besteld en die deed het erg kort in de zelfde setting :( dus nog 1 besteld met een ubec er bij en dat werkte prima maar snelheid vergelijkbaar met de hitec
    Nu heb ik een kingmax er in en de ubec er weer uit en deze is aardig vlot op 6.6v maar kan net als mijn ontvanger meer volt aan dus kan nog vlotter , alleen mijn stuur servo gaat dat niet leuk vinden denk ik zo.
    Ik weet er zijn high voltage servos maar er moet toch ook een andere oplossing zijn dus graag wat hulp
    Denk zelf aan een ubec tussen ontvanger en de stuurservo met de aansturingsdraad (witte) buiten om maar geen idee of dit gaat werken

    Groeten Dimitri
     
  2. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Paul d’Arnaud van PDA Winches levert stroom reductiekabels van 8V naar 4,8V
    Hij heeft ook andere
    PDA winches even Googelen voor contact info

    De kabeltjes staan niet op zijn site, maar hij heeft ze wel.
     
  3. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Ja die heb ik gezien , maar zijn alleen in combinatie met een winch te verkrijgen.
    Maar zo iets moet toch ook zelf temaken zijn?

    Hier de Kingmax werkend op 6.6v
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2019
  4. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Neen hoor, Paul levert ze ook los.
    Zelf maken? Moet kunnen met de juiste kennis
     
  5. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Screenshot_20190927-091642_Samsung Internet.jpg
    Prijs is alleen in combinatie dat was bij gebleven :D
     
  6. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Als je een kabeltje wilt hebben zou je hem kunnen mailen voor een prijs zonder dat je een lier koopt.....

    Specificeer dan goed wat je wilt.
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Dimitri,

    Zelfs zonder veel basiskennis van elektronica zou je zo'n kabelsalat zelf kunnen maken, vooropgesteld dat je met een soldeerbout kunt omgaan en een schema kunt lezen.
    Op het fuzzy plaatje (heb je daar een link naartoe?) zie je een 7805 spanningsregelaar, een in tweeën geknipt servo verlengkabeltje (vrouwtje naar de ontvanger, manneke naar de servo), een aan/uit schakelaar (zou ik als extra bron van storing weglaten) en twee draden naar je ontvanger accu. Het geheel afgewerkt met krimpkous.
    Deze onderdelen kun je bij een goed gesorteerde elektronica winkel en een modelbouw zaak bij elkaar scharrelen, maar het is maar de vraag of je dan goedkoper uit bent dan wanneer je de hele zaak compleet aanschaft...

    Groeten, Jan.
     
  8. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Jan,

    Het plaatje komt van http://www.radiozeilen.nl/marblehead/Materiaal.htm
    En dat aan/uit schakelaartje vindt ik ook niet nodig mede om storingen te verkomen wil ik het allemaal onder het dek hebben en dan is die toch overbodig.
    Solderen is geen probleem en een schema lezen moet ook wel lukken maar ben wel beginner en denk met mijn toekomstige plannen dat het wel handig is om er meer van te weten /leren.
    Gisteren kwam ik op mijn zoektocht deze tegen Screenshot_20190928-121209_Samsung Internet.jpg
    https://www.hacker-motor-shop.com/B...er_e&SessionId=&a=article&ProdNr=A18015&p=364
    Dit is waarschijnlijk de makkelijkste oplossing ,mijn winch kan max 8.4 en ontvanger zelfs max 9.6 hebben. Dan kan deze Voltage reducer tussen ontvanger en stuurservo ben ik ook klaar.
    Maar ben me nog rustig aan het oriënteren heb toch nog geen 8.4v accu liggen (wel een 2s7.4v maar die 0.8v zal niet veel schelen)

    Groeten Dimitri
     
  9. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam

    Dit deel begrijp ik nu alleen wat doe ik nu met mijn door geknipte verleng snoertje :) Ahh begin het denk ik voor me te zien witte/gele draad laat ik met rust?
    Baalde ik vanochtend nog dat ik niet kon gaan kitesurfen ivm visite heb ik nu toch weer wat opgestoken! Jan bedankt!

    Groeten Dimitri
     
    Laatst bewerkt: 28 sep 2019
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Dimitri,

    Goed te zien dat het kwartje begint te vallen.
    Houdt er rekening mee dat als het ingangsvoltage hoger wordt, je een koellichaam nodig hebt om oververhitting (en daarmee thermisch afschakelen) van de 7805 te voorkomen.
    De ingebouwde bescherming laat de 5V wel weer opkomen als de temperatuur gezakt is, maar je hebt niks een aan 5V voorziening die geregeld uitvalt en weer opkomt...
    Als gewicht niet super belangrijk is, zou ik nog een 10uF condensator over de ingang en eentje over de uitgang zetten om het voltage te stabiliseren, zoals hier in het begin getoond word:

    De buck converter waar over gesproken wordt, mag dan efficienter zijn, hij zorgt ook voor radiostoring...

    Groeten, Jan.
     
  11. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Wat ik mis in de discussie is
    1
    spanningsval over de 7805, kan aardig oplopen afhankelijk van de stroom. Er zijn IC's met een lagere spanningsval ("low drop" regulator)
    2 lipos geven een spanning varierend tussen 8.4 en zag 7.2 V. De regelaar verlaagt die 7.2 V naar zeg 6.2 tot 5.2 V. Even oppassen dus.
    2
    storing door het schakelgedrag van een buck of soortgelijke schakelende omvormer. Daar heb ik problemen mee gehad, maar ik gebruik er nu een die goed werkt.
     
  12. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Joost , kan je misschien wat meer vertellen over je buck storings oplossing. Of hoe jij het hebt gedaan?
    Heb een aantal buck's en 7805's besteld ,de eerste zijn gearriveerd maar heb er nog niet naar gekeken ben ff druk met de romp en het maken van een compleet iom B tuig .

    Ik gebruik nu een aantal 2s 6.6v life accu pakketjes de meeste daarvan zijn keurig 6.6v na opladen maar 1 blijkt wat meer tegeven 7.2v zag ik op mijn lipotester/alarm deze had al in de boot gezeten dus mijn max 6v servo heeft m al gehad en overleefd :eek: dus over de uitgangs spannings schommelingen tussen 8.4 en 7.2 maak ik me niet zo een zorgen dat red hij wel.

    Gr Dimitri
     
  13. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Dimitri,
    Onderstaande wat info. Mogenlijk zeg je "dat weet ik al", maar dan is het voor anderen mogenlijk interessant.
    Die 7805's hebben een ondergrens voor de spannings reductie die begint bij ca 1V en loopt op bij hogre stroom, bv bij 1 A ca 2 V. Dus als je 5V output wil dan moet je minstens ca 6-7 V aanbieden. Dat maakt ze wat minder efficient. Kijk een op internet 7805 datasheet.
    Ik had een step down converter die op de scoop nogal wat hoogfrequent spannings piekjes liet zien in de output. Gelukkig had een andere die wel goed werkt. Ik heb gekeken bij Banggood welke dat is, maar die kon ik niet vinden, wel een andere, lijkt er erg veel op. Bijgaand 2 plaatjes. Die onduidelijke is van degene die ik nu heb. Zit een instel potentiometertje op, maar wat die doet ??
    Je kan ook een BEC (battery eleminator circuit) kopen, maar daar heb ik geen ervaring mee.
    Overigens moeten je ontvanger en servo's wel tegen de aangeboden spanning kunnen. Niet alle servo's of winches kunnen tegen 8.4 V!

    Ik zie inderdaad dat LIFE cellen wat minder spanning dan LIPO's kunnen geven. Zelf gebruik ik een 2S pack met een los klein Voltmeterje erbij zodat ik zie hoevol hij nog is.Vol is 8.4 V, ontladen tot ca 6.4 - 7V. Pas op als je lager gaat want dan is het snel einde LIPO.
    Ik zal voor de geinteresserden nog een aansluitschemaatje toevoegen
    Capture.JPG step down converter 1.jpg
    Capture.JPG step down converter 1.jpg schakeling met BEC.jpg
     
    Laatst bewerkt: 11 okt 2019
  14. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Joost , bedankt voor je schema
    en de uitleg dit bevestigd mijn gedachten wat te doen met de gele/witte sturings draad zo als ik al in een eerdere post hier boven aangaf thnx .
    20191011_175805.jpg
    Zoals rechts op het plaatje te zien heb ik zo'n buckje net binnen , lipo volt meter/alarm gebruik ik ook (ik laat mijn 6.6v tot max 3.1v per cel (6.2v beide) gebruiken (ruim 2uur varen)dan gaat het alarm af wat prima te horen is op het water de roeiers op de Amstel schrikken dr van :D).
    En ook op de foto ook mijn max 6v stuurservotje waar het allemaal om gaat die de enige is in mijn systeem die geen 8.4 aan kan
    Itt mijn ontvanger 9.6v en winch 8.4v .
    Denk dat ik de buck tussen ontvanger en deze servo ga plaatsen dan werkt de rest op de 8.4v wat het prima aankan.

    En het instelpotentiometertje is volgens mij om de uitgaande spanning intestellen (4.8/28v input / 0.8/20v output instelbaar met potentiometer) Screenshot_20191011-181931_Gallery.jpg

    Thnx Dimitri
     
    Laatst bewerkt: 11 okt 2019
  15. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    grappig, die stepdown converter van jou ziet er net zo uit als op mijn plaatje.Jij hebt hem niet bij Banggood.com ? Bij de beschrijving die ik zag stond niets over dat trim pot metertje, maar dat zal inderdaad wel voor de instelling van de v-uit zijn.
    Ik zie dat jij een LIFE pack gebruikt. Gaat dat goed met deze converter, ook als de spanning wat zakt ? En wat is de spanning als hij vol is? Ik zie op internet dat spanning bij vol niet hetzelfde is voor alle LIFE's ?
    Tot slot: je hebt het nu over een IOM ? maar ook over een Marblehead? Zeil je in clubverband en ook wedstrijden ? Ken je KOM (klasse organisatie Marblehead)
     
  16. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Nee deze komt bij ali vandaan.
    Kreeg hem gisteren binnen als eerste van mijn bestellingen dus nog niets mee gedaan. (Wacht op de rest)
    De Life accus ik heb er 3 ingebruik 2 geven keurig 6.6v en een geeft er zo nu en dan 7.2v aan ,heb nog niet opgelet met laden denk dat de lader hem als 2s lipo ziet 20191011_211325.jpg
    Onderste is een vol geladen bovenste de die meer V geeft maar gisteren avond nog op het water is geweest 20191010_224420.jpg

    En ja ik heb sinds dit jaar weer meerdere rc boten, vroeger in mijn jeugd heb ik er een aantal zelf gemaakt maar jammer genoeg ooit verkocht.
    Ik heb nu dus een jaren 70 M , en heb dit jaar mijn 1e Iom gebouwd als test en er dus nog een extra romp van getrokken waar ik nu mee aan het pielen ben. En tijdens de bouw vd iom kwam ik een Yamaha Rtw tegen die ik altijd al leuk vond dus die staat er nu ook aangepast tussen. 15708232029353802744277879469612.jpg

    Ik ben een echte solozeiler :) maar tegenwoordig soms met anderen (mijn vriendin heeft onder tussen de rtw geconfisqueerd :friends:).

    Heb de KOM website ook ooit al bekeken en ga zeker ook een nieuwe Marblehead bouwen dus wie weet in de toekomst als mijn competitie drang naar boven komt.
    Maar op het moment gaat er nog te veel tijd zitten in wsurfen en kiten zeker de afgelopen dagen:yes::yes::yes:
     
  17. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    Weet je zeker dat het allemaal LIFE's zijn ?
    En mocht je nog met de Marbleheads mee willen doen, soms is er wel een te koop ( website : http://chrissails.com, anders een een mail naar hem want niet alles staat op zijn website).
    Of ben je op zoek naar een nieuw ontwerp ? Ik heb er inmiddels aardig wat ontworpen.
     
  18. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Ja het zijn 3 exact dezelfde LIFE accu's !
    Heb er toen 4 tegelijk besteld zal de laaste nog niet gebruikte ook eens testen.

    Het bouwen is voor mij ook een deel van de pret (en ik wil wat omhanden hebben). Het plan was eigenlijk om een nieuwe M ipv een IOM gaan bouwen maar mede door de iets beter handelbare lengte/grote als bouw test voor een iom gekozen.

    Ik ben aan het rondkijken voor een M ontwerp de Equation van Russell lijkt me wel wat ,ik ben nl aardig onder de indruk van het vaar gedrag van zijn Goth (de iom die ik nu heb) maar sta ook zeker open voor wat anders.
    Zelf ontwerpen zit ook in mijn kop maar wil eerst meer weten /leren/zien en ervaring hebben voor ik er mijn hersenspinsels oplos laat.
     
  19. joost vS

    joost vS

    Lid geworden:
    28 sep 2015
    Berichten:
    420
    Locatie:
    Vlaardingen
    De Equation is licht, 4.6-4.8 kg. Ik weet niet of dat inclusief het volume van vin, roer en loodje is. Als dat zo is dan vraagt dat een zeer licht romp.
    Als je niet wedstrijd "minded"bent dan kan je zelf ook wel wat moois ontwerpen. Ken je Delftship (gratis versie) ?
    Mocht je wel goed willen scroren bij M wedstrijden dan vraagt dat meer dan een leuke romp zoals een Carbon fin en eventueel carbon roer, en nette zeilen (ook niet goedkoop).
    Succes!
     
  20. DioM

    DioM

    Lid geworden:
    25 jul 2019
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Amsterdam
    Delftship is me bekend, heb ik jaren geleden al eens uit geprobeerd/gebruikt en ga ik deze winter nog maar eens wat beter bekijken.

    Bij de Iom heb ik alles zelf gemaakt op 2 wantspanners en 2 katrolletjes na (en de electronica natuurlijk) en dat vind ik eigenlijk het leukste!
    Vaar klaar is ze ruim onder het gewicht en dat is met een bouwmarkt mast en een 2490gr kiel/bulb (ook zelfgemaakt).
    En het valt me niet tegen hoe ze het doet meteen vanaf de 1e vaart al mooi in ballans en direct op t roer ,en elk setje zeilen dat ik maak is weer beter dan de vorige (gebruik een zeil mal en/of claudio tool )
    Ben nu maar het B tuig aan het afmaken het was net op t water op het randje
    Screenshot_20191013-195408_Video Player.jpg

    En bij terugkomst lag er nog een pakketje in de bus , buck nummer 2 (bovenste) van deze krijg je het zeker niet aan je rug:D 15709936519756675047355328721023.jpg
    Binnenkort maar eens testen!
     
    Laatst bewerkt: 13 okt 2019

Deel Deze Pagina