windauto

• Topicstarter Topicstarter Selen
  • Startdatum Startdatum
S

Selen

Guest
hallo

Ik wil graag een ''auto'' maken die op wind werkt en tegen de wind rijd.
Het mag er heel raar uitzien, dus als jullie goeie iedeetjes hebben...

(model max. 30 cm)

Gr

hallo

Ik wil graag een ''auto'' maken die op wind werkt en tegen de wind rijd.
Het mag er heel raar uitzien, dus als jullie goeie iedeetjes hebben...

(model max. 30 cm)

Gr

rollend chassis halen en dan heel hard duwen:confused:

ik denk niet dat het wat gaat worden maar eel suk6;)

grtz mick

Als je recht tegen de wind in moet rijden kun je een zeil wel vergeten.
Anders moet je net als met een zeilboot gaan kruisen.

Misschien een soort windmolen die een motor aandrijft.

Waarom zou het niets kunnen worden? :? Waar draait modelBOUW nu net om denk je?

Volgens mij is het wel degelijk mogelijk. Je kunt best beginnen met een rollend chassis van een 1:10 auto, dat liefst zo licht mogelijk is.
Verder kun je kijken naar de techniek die rc-zeilboten gebruiken. Die werken onder andere met servo's die touwtjes kunnen oprollen en zo het zeil strakker kunnen trekken of kunnen laten vieren.

Mischien kun je ook zelf proberen een heel licht chassis van aluminium profielen te maken of iets dergelijks. 2 lagerblokken voor de achteras erop en 2 stuurblokken op de vooras en je bent klaar. (je hebt namelijk geen aandrijving of ophanging nodig, hetgeen alleen maar extra zou wegen.)

Dan kruis je toch ook gewoon met die auto? :roll::) (zelfde principe en werkt ook op auto's.)

Dan kruis je toch ook gewoon met die auto? :roll::) (zelfde principe en werkt ook op auto's.)

Misschien een soort windmolen die een motor aandrijft.

Heeft niet echt veel zin om te herhalen wat er al staat he :rolleyes:

Het komt op mij over als een opdracht ergens voor. En als t model daarvoor recht tegen de wind in moet kunnen heeft een zeil adviseren weinig zin.
Als dat niet hoeft kan er inderdaad gewoon een zeiltje op.
Maar dat is dus de vraag.
Zitten er regels aan of is het gewoon voor de lol.

Motor met prop erop als generator? Dan een licht vertanden aandrijving waarmee hij tegen de wind ik kan......

Of een moderne wildmolen die bestaat uit een vertikale cilinder, op die manier hoef je geen propellor of zijl in de wind te richten. Als het waait kun je daar direct je wiel as mee aansturen. Indirect via een generatortje en accu lijkt me niks omdat je op windkracht tegen de wind in wilt rijden, anders had je wel een electro auto op accu genomen.
Leuk project, het lijkt me juist erg haalbaar.
Jakko

Heeft niet echt veel zin om te herhalen wat er al staat he :rolleyes:

Wel even goed lezen wat er geschreven wordt hoor. Jij liet net uitschijnen dat tegen de wind inrijden of -zeilen enkel mogelijk was als je een zeilboot gebruikt. Ik geef net aan dat dat met een auto ook gewoon mogelijk is, net als bij een zeilboot. Dus ik zie niet in waarom een auto met een zeil geen optie zou kunnen zijn... :?: (Tenzij ik je fout begrijp en jij wel degelijk erkent dat een windkarretje met zeil mogelijk is mits je kruislings vaart?)

@Topicstarter: kijk ook eens naar hoe de échte zeilkarretjes opgebouwd zijn. Tijdens de zomermaanden ga ik wel eens met een vriend mee die zo'n ding heeft. Met dat karretje is het ook gewoon mogelijk om tegen de wind in te zeilen (in tegenstelling tot wat Carno volgens mij impliceert), zolang je maar de juiste techniek hanteert. :)

Het gebruiken van een soort van generator zoals hierboven beschreven staat, lijkt me in theorie ook wel een optie, maar het meest efficiënte is nog steeds een zeiltje.

Laatst bewerkt door een moderator:
met koersen waarbij de wind voorlijk komt, werkt een zeil doordat er stroming is door het zeil, dit werkt niet tegen de wind in. Wat wel lijkt in zo'n kar is dat de schijnbare wind bijna recht van voren komt,

Ik snap je punt niet helemaal? We weten toch allemaal dat een zeil niet knal tegen de wind in werkt? Wat ik wel beweer is dat de auto zich tegen de wind in (zij het indirect) kan voortbewegen, namelijk door de bekende techniek van het zigzaggen. (Afkomstig uit de wereld van de zeilschepen, maar ook gewoon toepasbaar voor zeilkarretjes.)

Wel even goed lezen wat er geschreven wordt hoor.

Volg eerst even je eigen advies op dan.
"net als met een zeilboot" ik zie nergens "alleen met een zeilboot" staan.

(Tenzij ik je fout begrijp en jij wel degelijk erkent dat een windkarretje met zeil mogelijk is mits je kruislings vaart?)

Wel en niet. Het woordje recht in de wind is belangrijk. Als het recht in de wind moet betekend dat je niet mag kruisen.
Als dat de opdracht is (als die er al is) valt een zeil dus af.
Dat was alles wat ik bedoelde met mijn post.

We weten toch allemaal dat een zeil niet knal tegen de wind in werkt?
Dus jij hebt nog nooit al kruisend op een zeilboot de vraag van een motorbootpiloot die achter je vaart gehad "waarom je niet gewoon rechtdoor vaart"? :mrgreen:

Laatst bewerkt:
Zo'n roterende turbine generator is wel erg mooi maar dat is lastig om te maken lijkt me? Je zou een mal moeten maken en dan met glasvezel de bladen in de goede vorm lamineren.

Zal wel mooi worden :)

Dus jij hebt nog nooit al kruisend op een zeilboot de vraag van een motorbootpiloot die achter je vaart gehad "waarom je niet gewoon rechtdoor vaart"? :mrgreen:

Houdt er rekening mee dat ik zei "indirect" recht tegen de wind!
Wat kan dus niet?
-Knal, recht tegen de wind in zeilen.

Wat kan dus wél?
-Indiréct tegen de wind in zeilen, op de zigzaggende manier.

Het is dus maar een kwestie van interpretatie. ;)

Volg eerst even je eigen advies op dan.
"net als met een zeilboot" ik zie nergens "alleen met een zeilboot" staan.

Ik zei erbij: "zelfde principe en werkt ook op auto's".
Hetzelfde principe als zeilboten dus... Aangezien we het daar over hadden. ;) En waarme ik dus aangeef dat zigzaggen net zo goed kan met een boot als met een auto/karretje. :)

ik heb zelf een klein beetje ervaring met zeilen en tegen de wind kan absoluut niet je moet dan echt kruiselings rijden/ varen

Het is dus maar een kwestie van interpretatie. ;)

Mijn eerste post laat weinig ter interpretatie over als je goed leest.

"Als je recht tegen de wind in moet rijden"

En dan na "Anders" komt het verhaal wat je me nu al 3 keer denkt duidelijk te moeten maken alleen met wat minder woorden.

Ik weet dat je dat op een auto kunt toepassen. De vraag is of het hier juist de bedoeling is dat er naar iets anders gekeken word wat wel kan wat een zeil niet kan met windenergie.

ik heb zelf een klein beetje ervaring met zeilen en tegen de wind kan absoluut niet je moet dan echt kruiselings rijden/ varen

No shit, Sherlock. :mrgreen: Er zijn hier nu al zeker 4 posts geweest waarin dat pertinent duidelijk werd gemaakt.
Maak je zeker geen zorgen; ik zeil en windsurf al 7 jaar, dus ik weet wel hoe het zit met de mogelijkheden om tegen de wind in te varen.

@Carno; dan zijn we eruit hoor. Verkeerd begrepen. :)

het is zeker wel mogelijk.
als ik u was zou ik indd een zo licht mogelijk chassis nemen een pro ten ofzo en er dan gewoon een tuigage van een boot op zetten.
zelf heb ik veel ervaring met zeilen en u moet dus een zo simpel mogelijk tuigage nemen.
verder natuurlijk een verstaging maken.
u kunt het tuig het beste op een plankje maken die op de body posts wordt gemonteerd zo dat u hem er ook weer af kan krijgen natuurlijk.
tegen de wind in gaat alleen nooit lukken dan moet u gewoon opkruisen (zeilen strak en de hele tijd zigzaggen.;) )

mvg,

dirk van raalte

Laatst bewerkt door een moderator:
Back