Windhobby Sidewinder mijn voorzichtige stapjes

Voor een vriend:

Kun je volstaan met het instellen van de HSN zo'n 3 slagen vanaf dicht en dan beginnen met afstellen?
De Buggy heeft een .18 motor met 2 speed
Ik kan nergens de fabrieksinstellingen vinden,motortje is al wel ingelopen.

Groet,
Ton

Laatst bewerkt:
Wederom Thx Roelof, probleem opgelost
We zullen 3,5 slag zetten das altijd goed en van daaruit terug.

Groeten Ton

Vanavond nog even bezig geweest met de Buggy van n vriend.
Deze had t probleem dat het motortje wel loopt maar de Buggy niet ging rijden als je gas gaf.
Dus.......
Nu gaf de eigenaar aan dat hij van zijn 2 speed een tandwiel heeft vervangen omdat er tandje ontbraken
Nu is deze jongeman heel technisch dus ik had zoiets van huh?
Uiteindelijk heb ik de bak gedemonteerd en wat blijkt...... tandwiel verkeerd om :confused:
Nadat ik alles meteen maar schoon had gemaakt de zaak weer gemonteerd
en jawel, als je aan de wieltjes draait gebeurt er iets :D.

Dus..... proefrijden dan maar!
Tijdens het starten helemaal geen problemen, het motortje liep met een rukje aan de trekstarter.
Rijden dus.....
Omdat ik niet wist of er al aan de HSN was gedraaid wilde ik de fabrieks instellingen weten,waarvoor nog dank Roelof!
Nu gaf de info hierboven aan twee en een halve slag vanuit dicht,maar ik ben beginner dus..ik denk lekker veilig, drie!

Nadat ik het motortje had opgewarmd,heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben ik gaan afstellen.(nouja proberen dan:D )
Mijn oude Tamiya heb ik nog niet eerder zover gesteld als deze buggy
Wonderbaarlijk genoeg lukte dit eigenlijk in ene keer goed, zelfs de LSN lukt me, met dank aan de vele topics hier en de filmpjes van youtube.

Al met al een hele ervaring.
Ik weet niet of iemand op dit typsel zit te wachten,maar ik vind het leuk om te doen.

rrrrrrrrrrrollaterrrrrrrrrrrrrr!

Ton

Mooi wark Ton !!!!! Je moet toch ergens beginnen.

Afstellen is durven, als het niet goed gaat weer stapje terug. En weer verder op een andere manier.

@ S&S, je moet toch ergens beginnen en om mijn nieuwe FW06 meteen maar te vernielen vind ik toch wel een beetje zonde:p
Zoals eerder geschreven ben ik ook maar een beetje begonnen met bijstellen van de Buggy en tevens van Mijn TG10MK1

Is er iets van een "minimale" instelling?
Ik bedoel eigenlijk tot hoever kun je een 2,1 of 3 cc motortje "armer" zetten?(hoeveel "slagen vanaf dicht zeg maar"
Is het mogelijk om verder te "knijpen" als fabrieks instellingen.
Tuurlijk heb ik de zoekfunktie gebruikt en ook youtube verteld je veel,maar een antwoord heb ik niet kunnen vinden.
Ik in mijn jeugd mijn niet ingereden hagelnieuwe 2,5 cc binnen een week om zeep weten te helpen door "onkunde"
Tegenwoordig zal me dat niet meer gebeuren....maar toch...

Groeten,

Ton

Het aantal slagen is per brandstof anders, een dikkere brandstof vereist een grotere doorvoer voor een dezelfde stroomsnelheid dan een dunne brandstof.

Een auto sneller laten lopen met een nog armere afstelling kan maar als je ervaren bent zal je horen dat de motor een niet meer zo'n mooie zuivere klank maakt. De motor zal dan te heet worden ten koste van de stevigheid van de materialen en de plug kan verbranden als ook de smering veel minder is en dus meer slijtage optreedt.

Heel vaak is de winst minimaal en zeker niet waard.

Hey Roelof,

Thanks,

Ik heb nu zo'n beetje wel door hoe het allemaal werkt.
Waarschijnlijk heb ik toendertijd door onkunde te veel geschroeft en het nieuwe motortje vermoord:p
Met de Tamiya ga ik wel ietsie verder als de fabrieksinstellingen(gebruik tornado 16%) laats heb ik gekeken en toen stond ie nog maar 1,75 slag open, nu moet ik zeggen dat dit motortje niet meer supergoed is.

Zou t kwaad kunnen?

Hoeveelheid slagen zegt en doet mij niets, je moet rook, klank, temperatuur en visuele prestaties in de gaten houden. Als je ervaren bent hoef je geen aantal slagen cq factory setting te weten.

Het makkelijkste is op de hsn rijk zetten en in stapjes armer zetten en een rechte stuk af rijden, je zult merken dat die per stapje sneller gaat lopen en je leert de klank van de motor, de visuele prestaties en de rookontwikkeling bij iedere stap. Als een volgende stap op de hsn niets meer aan snelheid doet zet je hem dat stapje weer terug.

Nou, ervaren ben ik niet hoor,tuurlijk ik heb me goed ingelezen en reed al eerder brandstof.
Het blijkt dus gewoon een kwestie van doen,ik wilde enkel even weten of je niet te ver gaat als je minder dan de factory settings rijd.

Groeten,

Ton

De klank van een motor zal bij de juiste afstelling mooi zoemen maar ook naast de hoge tonen ook nog wat lagere tonen produceren, ga je te arm zullen die lage tonen verdwijnen en zal de motor meer een zeurende/kreunende toon geven. Afhankelijk van brandstof en motor kan het ook zijn dat de motor echt gaat inhouden dus stottert of even weg valt.

Ik snap hem.
Tuurlijk hoor ik wel of ie veel te rijk staat dat zie je ook.
Het echte werk,dat zal nog wel eventjes duren vrees is maar he...al doende leert men!

Groeten,

Ton

Gewoon rustig aan doen..
En uitproberen.. Als je niet probeert dan leer je het helemaal niet.. Bij twijfel altijd weer ff een 8e slag rijker zetten..

Caretaker, als je niets probeert leer je inderdaad niets, zodacht ik er 15 jaar geleden ook over.
Alleen toen was ik iets te probeerderig met als gevolg....een dood motortje:p
Vandaag nog even geprutst(zoals ik het noem) en ik moet zeggen het gaat steeds een stapje beter.
Al denk ik dat mijn TG10mk1 nu de pap wel op heeft.

Groeten,

Ton

Ook vanavond even met deze buggy gereden het volgende probleem doet zich voor:

De buggy wil niet op toptoeren komen,blijft steeds bij overschakelen naar tweede gang afslaan.
we hebben geprobeerd de afstelling armer te zetten,het versnellings moment veranderd(koppeling strakker gezet),nieuwe plug gemonteerd...echt veel verbetering is er niet gekomen.
Nu vroeg ik aan mijn maat welke brandstof hij rijd,dat blijkt 16% te zijn...is dit niet wat laag voor een.18?
Hij heeft ook nog,ik meen, 20% nitro....

Iemand een idee?

Back